Důsledek postupu vlády: První soukromá letecká záchranka v Česku končí!

Slunce definitivně zapadlo nad vrtulníky společnosti ALFA-HELICOPTER spol. s r.o. Foto: archiv společnosti

Společnost ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o., která byla prvním nestátním poskytovatelem letecké záchranné služby (LZS) v ČR a v oboru působí nepřetržitě od roku 1992, zanikne. Valná hromada společnosti rozhodla, že jí pošle k 1. lednu 2017 do likvidace. Informaci potvrdil Zdravotnickému deníku spolumajitel a kapitán vrtulníku Pavel Müller. Firma uspěla v minulém tendru a v posledních osmi letech provozovala LZS na střediscích v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a v Olomouci. Jenže vláda deklarovala, že chce do budoucna nestátní provozovatele z LZS zcela vytlačit. Na poslední chvíli změnila podmínky tendru, který zkrátila z 8 na 4 roky a snížila počet stanovišť, o něž se mělo soutěžit, z 8 na 6 (více jsme informovali zde). „Nemohli jsme hazardovat s osudem kolegů vzhledem k termínu tendru i poptávce policie (jako dalšího provozovatele LZS – pozn. redakce) po zkušených pilotech,“ řekl nám P. Müller.

 

Get Adobe Flash player

Provozování vrtulníků pro potřeby letecké záchranné služby představuje 98 % celkové činnosti firmy ALFA-HELICOPTER, která je trvalým lídrem v oboru. Ministr Němeček se může na konci roku ocitnout ve svízelné situaci. Dosud provozovaly LZS na osmi stanovištích dvě soukromé firmy (Alfa-Helicopter a DSA) a na dvou armáda a policie. Státní silové složky, které mají LZS postupně převzít celou, jí momentálně nejsou schopny zajistit v plném rozsahu. Vláda počítala s přechodným obdobím, které měly pokrýt nestátní provozovatelé. Jeden ovšem za daných podmínek ukončí svou činnost, pokud by stejně postupoval i druhý a nenašel by se nějaký nový, může být tendr zmařen a muselo by se improvizovat.  Armáda ani policie zatím nemají ani dost zkušených pilotů, ani dostatek vrtulníků, zřejmě by si musely narychlo lidi „převzít“, či najmout u soukromníků, dokoupit (možná najmout) stroje a jedině tak pokrýt celou republiku.

Vládě se zatím povedlo rozbít dosavadní funkční LZS a vypudit z trhu polovinu nestátního sektoru. Podnětem pro její počínání byla nespokojenost ministra financí Andreje Babiše s údajně vysokou cenou, za jakou provozovali službu soukromí provozovatelé. Zdravotnický deník již ukázal, že Babiš vycházel z posudku VŠE, který nesplňuje kritéria znaleckého posudku, obsahuje zásadní chyby a ignoruje fakta. Také jsme zveřejnili výpočty nákladů na provoz LZS, které si provedla jak armáda, tak i policie, přičemž se ukázalo, že jejich služby jsou dražší, než jak je dnes poskytuje nestátní provozovatel. Upozornili jsme i na to, že existuje podezření, že armáda a policie při provozu LZS nedodržují české zákony a evropské předpisy pro civilní letectví i že o další osud LZS se obává i asociace záchranářů.

Nyní tedy vyvstává otázka: Podaří se vůbec vládě zajistit plnohodnotné fungování letecké záchranky po 1. lednu 2017?

Tomáš Cikrt