Jsou to jenom cukrové kuličky a podvod na pacientech. Ale Češi homeopatika zase začali nakupovat a prodeje rostou. Foto: archiv

V Česku roste trh s cukrovými kuličkami, loni se dodalo na trh 1,83 miliónu balení homeopatik

V Česku roste trh s homeopatickými přípravky. Loni bylo na tuzemský trh dodáno 1,83 milionu balení, což je o 11 procent více než v roce 2014. Hodnota dodávek činila 171 milionů korun bez obchodní přirážky a DPH. Ve srovnání s celkovým trhem s léky ale homeopatika tvoří jen desetiny procenta. Vyplývá to z informací, které ČTK získala od Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) a lékáren.

 

Homeopatické přípravky podléhají při vstupu na český trh zjednodušené registraci. „Jsou kontrolovány pouze z hlediska bezpečnosti a kvality, nikoliv účinnosti. Bezpečnost homeopatických přípravků je dána samotnou skutečností, že jsou ředěny v takové míře, že základní léčivou látku v nich není možné detekovat,“ sdělila ČTK mluvčí SÚKL Lucie Přinesdomová.

Zatímco v roce 2001 bylo na tuzemský trh dodáno zhruba 1,16 milionu balení za 57 milionů korun, loni už to bylo asi o 660.000 balení více. Hodnota dodávek bez obchodní přirážky a DPH se za tu dobu ztrojnásobila. Samotné dodávky nevypovídají o skutečných prodejích a spotřebě, podle údajů prodejců se ale mohou prodávat desítky tisíc balení měsíčně. Větší prodeje evidují lékárny v zimě v období chřipek. „Pacienti nejčastěji užívají homeopatika na obtíže spojené s běžnými virózami. Dále pak přípravky k řešení bradavic,“ sdělil ČTK Aleš Krebs, viceprezident České lékárnické komory.

Dlouhodobě stoupají i tržby firmě Boiron CZ, která na tuzemský trh dodává produkty svého stoprocentního vlastníka a jednoho z největších výrobců homeopatik, francouzské společnosti Boiron. Vloni činily 171 milionů korun, což je meziroční nárůst asi o 18 milionů korun, tedy o 11,9 procenta. Čistý zisk ale loni meziročně poklesl o 6,9 milionu na 21,9 milionu korun. O pět let dříve měla firma tržby 74,3 milionu a čistý zisk 2,5 milionu korun.

Homeopatika jsou v současnosti dostupná v běžných sítích lékáren nebo v jejich e-shopech. Například největší síť Dr.Max, která má přes 390 z asi 2560 lékáren a patří investiční skupině Penta, nabízí na e-shopu přes 200 těchto léčivých přípravků. „Je to důležitá součást nabídky nikoli kvůli obratu, ale proto, že ji od nás určitý segment pacientů očekává,“ napsal ČTK mluvčí sítě Dr.Max Michal Petrov. Podle něj ale homeopatika tvoří jen desetiny procenta z celkového množství prodaných léků bez předpisu i obratu. Například letos v lednu se v síti prodalo 38.306 homeopatických přípravků, což bylo asi 0,6 procenta z obratu či 0,7 procenta z celkového množství prodaných léků bez předpisu.

-čtk-