Doprava léků pomocí dronů není jen záležitostí pomoci při katastrofách. Firmy testují tuto novou možnost i pro doručování například nepohyblivým pacientům, kteří si nemohou přijít pro léčivé přípravky do lékárny. Foto: YouTube AT&T

Merck chce doručovat léky pomocí dronů. Testuje je na Portoriku

Pětice firem v čele s americkou farmaceutickou skupinou Merck zkouší doručovat léky a zdravotnický materiál s pomocí dronů. Uplatnit by se mohly třeba při přírodních katastrofách.

 

Merck, Direct Relief, AT&T, Softbox a Volans-i začaly na karibském ostrově Portoriko testovat, jak by fungovalo doručování léků za pomoci dálkově řízených dronů. Stroje by měly být schopné doručovat léky a zdravotnický materiál, k nimž lidé obvykle ztrácejí přístup během přírodních katastrof. Často se jedná o medikamenty na lékařský předpis, bez kterých je život pacientů v ohrožení.

A není náhoda, že testování probíhá právě na Portoriku. Loni v září se totiž přes karibský ostrov přehnal hurikán Maria, kterému padlo za oběť více než tisíc lidí. Přitom většina z nich nezemřela v důsledku silného větru nebo povodní, ale právě proto, že ztratila přístup k životně důležitým lékům.

Počet obětí lze výrazně snížit

Hurikán vzal mnoha lidem střechu nad hlavou, zdravotnická zařízení byla bez elektřiny celé týdny a cestovat kamkoli bylo extrémně složité. „To nejspíše rozhodujícím způsobem přispělo k nárůstu počtu obětí v důsledku úmrtí na choroby, které by se za normálních okolností daly zvládnout,“ píše portál Marketwatch.com.

Drony tak létaly nad členitým terénem v oblastech, kde hurikán Maria řádil nejvíce. Se zkušební zásilkou se dostaly i do horských míst, která byla bezprostředně po hurikánu dostupná pouze helikoptérou, a která byla od světa odříznutá několik měsíců. A to jak kvůli přerušeným dodávkám elektřiny, tak kvůli zničeným silnicím. Další zkušební lety se uskuteční nad mořem.

Každá ze zúčastněných společností k projektu přispěla součástí, bez níž by se testy mohly uskutečnit jen těžko. Farmaceutická skupina Merck poskytla léky a zdravotnický materiál, přičemž se nemohlo jednat o atrapy, aby se dalo reálně vyzkoušet, zda jsou drony schopny je doručit nepoškozené. Direct Relief celou akci koordinuje, Softbox dodala technologii, která doručované léky udržuje v konstantní požadované teplotě. AT&T monitoruje teplotu doručovacích schránek a společnost Volans-i dodala to nejdůležitější: drony.

„Portoriko se po Marii stalo doslova cvičištěm inovací při poskytování nejen zdravotnické pomoci na územích postižených přírodní katastrofou,“ řekl portálu Marketwatch.com Andrew Schroeder, šéf výzkumu kalifornské společnosti Direct Relief. „V případě ohrožení je nutné dostat do zasažených a těžko dostupných oblastí co nejrychleji pomoc. S tím, jak se rozvíjí technologie kolem dronů, se dá očekávat, že budeme schopni zachránit daleko víc životů,“ dodal.

„Naše společnost je velice potěšena, že může na této vysoce inovativní metodě doručování léků spolupracovat,“ uvedla Brenda Colatrellaová, ředitelka oddělení společenské odpovědnosti farmaceutické skupiny Merck. Zároveň vyjádřila hrdost, že se Merck podílí na projektu, jehož cílem je poskytovat humanitární pomoc v oblastech, zasažených přírodní katastrofou. „Dosud úspěšné testovací lety dronů nám dávají naději, že tento způsob doručování zdravotnického materiálu bude důležitým a spolehlivým způsobem, jak pomoci lidem, kteří jsou kvůli řádění živlů odříznutí od světa,“ dodala Colatrellaová. Podobným způsobem se vyjádřili zástupci i dalších společností, které se na pilotním projektu podílejí.

Drony s léky otestuje také Singapur

Zdá se, že drony berou oblast zdravotnictví a zdravotnické péče doslova útokem. Koncem července oznámilo konsorcium třinácti firem záměr zkoumat a vyzkoušet, jak by šlo drony využít k doručování životně důležitých léků pacientům, kteří se ocitnou v nouzi. Nikoli však na pustém ostrově či nedostupném horském terénu, nýbrž v Singapuru, jak informoval portál Asiancorrespondent.com.

Skupina Future Flight Consortium získala od singapurského úřadu pro civilní letectví a ministerstva dopravy potřebná povolení, a tak se může do projektu pustit. Do dvou let má být vyvinutý systém, v jehož rámci by dodávky medicínských produktů za pomocí dronů mohly začít efektivně fungovat. To mimo jiné obnáší vybudovat místa pro vzlety a přistávání dronů, naplánovat letecké trasy a vytvořit vhodnou komunikační síť.

Podle všeho ale má být doručování léků prostřednictvím dronů pro Future Flight Consortium jen jakýsi odrazový můstek pro vybudování systému tohoto způsobu doručování prakticky pro jakýkoli druh zboží. „Našim cílem je umožnit kterékoli společnosti, aby své zboží doručovala drony, bude-li o to mít zájem,“ řekl portálu Assiancorrespondent.com Ong Jiin Joo, ředitel celého projektu.

Přitom nejde o první projekt komerčního provozu dronů v Singapuru. Již v únoru testoval výrobce letadel Airbus svou doručovací službu za pomoci těchto bezpilotních létajících strojů. Airbus přitom na Singapur nehledí jen jako na testovací oblast pro své drony, ale i jako na zajímavý trh, kde by mohl být o novou službu zájem.

Petr Musil

Podívejte se také na video společnosti AT&T: