Milan Černek, Country Manager firmy Viatris pro Českou republiku a Slovensko. Foto: Viatris CZ

Věnujme pozornost tomu, aby generické a biologicky podobné léky byly široce dostupné, říká Milan Černek z firmy Viatris

V souvislosti s covidem a hrozbou jeho souběhu s chřikou se očkování proti chřipce stává ještě důležitějším než v minulosti, a to především pro seniory a chronicky nemocné, říká Milan Černek, Country Manager firmy Viatris pro Českou republiku a Slovensko. Tato společnost každý rok vakcínu proti chřipce zajišťuje, krom toho pacientům přináší jak originální, tak generické léčivé přípravky, nabézé také také biosimilární a volně prodejné léky. „Je třeba věnovat pozornost tomu, aby generické a biologicky podobné léky, které mají obrovský přínos pro pacienty a systém, byly široce dostupné, říká Černek v rozhovoru pro Zdravotnický deník, kde rozebírá i podporu farmaceutického průmyslu ze strany státu, hrozbu výpadků léčiv na trhu i současný prudký růst inflace a nákladů na suroviny, energie a dopravu.

Přiblížíte našim čtenářům vaši firmu?

Jméno Viatris je relativně nové, vznikli jsme v listopadu roku 2020, ale skrývá se za ním spojení dvou významných společností Mylan a Upjohn. Vznikla tak velmi silná globální společnost s širokým portfoliem známých a osvědčených značek, které tady jsou i desítky let a pacienti jsou na ně zvyklí, a hlavně, můžou se na ně spolehnout. Máme široký záběr. Pacientům přinášíme jak originální, tak generické léčivé přípravky, máme také biosimilární a volně prodejné léky. Kromě toho každý rok zajišťujeme velmi důležitou vakcínu proti chřipce.

V současné době patříme mezi devět největších farmaceutických firem na českém trhu, na trhu veřejných lékáren jsme dokonce pátí, a to pro naše klienty a pacienty znamená jistotu v dostupnosti důležitých léků a pro nás nejen obrovský závazek vůči nim, ale zejména možnost investovat do inovací a rozšíření portfolia, díky čemuž budeme moci pacientům nabídnout novou léčbu.

Jaké jsou vaše prioritní terapeutické oblasti? Liší se nějak dle teritorií působnosti?

Naše portfolio zahrnuje 1 400 schválených molekul, které pokrývají terapeutické oblasti jako je trombóza, onkologie, diabetes, centrální nervový systém, kardiovaskulární systém, trávicí systém, metabolismus a zaměřujeme se také na léčbu infekčních onemocnění jako je tuberkulóza. Jsme celosvětovým výrobcem antiretrovirotik k léčbě HIV/AIDS a život zachraňující látky při akutním alergickém záchvatu.

V Evropě máme k dispozici jak generické léky, které jsou určeny velkému počtu pacientů a ulehčují zdravotnickým rozpočtům, tak i ty inovativní, a dokonce i léky na vzácná onemocnění.

Kdy a s jakými cíli firma vstoupila na český trh?

V České republice je Viatris výsledkem spojení obchodních aktivit společností Mylan a Upjohn a také bývalých obchodních aktivit společnosti Aspen. V případě Mylanu působíme na českém trhu již od roku 2008. Nevytváříme tedy zcela novou společnost. Stavíme na vybudovaných základech a zároveň přinášíme špičkové zkušenosti, know-how, odborné znalosti a široké portfolio léčivých přípravků. Díky tomu dnes můžeme nabídnout cenově dostupnou a kvalitní léčbu v širokém spektru terapeutických oblastí. A to je i naším hlavním cílem. Rozšiřovat přístup pacientů k moderní léčbě, a to jak prostřednictvím inovativních a originálních produktů, tak generických a biosimilárních léků, které umožňují kvalitně léčit mnohonásobně více pacientů za menší náklady pro samotného pacienta a zdravotní systém. Z dlouhodobého pohledu jsou generické léky cesta, jak udržet vysokou úroveň českého zdravotnictví, neboť náklady zdravotního systému společně se stárnutím populace a rozvojem chronických chorob stále porostou.

Léčbu také zpřístupňujeme tím, že přispíváme ke vzdělávání zdravotníků a podporujeme jejich práci a snahu zvýšit informovanost pacientů o onemocněních. Pro globální zdravotnickou společnost, jako je Viatris, jejímž posláním je umožnit lidem na celém světě žít zdravěji v každé fázi života, je zásadní pomáhat řešit problémy, kterým společnost čelí. Jsme společensky odpovědní a zapojujeme se tam, kde je to potřeba. V oblasti osvěty ve zdravotnictví je naší současnou prioritou zvyšování důvěry v očkování proti chřipce, neboť očkování prokazatelně chrání pacienty, samozřejmě spolu s dalšími opatřeními, jako je mytí rukou a podobně. V září jsme proto v ČR zahájili osvětovou kampaň, která upozorňuje na rizika chřipky a důležitost očkování. V rámci dlouhodobé strategie se pak chceme zaměřit na doplnění portfolia a nabídnout pacientům v ČR i ve světě inovativní produkty v segmentech dermatologie, oftalmologie a gastroenterologie.

Kdo tvoří management české pobočky? Můžete jednotlivé členy týmu blíže představit?

Naše struktura je poměrně jednoduchá a zahrnuje jak obchodní, tak medicínská oddělení, dále logistiku, HR, finance a další servisní útvary. Někteří kolegové pracují jak pro Českou republiku, tak pro Slovensko. Celkem máme v obou zemích přes 200 lidí. Oba týmy tvoří velmi zkušení lidé. Většina z nich pracuje ve farmaceutickém průmyslu více než deset let a do Viatrisu přinesli bohaté obchodní a odborné zkušenosti. Současně tým doplňují noví mladí kolegové, kteří zase přináší inovace a pomáhají nám reagovat na současné trendy. Příkladem může být digitalizace, která se dotýká procesů v celém zdravotnictví a komunikace firem se zdravotníky nevyjímaje.

Kromě toho, že jsou naši lidé profesionálové, jsou také velice solidární a myslí na druhé. Jsem velmi hrdý, že se aktivně zapojují do veřejně prospěšných aktivit a navzdory náročnému pracovnímu programu si vždy najdou čas a pomohou těm, kteří to potřebují, skrze sociální programy zaměřené na rodiče samoživitele, darování krve nebo podporu pacientů s roztroušenou sklerózou.

Jaké jsou hospodářské výsledky společnosti globálně i České republice? Jaké jsou v tomto směru výhledy budoucna?

Mám obrovskou radost, že se Viatris v ČR i na Slovensku daří. Efektivní alokací finančních zdrojů investujeme do uvedení zcela nových produktů na trh, letos například na léčbu vysokého krevního tlaku, současně podporujeme produkty uvedené na trh v minulém roce, jako jsou léky na diabetes. Kromě toho rozšiřujeme portfolio biosimilárních léků.

Viatris roste celosvětově. Dokonce i časopis Fortune zařadil Viatris na páté místo z 53 společností v rámci žebříčku „Change the World“. Tento žebříček každoročně představuje firmy, které mají pozitivní společenský dopad prostřednictvím aktivit, jež jsou součástí jejich hlavní obchodní strategie. Své místo v tomto žebříčku jsme si vysloužili prací na přístupu k inovativním lékům na HIV, zejména v zemích s nízkými a středními příjmy. Tento růst si samozřejmě chceme udržet i do budoucna, a to jak péčí o stávající klienty, tak hledáním nových příležitostí, například v rámci iniciativy „Global Healthcare Gateway“, kde hledáme možnosti partnerství. Prostřednictvím této iniciativy jsme partnerem pro podniky a pacienty tím, že dále rozšiřujeme dosah společností, které chtějí propojit svá řešení a produkty s větším počtem pacientů na celém světě. Pomáháme jim urychlit jejich schopnost oslovit více pacientů využitím naší jedinečné globální platformy – včetně našich odborných znalostí v oblasti výzkumu a vývoje, dodavatelského řetězce, výroby, regulace, obchodu a práva.

