Nová úřední pravomoc: Vypnout rizikový e-shop

Evropská komise odhaduje, že více než třetina obchodníků na internetu nedodržuje unijní předpisy. Navrhla proto nové nařízení, o jehož výsledné podobě nyní jednají Parlament a členské státy. Vybrané národní instituce pravděpodobně do dvou let dostanou nové pravomoci, například aby vypnuly závadný e-shop.

“Podle odhadů Evropské komise 37 % obchodníků na hlavních internetových trzích nedodržuje právní předpisy Unie z oblasti ochrany spotřebitele, čím spotřebitelům ročně způsobují škodu ve výši 770 milionů eur (asi 20,8 miliardy Kč, pozn. red.),” píšou komisaři Věra Jourová (Češka) a Frans Timmermans (Nizozemec). Společným dopisem odpověděli české Poslanecké sněmovně, která má obavy, aby nová legislativa neporušovala zásadu subsidiarity (řešit problémy co nejblíže občanům).

Debatu vyvolalo “nařízení o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele”, které navrhla Evropská komise a nyní projedná Parlament se členskými státy. Nová regulace pravděpodobně začne platit do dvou let.

„Dozorové orgány napříč Evropou budou moci vyžadovat, aby byla internetová stránka okamžitě pozastavena, pokud závažně ohrožuje zájmy spotřebitele a provozovatel odmítá zjednat nápravu,” říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), která je pro jmenovaný dokument hlavní zpravodajkou za celý Parlament.

Tuzemská Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v zásadě není proti. “S větší flexibilitou v boji proti podvodným stránkám souhlasíme. Dávám důraz na termín podvodné stránky, občas se v médiích objeví termín podvodné e-shopy a to je z principu definice nesmysl a zavádějící,” říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Prostudujme tedy nejzajímavější pasáže chystaného právního aktu.

Mračna se stahují hlavně nad podvodníky Komise chce, aby odpovědné orgány mohly zasáhnout “rychle a účinně, zejména tam, kde obchodník prodávající zboží nebo služby skrývá svoji totožnost nebo se s cílem vyhnout se vymáhání práva přemísťuje v rámci Unie nebo do třetí země”. Olga Sehnalová konkrétněji upozorňuje na prodejní weby, napsané lámanou češtinou pod doménou prvního řádu .cz, kde chybějí jakékoli údaje o odpovědné osobě. Potenciální důsledky vyplývají také pro firmu, která problematický e-shop hostí na svém serveru. Odpovědný státní orgán bude totiž moci požadovat, aby poskytla související informace “v jakékoli formě či formátu, bez ohledu na médium, na kterém…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Petr Woff