Unie táhne proti dumpingu: Zvýší české mzdy a čínské ceny?

Evropská komise chce, aby každý zaměstnanec dostával aspoň minimální mzdu aktuálně platnou ve členském státě, kde zrovna pracuje. Navíc připravuje nový sociální pilíř, který má přispět k rovnosti a spravedlnosti. Zároveň vyjednává s Parlamentem a Radou, jak ochránit místní průmysl před nekalým dovozem.

Díky letadlům a chytrým telefonům rychleji překonáváme vzdálenosti, starý kontinent i celá planeta vypadá menší, ale rozdíly mezi různými státy zůstávají značné. Firma může zaměstnávat lidi v chudší zemi, aby ušetřila na mzdách (sociální dumping) a hotové zboží potom nabízet na bohatším trhu, kde nasadí poměrně nízké ceny (cenový dumping). Evropská unie celou problematiku řeší a zatímco uvnitř sebe sama naráží na rozpory, v zahraniční politice může zaujmout jednotný postoj.

Směrnice o vysílání pracovníků

Záleží na úhlu pohledu, jestli vidíme sociální dumping jako neférový, nebo přirozený. Má například zaměstnanec české firmy, který řídí náklaďák po německé dálnici, právo na tamní minimální mzdu (8,84 euro, tedy 238 Kč, oproti tuzemským 66 Kč na hodinu)? Bohatší západoevropské země odpovídají většinou kladně, zatímco východní státy hájí svoje podnikatele, kteří mohou díky nižším sociálním standardům poskytovat poměrně levné služby.

“Vůbec nevítám diskuse o sociálním dumpingu uvnitř společného unijního trhu. Například rozšiřování vlastní minimální mzdy na projíždějící kamiony nebo prolétající letadla považuji za neadekvátní ochranu před konkurencí jiných zemí,” říká Luděk Niedermayer, europoslanec lidovecké frakce (TOP 09, EEP).

Různé výklady umožňuje dosavadní směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 96/71/ES, o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb. Sice dává českému zaměstnanci právo na výhodnější pracovní podmínky podle místa aktuálního pobytu. Ale zároveň podporuje určitou pružnost: “(…) není-li doba vyslání delší než jeden měsíc, mohou se členské státy za určitých podmínek odchýlit od předpisů o minimální mzdě (…).”

Německo nebo Francie prosazují přísnější výklad, tedy aby český řidič na jejich dálnici pobíral aspoň tamní minimální mzdu. Porušení kontroverzního pravidla někdy dokonce pokutují. Evropská komise nejprve podpořila pružnější český postoj, ale potom přitvrdila: “Za tutéž práci na témže místě by měli být pracovníci odměňováni stejným způsobem.”

Evropský pilíř sociálních práv

V rámci tuzemské předvolební kampaně přitom zaznívá zrcadlově obrácený požadavek, totiž aby zaměstnanci jedné nadnárodní korporace brali za stejnou práci shodnou odměnu, ať už působí v české, nebo třeba německé pobočce. “Napětí uvnitř Unie může zmírnit Evropský pilíř sociálních práv, na kterém pracuje Komise,” věří Pavel Poc, europoslanec sociálních demokratů (ČSSD, S&D). Novinka má zaručit rovné příležitosti, férové pracovní podmínky a celkovou ochranu před životními riziky. Evropský pilíř sociálních práv bude určený především eurozóně, ale přistoupit může kdokoli. Komise sbírala podněty formou veřejných konzultací, které přilákaly 16 tisíc příspěvků. Kromě sporů mezi starými a novými členskými státy však existuje ještě…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Petr Woff