Jak hodnotíte podporu farmaceutického průmyslu ze strany státu? Jak si v tomto směru stojí v porovnání s ostatními zeměmi, ve kterých vaše firma působí?

Farmaceutický průmysl stál dlouho mimo zájem státu. Stát se zaměřoval na ta odvětví, která v dané chvíli potřebovala podporu více. Nejprve koronavirová krize a poté rusko-ukrajinský konflikt a s tím spojená energetická krize však ukázaly, jak je farmaceutický průmysl zásadní a že potřebuje podporu. Tyto události na úrovni Evropy otevřely dlouho odkládané otázky, jako zařazení farmaceutického průmyslu do kritické infrastruktury státu a nutnost změny systému stanovování cen léků tak, aby se ukončila nekonečná spirála tlaku na zlevňovaní léčiv na úkor jejich dostupnosti. Také se konečně objevila diskuse nad cílenou podporou, která by motivovala firmy vyvíjet léky v oblastech, kde je to třeba.

V návaznosti na radikální zvyšování energií, na jaře tohoto roku vyzvala Medicines for Europe – asociace zastupující nepatentové odvětví na evropské úrovni – členské státy, aby přišly s opatřeními, které v probíhající krizi podpoří segment nepatentovaných léčivých přípravků. V některých členských státech se tomu tak stalo, což dočasně zmírnilo cenové tlaky u tamních producentů léčiv. Například Německo nebo Bulharsko umožňují upravovat ceny léků podle míry inflace. Věřím, že podobný typ podpory je cesta i pro Českou republiku.

Jaké principy zastáváte při cenotvorbě léků? Kladete důraz na její udržitelnost? Pokud ano, jakým způsobem?

Hlavním principem naší cenové politiky je zajištění udržitelnosti dodávek a dostupnosti léčivých přípravků pro naše pacienty. Ceny musí být přijatelné pro pacienty, musí být pro firmu udržitelné a současně konkurenceschopné. V současné době však celý farmaceutický průmysl čelí bezprecedentní situaci, která ve světě panuje v souvislosti se zvyšováním cen surovin pro výrobu léčiv, energií, účinných látek, pomocných látek, obalových materiálů, ale i nákladů na mezikontinentální přepravu i regionální distribuci a logistiku.

Inflace v EU dosáhla v letošním roce několika rekordních hodnot. Náklady na suroviny se ztrojnásobily, přepravní sazby jsou šestkrát dražší. V souvislosti se sankcemi proti Rusku se očekává další trojnásobný nárůst námořní přepravy. Náklady na leteckou přepravu se více než ztrojnásobily a náklady na energie loni vzrostly o více než 230 procent, v neposlední řadě cena zemního plynu vyskočila na více než desetinásobek běžné sazby. Spolu s Českou asociací farmaceutických firem a v rámci kampaně organizace Medicines for Europe se již několik měsíců snažíme na tato rizika upozornit české Ministerstvo zdravotnictví a bruselské úřady. Je proto potřeba, aby proběhla diskuse ohledně změny pravidel řízení cen léčivých přípravků a vetší podpory zejména některých lékových skupin tak, aby byla zachována jejich dostupnost.

Dostáváme se do situace, kdy jsme stejně jako jiná odvětví nuceni promítnout zvyšující se výrobní náklady do koncových cen. Jádro lékového trhu jsou však léky na předpis, které jsou regulovány ze strany státu. Ačkoliv ceny vstupních komodit rostou, maximální ceny léků zůstávají stále stejné a neumožňují firmám reagovat na vzniklou situaci. Navíc podstatná část receptových léčiv se již dnes reálně prodává za maximální cenu a není tak možné zvyšující se náklady promítnout do prodejních cen. Vede to k tomu, že firmy prodávají své léky hluboko pod výrobními náklady. Pokud by se toto dělo delší dobu, ohrožuje to dostupnost léčby pro pacienty, zejména u kategorie léčiv s nízkými cenami. To jsou léky, u kterých již dávno uplynula patentová ochrana a kde tržní mechanismy zajistily pády jednotkových cen na samé dno. A to jsou léky často i v klíčových terapeutických segmentech, což by následně vedlo k nutnosti pacienty léčit přípravky dovezenými za násobně vyšší ceny.

