Stát možná zavede podporu ekologických aut. Zpoplatní neekologické vozy

Hranice 1,5 milionu korun za nové vozidlo bude maximální, pro kterou stát plánuje dotace na jejich pořízení. Řidiči neekologických aut budou muset zaplatit registrační poplatek.

Až 170 tisíc korun by mohli získat motoristé, kteří si v následujících letech pořídí elektromobil, jehož pořizovací hodnota nepřekročí 1,5 milionu korun. U plug-in vozidel by pak podpora mohla být 33 tisíc korun. Majitelé neekologických vozidel si naopak připlatí. Kdo bude bonusy vyplácet a poplatky vybírat, není v tuto chvíli jasné, ale jednou z variant je, že obce. Vyplývá to z analýzy „Zavedení opatření k podpoře nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí“, kterou vypracovalo Ministerstvo životního prostředí ČR spolu s Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy v Praze.

Analýzu nyní dostane ministerstvo dopravy, které je zapracuje do svého komplexního materiálu “ Analýza zpoplatnění vozidel v České republice“. Případné konečné legislativní kroky budou následovat až po této analýze. Je tedy více než pravděpodobné, že se případné změny v podpoře nákupu ekologicky šetrných vozidel promítnou až od roku 2019.

Cílem studie bylo vyhodnotit možnosti a dopady zavedení opatření k podpoře nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí formou bonusů a malusů. „Pomocí bonusů na pořízení nízkoemisních vozidel a malusů na pořízení vysokoemisních vozidel by měli být kupující motivováni pořizovat ekologičtější vozidla a zprostředkovaně by tento systém měl stimulovat i obnovu vozového parku,“ zní hlavní teze celé analýzy.

U nově registrovaných nových osobních automobilů klesá vážený průměr měrných emisí CO2 – u osobních automobilů ze 149 g/km v roce 2010 na 126 g/km v roce 2015, tento trend však sám nepostačuje pro dosažení unijního cíle 95 g/km v roce 2021.

V materiálu jsou stanoveny nejen bonusy na pořízení ekologických automobilů (nebo těch šetrných k životnímu prostředí), ale také registrační poplatky (malusy) za využívání neekologických vozů. Ty by byly odstupňovány podle produkce CO2 registrovaného automobilu.

Varianta 1a: zdanění většího počtu vozidel V této variantě sazby malusu začínají již u nižších úrovní produkce emisí CO2, tak jako je tomu např. u systému bonus-malus ve Francii. Přísnější sazby malusů jsou stanoveny u dieselových vozidel (resp. zpoplatnění od nižší úrovně emisí). Sazby malusů začínají od 131 gCO2/km (resp. od 126 gCO2/km u vozidel se vznětovým motorem) a postupně rostou v rámci definovaných pásem (zprvu po 5, poté po 10 a 15 gramech) až na částky 30 000 Kč při emisích nad 200 gCO2/km, resp. 40 000 Kč u vozidel se vznětovým motorem při emisích nad 200 gCO2/km. V…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Jiří Reichl