Příklad jednoho z možných výukových programů s využitím virtuální reality - tracheální intubace novorozence. Foto: mysmarthealthcare

První pomoc i diety. Virtuální realita míří do nemocnic

Nemocnice začínají k přípravě personálu na nepříliš časté zákroky používat zařízení, která využívají rozšířenou a virtuální realitu. Nejdál se v tomto ohledu dostali ve floridském Miami.

 

Tamní dětské oddělení používá zařízení Google Cardboard, VR One a Gear VR při simulaci řešení situací, na které se je jinak nesnadné připravit. Konkrétně se jedná třeba o srdeční masáž u dětských pacientů, zavádění sondy nosem, intubaci, Heimlichův manévr nebo zavádění Foleyho katetru, píše Fortune.

Podle ředitele miamské nemocnice je efektivita cvičení s využitím virtuální a rozšířené reality o šedesát procent vyšší než v případě obvyklých tréninkových metod.

“Míra porozumění a zažití techniky je při využívání virtuální reality tak vysoká proto, že vnímání člověka je apriorně vizuální a virtuální realita je vizuální formát,” říká ředitel miamské nemocnice Narendra Kini.

Mary Spiová, manažerka společnosti Next Galaxy, připomíná, že využití technologií jejich firmy jako je Cardboard, VR One a Gear VR představuje také přínos pro ekonomiku nemocnic. “Objem znalostí se ve zdravotnictví každých šest až osm let zdvojnásobuje” tvrdí Spiová s tím, že úspora se projevila třeba právě na hospodaření miamské nemocnice.

Intubace levně a bez rizika

Jiný příklad: pětašedesát tisíc amerických zařízení pro seniory (elderly care facilities) vynakládá tři tisíce dolarů na osobu, když potřebuje zaškolit své zaměstnance v jedné konkrétní technice – tracheální intubaci, čili zavedení rourky ústy nebo nosem do průdušnice. To je specializovaný postup, který má zajistit uvolnění dýchacích cest a ochránit plíce před vdechnutím například potravy. Dosud se nacvičoval pouze na živých lidech. V součtu se jedná o horentní sumu – a tu by při využívání moderních technologií bylo možné výrazně zkrátit. Next Galaxy už vyvíjí firmware, který umožní instalaci technologie do zařízení s operačními systémy iOS a Android. Předpokladem je, že při jejich využití by cena za přeškolování zaměstnanců spadla z výše zmíněných tří tisíc dolarů za osobu na pouhých čtyřicet. To je cenový skok, který spadá do kategorie sladkých snů každého hospodáře.

Ještě lákavější je dlouhodobější propočet, který říká, že by bylo možné tuto cenu srazit až na necelých pět dolarů za instalaci aplikace.

Jsou tu však i jiné výhody virtuální reality, nejen šetření nákladů. Software Next Galaxy je propojen s technologií Leap Motion, která poskytuje fyzickou zpětnou vazbu, to znamená, že zdravotník pocítí, pokud něco dělá špatně. Neriskuje přitom to, co se může stát při zavedení rourky skutečnému pacientovi – například perforaci orgánů či obvinění ze špatného medicínského postupu a vůbec problémy s právníky.

Virtuální realita umí i dietu

Na okraj tématu ještě uveďme, že třeba Google vyvinul také technologii, která by byla dobře využitelná v dietologických poradnách. Umělá inteligence by měla z fotografií odhadnout ingredience nasnímaného jídla a z toho vypočíst jeho kalorickou hodnotu.

Na konferenci zabývající se samoučícími se systémy a umělou inteligencí představila skupina vývojářů Googlu program Im2Calories. Ten má z fotografií určit množství kalorií, které nasnímaná jídla obsahují.

Jak uvádí server Popular Science, nechala si firma tento nápad již i patentovat.

Server uvádí příklad nasazení, kdy systém správně analyzoval obraz, kde napočítal dvě vajíčka, dvě palačinky a tři pruhy slaniny. Následně musel systém odhadnout velikost každého kusu potraviny v poměru k velikosti talíře, stejně jako veškeré koření. Im2Calories přitom nevyžaduje perfektně vyfocené snímky ve vysokém rozlišení. Stačit by měla jakákoli standardní instagramová fotografie.

Systém se neustále učí, takže by se jeho úspěšnost měla zvyšovat. Jaká je nyní, to firma neuvádí. Dá se to však odvodit z prohlášení výzkumníka Googlu Kevina Murphyho.

„Je to poloautomatický systém,“ řekl Murphy podle Popular Science během své prezentace. Uživatel si tak může opravit návrhy softwaru pomocí rozbalovacích menu, třeba když si program splete smažená vejce se sázenými nebo se netrefí vůbec. Tím se program učí. „Pokud by fungoval jen z 30 procent, už je to dost na to, aby jej lidé začali používat a my mohli shromažďovat data a vylepšovat ho,“ řekl Murphy.

Software je však zatím ve vývoji a jak uvedl mluvčí Googlu, s Im2Calories zatím firma nemá konkrétní plány.

Murphy si představuje, že jedním z cílů aplikace může být zjednodušení tvorby jídelníčku. Tím, že systém dokáže rozpoznat jídlo na talíři, odpadne otravné zadávání nových ingrediencí a velikosti aktuální porce do oblíbených fitness a zdravotních aplikací.

Ondřej Fér, Ekonomický deník

Podívejte se na video představující možnosti výukových programu s využitím virtuální reality firmy mySmartSimulations®, Inc.,: