Jednotlivá díla byla vystavena přímo mezi kotly a dalším technickým zázemím kotelny, která byla během víkendového festivalu zpřístupněna návštěvníkům. Foto: KOOJON

Současné umění patří do nemocnic. Těší personál i pacienty

Centrální Kotelna Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na první pohled rozhodně nepůsobí jako výstavní prostor, přesto se stala místem pro prezentaci současného českého umění. Není to poprvé a ani naposledy, co se v nemocničních prostorech objevují různá díla a instalace. Připravují se další.

Nemocnice jsou tak trochu světem sama pro sebe. Proudí jimi velké množství lidí a řeší se tu nejrůznější situace. Mohou se ale také stát místem, kde se prezentuje současné umění. Právě jistá nezvyklost nemocničního prostředí, které působí úplně jinak, než prostory galerií láká umělce i kurátory. A naopak personál i pacienti nemocnic se mohou setkat s uměleckými díly, jenž přichází doslova až za nimi.

Všeobecná fakultní nemocnice v Praze se takto v rámci festivalu Open House, který zpřístupňuje veřejnosti i obvykle nepřístupné prostory a objekty, se takto na krátko proměnila ve výstavní prostor, které prezentoval česko-slovenskou sbírku KOOJON. „Uměleckým i architektonickým projektům jsme nakloněni. Naše nemocnice je památkovou hodnotou sama o sobě, malé město v UNESCO chráněném městě. Pohybujeme se v prostorách z 18. a 19. století, a přitom nabízíme pacientům špičkovou high-tech medicínu, což je pro pořadatele a kurátory velmi atraktivní kombinace. Do festivalu Open House Praha jsme se zapojili poprvé a rádi budeme v příštích letech pokračovat,“ říká Marie Heřmanová, mluvčí nemocnice.

Sběratelka Iva Bízová a kurátor Pavel Kubesa. Foto: KOOJON

Přesněji VFN zpřístupnila centrální kotelnu, která je jako objekt sama o sobě unikátní. Vznikla v 90. letech podle návrhu architekta Karla Pragnera. „Bylo nám ctí v jejích prostorách vystavovat současné české umění. Z naší strany jsme zkontrolovali a zajistili bezpečnost kotelny a s umělci a kurátory akce konzultovali vhodné umístění vystavovaných objektů. Po dobu festivalu již měli vše v gesci organizátoři,“ dodává.

Umění, které promlouvá k návštěvníkům

Jednotlivá díla tak byla vystavena přímo mezi kotly a dalším technickým zázemím kotelny, která byla během víkendového festivalu zpřístupněna návštěvníkům. „Naším cílem je dělat výstavní projekty netradičně, hledali jsme i vhodný unikátní prostor pro první výstavu sbírky. Spojili jsme se tedy s úspěšným a prestižním projektem Open House a z nabídnutých prostor si pro její architektonickou výjimečnost a industriální tonalitu, vybrali právě Centrální kotelnu VFN,“ přibližuje za organizátory Iva Bízová, která stojí za vznikem sbírky KOOJON. Ta vznikala na základě koncepčního mapování umělecké sféry šest let. Nyní je její součástí více než 200 děl a neustále roste.

Cílem této aktivity je vytvořit historický otisk doby a současné umění prezentovat široké veřejnosti. „Prostřednictvím rafinovaných uměleckých sérií umožníme vysledovat a pojmenovat podstatné směry a fenomény v současném umění. Věříme, že zdejší současná umělecká tvorba bude v budoucnosti právě skrze sbírku KOOJON – čtena jako historická událost,“ dodává Bízová s tím, že nechtějí být pouze sbírkou, ale především funkční platformou, která umožní prezentaci děl prostřednictvím netradičních výstavních formátů a prezentací.

VFN zpřístupnila centrální kotelnu, která vznikla v 90. letech podle návrhu architekta Karla Pragnera. Foto: KOOJON

I proto byla centrální kotelna VFN zajímavou výzvou. „Úkolem pro kurátora KOOJONa Pavla Kubesu i celý tým, bylo především propojit dva odlišné světy – technicistní budovu s výtvarným uměním. To se myslím, dle extrémního množství velmi pozitivních reakcí návštěvníků i médií, povedlo. Musím říci, že se tak stalo i díky velmi vstřícnému a milému jednání managementu nemocnice a organizátorů akce Open House,“ oceňuje.

Pražské bienále i Signal festival

Výstava v centrální kotelně není poslední příležitostí setkat se s uměleckými díly v areálu VFN. „Znovu se ukázalo, že propojení unikátních industriálních prostorů s moderním uměním skutečně funguje. V podobných projektech budeme rádi nadále pokračovat. Již v červenci bude naše nemocnice součástí Pražského bienále. Výstava soudobého výtvarného umění se poprvé uskuteční v objektu bývalé prádelny v hlavním areálu VFN. V říjnu bychom měli být poprvé součástí Signal festivalu a stejně tak se na podzim náš areál opět zapojí do Dnů architektury,“ vyjmenovává mluvčí nemocnice.

Například od roku 2020 mapuje život ve VFN fotografka Alžběta Jungrová, která například zachytila život v nemocnici během pandemie. V loňském roce také nemocnice na Karlově náměstí pořádala výstavu jejích fotografií.

Jednotlivá díla byla vystavena přímo mezi kotly a dalším technickým zázemím kotelny. Foto: KOOJON

Prostorem pro prezentaci uměleckých děl je také Fakultní nemocnice Motol, kde v roce 2018 odstartoval takto zaměřený projekt výstavou díla Atomic od Krištofa Kintery. „Od té doby se v prostorách piazzetty před budovou ředitelství FNM vystřídalo dalších devět uměleckých děl: Dušan Záhoranský – Přání, Robert Barta – Pluto, Richard Wiesner – Osmadvacet, Anna Hulačová – Slunečné dědictví synům a dcerám, David Böhm & Jiří Franta – Předmět našich hovorů, Matej Al-Ali – Cizinec IV, Martin Skalický – Pokora, Milena Dopitová – Zakázané uvolnění, Matej Al-Ali – Kouzlo osobnosti,“ vyjmenovává Jana Merxbauerová z tiskového oddělení nemocnice.


„Místo umístění vyniká velkou fluktuací lidí (pacientů, návštěvníků, zaměstnanců) a jejich sociální pestrostí. Reakce na jednotlivá díla jsou proto rozmanité, můžeme ale říci, že převažují ty pozitivní. Momentálně připravujeme novou expozici, na kterou se naši návštěvníci a příznivci umění mohou těšit již začátkem měsíce června,“ shrnuje.  

Ludmila Hamplová