Součástí vašeho portfolia léků dostupných pro pacienty v České republice jsou vysoce kvalitní generické a biosimilární léčivé přípravky. Jakým způsobem zajišťujete jejich dostupnost pro český trh?

Klíčové pro nás je, aby naše generické a biosimilární léky byly pro pacienty v ČR maximálně dostupné, a to jak z pohledu ceny, tak dodávek. Při zajišťovaní dodávek vycházíme z dlouhodobých údajů o spotřebě, svých výrobních možností a potřeby dlouhodobé ekonomické udržitelnosti. U stávajícího portfolia se snažíme reagovat jak na aktuální poptávku a potřebu zdravotního systému, tak v případě nového produktu je naším cílem začít ho dodávat do ČR co možná nejdříve.

Ale jak jsem se zmínil v předchozí otázce. Je třeba věnovat pozornost tomu, aby generické a biologicky podobné léky, které mají obrovský přínos pro pacienty a systém, byly široce dostupné.

Problémem léků bývají jejich výpadky na trhu. Týká se tento problém i vašich léků a tedy i českých pacientů? Co je nejčastějším důvodem těchto výpadků, lze jim nějak předcházet? Daří se to?

Už jsem to zmínil. Dostupnost léků pro pacienty je pro nás absolutní priorita, a to i z hlediska dodávek. Je pravdou, že v posledních letech došlo k narušení dodavatelsko-výrobních řetězců. Žijeme ve velmi turbulentní době, což se odráží ve všech sférách našeho života, a to i ve výrobě léků.

Nicméně, navzdory všem krizím musím říct, že se nám doposud dařilo udržet stabilní dodávky léků a dostát svým závazkům vůči pacientům. Je to hodně dáno tím, že jsme velká globální společnost a máme globální výrobu a rozsáhlý a stabilní dodavatelský řetězec.

Přiblížíte plány firmy do budoucna? Ve kterých oblastech se chce dále posouvat globálně a v rámci České republiky?

V České republice je pro nás aktuálně priorita podpora očkování proti chřipce. I v souvislosti s koronavirem a hrozbou souběhu těchto dvou respiračních onemocnění a s tím spojených rizik, zejména pro seniory a chronicky nemocné, je nanejvýš namístě edukovat veřejnost o očkování jako nejúčinnější prevenci. Navíc s obavou sledujeme nepříznivý vývoj počtu nakažených chřipkou v Austrálii a je to pro nás rozhodně varování, jak by mohla probíhat letos i u nás. Problém je, že lidé chřipku stále podceňují, přitom má každý rok na svědomí až 1 500 životů. Jako jeden z předních výrobců chřipkové vakcíny cítíme povinnost tuto nepříznivou situaci pomoci změnit a zvýšit ochranu společnosti proti tomuto onemocnění. S tímto cílem jsme připravili obecnou edukační kampaň, která v ČR s podporou Ministerstva zdravotnictví běžela od začátku září do konce listopadu.

Z globálního pohledu zůstává naše zaměření nadále na portfolio generik, komplexních generik a off-patentových produktů, které do budoucna doplníme inovativními produkty v segmentech oftalmologie, gastroenterologie a dermatologie. Budeme se dále věnovat našim klíčovým terapeutickým oblastem, kterými jsou kardiologie, diabetes, centrální nervová soustava, respirační onemocnění, onkologie, léčba a prevence trombózy. Kromě toho se zaměřujeme na rozvoj elektronické komunikace s lékaři, realizaci vzdělávacích projektů a podporu aktivit pacientských organizací a jejich osvětových kampaní.

-red-