Španělská vláda se nyní rozhodla podpořit ženské sebevědomí a vyslat jasné poselství. Léto patří i nám, vzkazuje kabinet ve své nové kampani, v níž zdůrazňuje rozmanitost ženských těl a odmítá stereotypy i „estetické násilí“. Foto: kampaň španělského ministerstva pro rovné příležitosti

Každé ženské tělo patří na pláž. Španělská vláda spustila kampaň proti „estetickému násilí“

Svléknout se do plavek a ukázat se takto na veřejnosti nemusí být vždy snadné, zvlášť když vaše tělo neodpovídá aktuálně platným „estetickým ideálům“. Španělská vláda se nyní rozhodla podpořit ženské sebevědomí a vyslat jasné poselství. Léto patří i nám, vzkazuje kabinet ve své nové kampani, v níž zdůrazňuje rozmanitost ženských těl a odmítá stereotypy i „estetické násilí“.

Není důvod mít nepříjemné pocity, pokud se máte svléknout do plavek a vyjít na veřejnost. Ať už vaše tělo vypadá jakkoliv, můžete si užít léto podle sebe. To je aktuální poselství španělské vlády, která spustila informační kampaň s heslem: „Léto je také naše. Užívejte si ho, jak, kde a s kým chcete.“ Cílem kampaně je podpořit ženy v tom, aby akceptovaly svá těla, bez ohledu na to, zda jsou podle momentálně platných „estetických ideálů“ vnímána jako atraktivní či dokonalá.

Vlastní vizuál kampaně obsahuje pět různých žen, které se liší svým věkem, původem i typem postavy. Mezi nimi je i starší žena s odhaleným hrudníkem a viditelnou masektonomií jednoho z ňader. „Všechna těla patří na pláž. Všechna těla jsou validní a my máme právo užívat si život takové, jaké jsme bez pocitu viny nebo hanby. Léto je tu pro každého,“ vzkázala veřejně Ione Belarra, španělská ministryně sociálních věcí.

Pro současnou socialistickou španělskou vládu jsou témata genderové rovnosti a ženských práv jednou z priorit, což dokazuje už složení kabinetu, ve kterém zasedá celkem čtrnáct žen a osm mužů. Tato letní kampaň tak upozorňuje na jednu z méně viditelných, ale pro řadu žen nepříjemných otázek, protože mnohé z nich cítí nejistotu ohledně vlastního vzhledu, což jim může bránit prožívat léto tak, jak by chtěly. Mohou si například připadat méněcenné, ošklivé nebo nedostatečně atraktivní, protože se jejich těla liší od všeobecně prezentované „dokonalosti“, jenž je ovšem mnohdy zcela nerealistická a vytvořená za pomocí řady technologií a filtrů.

Ženská těla jsou různá, tak se s tím smiřte

Agentura AP popisuje, že tato vládní kampaň povzbuzuje ženy v tom, aby odmítly „stereotypy“ a „estetické násilí“ s odkazem na společenský tlak, kterému ženy čelí ohledně svého vzhledu. „Do žen se promítají očekávání toho, jak mají vypadat. To neovlivňuje pouze naši sebeúctu, ale také nám bere naše práva a možnosti v tom, jak si užíváme veřejné prostory,“ okomentovala důvody ke spuštění kampaně Antonia Morillas, ředitelka španělského Ženského institutu, jenž se na kampani také podílí.

Cílem kampaně je ukázat, že jakákoliv podoba ženského těla je v pořádku a je nepřijatelné, aby se ženy stávaly terčem posměchu či urážek na základě toho, jak vypadají. Vůdce španělské opozice Cayo Lara podle deníku The Guardian na kampaň reagoval tím, že „vytváří problémy tam, kde nejsou“.

Španělská ministryně pro rovnost a řešení genderově podmíněného násilí pak na svém twitterovém účtu vzkázala jemu a dalším mužům, kteří reagovali na obsah kampaně tím, že „ženy přece nepotřebují povolení vlády, aby mohly jít na pláž“: „Pokud vás obtěžují naše těla, můžete zůstat doma a tweetovat.“ Také dodala, že se ženy rozhodují podle sebe, zda půjdou na pláž a ukáží své tělo: „Samozřejmě, že jdeme, ale očekáváme, že vyvoláme zášť, když ukážeme své tělo, které není standardní.“

Modelce vadí použití její fotografie bez souhlasu

Kampaň je však už krátce po svém začátku narazila na první problém. Britský zpravodajský portál BBC News popisuje nepříjemné překvapení, které zažila „plus-size“ modelka Nyome Nicholas-Williams, když zjistila, že byla bez jejího svolení použita fotografie z jejího instagramového účtu. Konkrétně je zachycena zády ve zlatých bikinách s hlavou otočenou k objektivu. Na použití fotografie jí upozornil jeden z jejích fanoušků poté, co o kampani informovala média.

„Byla jsem opravdu zaskočena, protože jsem to nikdy před tím neviděla. Není to snímek z fotobanky, ale je to fotografie, kterou jsem pořídila pro svůj Instagram. Toto je neslušné a nerespektující,“ vyjádřila své zklamání. Poté, co zveřejnila svou reakci, kontaktoval ji autor výsledného vizuálu. „Řekli, že použili můj obrázek, protože měli málo času,“ dodala s tím, že následovala omluva i příslib odškodnění.

Nicméně sama považuje za „ironii osudu“, že zrovna Ženský institut nepožádal o souhlas s použitím její fotografie: „Jsem naštvaná, protože pokud by se mě zeptali na začátku, mohla bych se rozhodnout a pravděpodobně bych řekla ano.“

Ludmila Hamplová