Řetězec obchodů Tesco spustil prodej tělových náplastí v různých odstínech pleti.

První tělové náplasti pro lidi s různou barvou pleti začali prodávat v Anglii

Největší britský řetězec obchodů Tesco spustil prodej tělových náplastí v různých odstínech pleti. Chce tak odrážet rasovou rozmanitost v zemi. Tvrdí, že náplasti, které mají odlišné tělové odstíny, od světlé, středně tělové až po tmavou, „lépe reprezentují národ“. Jedná se tak o vůbec první britský supermarket, jenž dal do prodeje odlišné odstíny tělových náplastí. K dostání budou ve všech 741 obchodech společnosti a také online. Informoval o tom zpravodajský portál BBC News.

 

Stačí malá nepozornost a vznikne ranka vyžadující ošetření pomocí náplasti. Ty jsou obvykle vyráběné v jednom pleťovém odstínu, který má co nejvíce splynout s tónem narůžovělé bílé pokožky. Jenže tyto tělové náplasti jsou zpravidla světlé a úplně barevně nesplynou s okolní kůží, pokud zraněný člověk „barevně“ neodpovídá. Britská síť supermarketů a hypermarketů Tesco se to rozhodla změnit a jako první v zemi přišla s náplastmi hned tří tělových odstínů. Konkrétně nabízí náplasti ve světlé, středně tělové a tmavé barvě.

„Jako jeden z největších obchodních řetězců ve Velké Británii chápeme, že je naší povinností zajistit, aby naše výrobky v sobě odrážely rozmanitost našich kolegů a zákazníků,“ citoval zpravodajský portál BBC News Nicolu Robinson, ředitelku společnosti pro oblast kosmetických, zdravotních a wellness produktů. „Věříme tomu, že uvedení nové řady tělových náplastí je důležitým krokem, který, jak doufáme, povede k tomu, že jej zopakují další řetězce a obchodníci v zemi,“ dodala.

Jeden člověk, jedna twitterová zpráva a změna chování obchodního gigantu

Na začátku rozhodnutí obchodní sítě Tesco byla zpráva zveřejněná na síti Twitter. Pětačtyřicetiletý politolog Dominique Apollon, který působí jako viceprezident pro výzkum americké neziskové organizace Race Forward věnující se analýze rasových otázek a řešení problematiky rasové nerovnosti sdílel na svém účtu zprávu o tom, že vůbec poprvé v životě zažil, jaké to je mít tělovou náplast, jenž splyne s barvou jeho pleti.

„Trvalo mi to 45 výletů okolo Slunce, ale poprvé v životě vím, jaké to je mít náplast ve svém tónu pleti. Sotva si jí můžete všimnout na prvním obrázku. Jen těžko zadržuji slzy,“ napsal emotivně. Jeho příspěvek byl od té doby sdílen více než sto tisíckrát a reagovalo na něj komentářem více než 550 tisíc lidí, což ukazuje, jak velkou pozornost si jeho sdělení získalo. Zdánlivě šlo o banalitu, drobnou ranku, kterou lze ošetřit „neviditelnou“ tělovou náplastí. Pro tohoto politologa to ale byl zásadní krok. Později, když četl řadu dalších reakcí obsahující osobní zkušenosti další osob s jinou než světlou barvou pleti, reagoval: „Cítím smutek za své mladší já a milionů barevných dětí, zejména těch černošských. Jako připomínku bezpočtu míst, kde moje barva kůže stále není vítána. Cítím se vystrašený. Nenáviděný,“ popsal s tím, že právě drobnost v podobě „bílé“ náplasti, která s tmavou kůží ostře kontrastuje, byla jednou z řady připomínek toho, že není jako odlišný. Naopak, když konečně může zažít to, že tělová náplast s jeho kůží opravdu splyne, cítí sounáležitost a pochopení. Stejné zkušenosti popisovali také Asiaté nebo Afroameričané s tím, že právě tehdy, když se zranili a byli ošetřeni „neviditelnou“ tělovou náplastí nekorespondující s jejich barvou pleti, si poprvé konkrétně uvědomili, že jsou jiní než ostatní.

Na tweet Dominique Apollona reagoval také britský herec nigerijského původu John Boyega, který se objevil v posledních dílech série Star Wars, kde hrál postavu Finna, odvážného pilota a někdejšího stromtoopera Prvního řádu. On sám během natáčení zažil, jak těžké to bylo, když se poranil a byl ošetřen „tělovými“ náplastmi, které ale neodpovídaly odstínu jeho pleti, a tak bylo nutné použít velké množství make-upu, aby se světlá náplast na tmavé kůži zakryla.

Za americkými různobarevnými náplastmi stojí společnost Tru-Color Bandages, která vyrábí tento zdravotnický materiál v různých odstínech. Založil ji otec, jehož vlastní děti vznikly z rasově smíšeného manželství. On sám se bál, že by jeho děti mohly být kvůli odlišné barvě pleti terčem posměchu a cítit se vyloučení, a tak se rozhodl jim alespoň takto ukázat, že jsou stejní jako ostatní.

Po různorodých náplastech bude poptávka

Britský řetězec Tesco bude různobarevné tělové náplasti prodávat ve všech svých 741 obchodech a také online. Podle Nicole Paul, expertky na spotřebitelské chování konzultační společnosti Green Park, je rozhodnutí společnosti Tesco logické. „Nejenže je to správné, ale také je po těchto produktech poptávka. Kosmetické společnosti si před lety uvědomily, jak je důležité nabízet produkty pro různé odstíny pleti, ale stále najdeme řadu blogů a příspěvků, že v tomto ohledu neudělaly dost. Některé módní řetězce se začaly více zabývat svým sortimentem a nabízet nejen jeden světlý tělový odstín, ať už se jedná o spodní prádlo, obuv nebo punčochy. Supermarkety jsou v tématu udržitelnosti velmi soutěživé a byly by skvělé další příklady, jako je tento,“ popsala analytička pro BBC News.

Podle amerického magazínu Forbes jsou chybějící různorodé tělové náplasti jen jedním z mnoha produktů, kde tělová znamená jen jeden světlý barevný odstín. Totéž je problém například u tělového spodního prádla, obuvi, baletních piškotů, obvazů, punčoch či hormonální antikoncepce ve formě náplastí, které mají splynout s odstínem kůže.

Za vývojem náplastí pro britský řetězec Tesco stojí platforma BAME sdružující zaměstnance sítě. Ti se také podíleli na designu, testování a dokončení produktů, které se nyní objevují na pultech obchodů. „Žádný jiný britský supermarket nikdy předtím neprodával náplasti v různých odstínech a my jsme to viděli jako příležitost pro Tesco, aby se postavilo do čela a dosáhlo skutečné změny. Podle našeho výzkumu víme, jak emotivní může být tento produkt. Například jeden kolega popsal, jak se jeho dítě cítilo špatně, když chodilo do školy s tělovou náplastí na obličeji, která ale neodpovídala odstínu jeho pleti, a tak vyčnívalo mezi ostatními,“ vysvětlila vývoj různorodých náplastí Paulette Balson, předsedkyně BAME pro deník The Guardian.

Podle informací těchto novin obvykle maloobchodní sítě nabízí jen minimální výběr těchto produktů v tělových odstínech. Například síť lékáren a drogerií Boots nemá v nabídce různorodé tělové náplasti, prodává pouze transparentní. Sice je možné objednat si takové náplasti ve specializovaných eshopech, ale za výrazně vyšší cenu. Různobarevné tělové náplasti v síti Tesco vyjdou na 1 libru, tedy zhruba 30 korun.

Ludmila Hamplová