Kuřák je na tom pořád hůře, než nekuřák, i když má tzv. dobré geny. Je ovšem pravdou, že některým z nich se díky genům fatální následky vyhnou. Foto: Wikimedia

Proč někteří kuřáci mají zdravé plíce? Vědci už vědí

Záhada byla rozřešena. Britští vědci údajně přišli na to, proč někteří celoživotní kuřáci mají relativně zdravé plíce. Analýza dat více než 50 tisíc lidí našla u některých z nich výhodnou mutaci DNA (deoxyribonukleové kyseliny – nositelky dědičnosti), která zlepšuje funkci plic a tím přechází smrtelnému dopadu kouření. Vědci z Medical Research Council míní, že by jejich objev mohl vést k vývoji nových léků, určených k léčbě nemocí plic. Nekouřit však zůstává nadále nejlepší cestou, jak je uchovat zdravé. Zprávu přinesl server BBC.

U většiny, ale ne u všech, kuřáků se rozvine plicní onemocnění. Postihuje však někdy i ty, kteří se v životě nedotknou cigarety.  Vědci analyzovali data o zdraví a genetických predispozicích, které získali od dobrovolníků v rámci UK´s Biobank Project. Zaměřili se na nemocné s tzv. chronickou obstrukční plicní nemocí (CHOPN), která se projevuje obtížným dýcháním, kašlem a častými infekcemi. Jenom ve Velké Británii postihuje tři milióny lidí. V Česku se s tímto onemocněním léčí zhruba 200 tisíc lidí, ale nemocných je ve skutečnosti podle odhadů násobně více.

Když výzkumníci porovnali kuřáky a nekuřáky a také lidi s CHOPN a bez této nemoci, objevili úsek DNA, který je spojen se snížením rizika CHOPN. Kuřáci, kteří měli takříkajíc dobré geny, měli nižší riziko CHOPN, než kuřáci se špatnými geny.

Profesor Martin Tobin, z University of Leicester řekl BBC, že se zdá, že geny ovlivňují růst plic a jejich reakci na poškození. „To však neznamená, že by to byla nějaká kouzelná hůlka, která by každému zajistila ochranu před tabákovým kouřem, kuřáci i s dobrými geny pořád budou mít plíce nezdravější, než nekuřáci,“ dodal s tím, že pokud kuřáci nechtějí onemocnět nejen CHOPN, ale také rakovinou nebo srdečními nemocemi, nejlepším doporučením stále zůstává přestat kouřit

Výsledky výzkumu byly představeny na setkání Evropské respirační společnosti a zveřejněny v časopise Lancet Respiratory Medicine.

-cik-