Mezi dubnem 2014 a květnem 2015 měly ve větší či menší míře vniknout výpary do některého z velkých dopravních letadel britských aerolinek ve 251 případech. Nevolnost způsobil únik výparů údajně ve 104 případech a přinejmenším v 28 z nich dokonce musela být použita kyslíková maska. Foto: Wikipedie

Zaměstnanci britských aerolinek si stěžují na jedovaté výpary

Sedmnáct bývalých a současných zaměstnanců britských aerolinek se chystá podat soudní žalobu kvůli tomu, že údajně během práce na palubě letadel museli vdechovat jedovaté látky. Informoval o tom včera zpravodajský web stanice BBC. Členové posádky údajně onemocněli poté, co na palubu vnikly toxické výpary smíchané s motorovým olejem a jedovatými chemikáliemi.

 

Skupinu sedmnácti stěžovatelů zastupuje odborový svaz Unite, jenž reprezentuje asi 20.000 zaměstnanců v letecké dopravě. Úřady už svaz vyzval k zahájení vyšetřování případů vniknutí kontaminovaného vzduchu do prostoru pro cestující.

Podle britského Úřadu pro civilní letectví (CAA) je únik kouře či výparů dovnitř letadla velmi ojedinělý a neexistují prý navíc žádné důkazy, že by se na palubě vyskytovaly látky v takovém množství, aby jejich vdechnutí způsobilo dlouhodobé zdravotní problémy.

Podle zpráv CAA, které BBC cituje, vnikly mezi dubnem 2014 a květnem 2015 ve větší či menší míře výpary do některého z velkých dopravních letadel britských aerolinek ve 251 případech. Nevolnost způsobil únik výparů údajně ve 104 případech a přinejmenším v 28 z nich dokonce musela být použita kyslíková maska. Statistika přitom nezahrnuje mezinárodní společnosti jako je Lufthansa či Ryanair, které operují v britském vzdušném prostoru.

„Téměř okamžitě jsme se já i kapitán cítili velmi zle, a rozhodli jsme se proto nasadit si kyslíkovou masku,“ uvedl jeden z pilotů velké britské společnosti, který tvrdí, že se v kokpitu nadýchal toxických výparů při přistání v Birminghamu v roce 2014. „Nevolali jsme mayday (kód pro nouzové hlášení – pozn. ČTK), protože jsme si zkrátka nemohli vybavit to potřebné slovo a nakonec jsme přistáli pomocí autopilota … Tak vážné to bylo,“ dodal.

Téměř polovina veškerého vzduchu na palubě nejmodernějších letadel se nasává skrze motory. Podle stěžovatelů se může v případě poruchy dostat dovnitř stroje směs jedovatých plynů. Jedním z nich je prý i trikresylfosfát (TCP), organofosfátová sloučenina a známý neurotoxin.

Právě dlouhodobé vystavení jedovatým plynům údajně podle stěžovatelů z řad zaměstnanců britských leteckých společností vedlo k trvalému poškození jejich zdraví. Poškození se údajně týká centrální nervové soustavy a mozku.

Dlouhodobé vystavení organofosfátům vedlo podle pitevní zprávy v roce 2012 ke smrti pilota Richarda Westgatea, zaměstnance společnosti British Airways. Ta, stejně jako CAA, souvislost úmrtí s prací v civilní letecké dopravě odmítla. „Neprovozovali bychom letadlo, kdybychom si mysleli, že představuje zdravotní či bezpečnostní riziko pro naše zákazníky či zaměstnance,“ uvedly aerolinky British Airways. Studie kvality vzduchu na palubě letadel provedené v minulých letech prý neprokázaly, že by v něm byly přítomny chemikálie, které by z dlouhodobého hlediska poškozovaly lidské zdraví.

Nezávislá skupina vědců, která se situací na palubě letadel zabývala v roce 2013, nezjistila žádnou souvislost mezi vzduchem v prostoru pro cestující a posádku a poškozením zdraví. Za možné vysvětlení považuje takzvaný nocebo efekt, tedy psychicky podmíněné zhoršení zdravotního stavu po vystavení neškodné látce.

-čtk-