Úspora, kterou má přinést novela, spočívá v tom, že nemocnice by po přijetí nového zaměstnance, který se obvykle musí proškolit v ovládání většího počtu přístrojů, nemusela povolávat školitele výrobců. Ilustrační foto: Wikipedia

Údržba zdravotnických přístrojů i školení by mohly být jednodušší

Zdravotnickým zařízením by se mohla zjednodušit odborná údržba a opravy přístrojového vybavení i školení zaměstnanců o používání a obsluze přístrojů. Činnosti by mohl provádět širší okruh lidí než nyní. Předpokládá to novela zákona o zdravotnických prostředcích poslance KDU-ČSL Víta Kaňkovského, kterou ve včerejším úvodním kole podpořila Sněmovna.

 

Předloha, jež by prakticky znamenala návrat k dřívější praxi, nyní zamíří k posouzení zdravotnickému výboru. Změna by měla přinést úspory, ve zdravotnictví by mohlo jít podle odhadů o stamiliony korun ročně. Vláda normu podpořila.

Kluby ODS a TOP 09 vetovaly navrhované schválení normy už v prvním čtení. Sněmovna však zkrátila výboru lhůtu pro projednání novely tak, že by mohla být přijata ještě do konce volebního období. Jana Pastuchová (ANO) uvedla, že do předlohy by bylo možné doplnit další úsporné kroky. Stejně jako zpravodajka Soňa Marková (KSČM) mluvila o případném zpřesnění některých ustanovení.

Nyní může školit zdravotnické zaměstnance i pracovníky dovozců a distributorů přístrojů výhradně osoba poučená výrobcem, což pro ně znamená podle Kaňkovského neúměrnou finanční zátěž. Výrobci jsou mnohdy zahraniční a jejich instruktoři musejí přijíždět třeba do nemocnic i několikrát do měsíce. Nově by mohli vést školení lidé, kteří by k této činnosti dostali od výrobce zplnomocnění, mohli by navíc pověřit i jiné osoby.

Pokud by předloha platila, stejně jako v minulosti by stačilo, aby byl proškolen jeden zaměstnanec, který by pak školil další pracovníky. Úspora by spočívala v tom, že nemocnice by po přijetí nového zaměstnance, který se obvykle musí proškolit v ovládání většího počtu přístrojů, nemusela povolávat školitele výrobců.

Zatímco nyní může provádět i běžný servis jen pracovník firmy, která přístroj dodala, do budoucna by se o něj mohli starat kmenoví zaměstnanci zdravotnických zařízení. Výrobce by musel s takovým postupem souhlasit, tito zaměstnanci by museli být pro servisní práce proškoleni. Šlo by například o technické kontroly, výměny pojistek a revize, nikoli třeba o náročné opravy složitých přístrojů.

-čtk-