Foto: Peakpx

Žebříček léků s nejdražší reklamou. Farmaceutické firmy na ni vydaly loni miliardy dolarů

Výdaje na reklamu na léky léčivé přípravky jdou v posledních letech každoročně do vyšších miliard dolarů. Loňská celková suma převýšila osm miliard, podobně jako v roce 2021. Největší částku spolykal lék Dupixent, a to téměř půl miliardy dolarů. Ovšem v porovnání s tržbami, které inzerované léky farmaceutickým firmám přinášejí, se jedná o poměrně malá čísla. Žebříček nejnákladněji inzerovaných léčiv sestavil odborný portál Fiercepharma.com.

Celkové výdaje na reklamu na léky a léčivé přípravky dosáhly v loňském roce 8,1 miliardy dolarů, což v přepočtu činí asi 185 miliard korun. S odkazem na analytickou společnost Vivvix to uvedl odborný portál Fiercepharma.com. Jde přitom o téměř stejnou částku, jakou za reklamu farmaceutické společnosti utratily i v roce 2021. Drtivá většina inzertních výdajů směřovala do televizní reklamy, farmaceutické skupiny ale hojně využívaly i sociální média, streamovací služby nebo média tištěná. Kdo a za reklamu na jaký lék utrácel loni nejvíce?

  1. Dupixent: 491 milionů dolarů (11,2 miliardy korun)

Největší výdaje na inzerci v loňském roce spolkl léčivý přípravek Dupixent. Jedná se o lék na předpis, který se používá zejména k léčbě středně těžké až těžké atopické dermatitidy. A to u pacientů starších alespoň šesti let. Má ovšem schválené využití také pro léčbu astmatu nebo chronické rinosinusitidy s nosní polypózou. Dupixent, respektive lék s účinnou látkou dupilumab, vyrábějí hned dvě farmaceutické společnosti – Sanofi a Regeneron. Dupixent přinesl těmto společnostem jen v loňském roce na tržbách 8,7 miliardy dolarů (v přepočtu bezmála 200 miliard korun).

  1. Rinvoq: 425,9 milionu dolarů (9,74 miliardy korun)

Lék Rinvoq dodává na trh americká farmaceutická společnost AbbVie. V loňském roce na jeho propagaci vynaložila téměř 430 milionů dolarů, tato suma se jí ale vrátila více než pětinásobně. Na tržbách totiž Rinvoq přinesl přes 2,5 miliardy dolarů, tedy v přepočtu asi 57,6 miliardy korun. To představuje meziroční nárůst o více než polovinu. Rinvoq je rovněž lék na předpis a používá se při léčbě artritidy, psoriatické artritidy, atopické dermatitidy nebo ulcerózní kolitidy.

  1. Entyvio: 370,6 milionu dolarů (8,47 miliardy korun)

Třetí místo v žebříčku největších farmaceutických reklamních „hitů“ zaujímá lék Entyvio. Vyrábí jej japonská farmaceutická společnost Takeda, které na tržbách přináší bezmála čtyři miliardy dolarů (přibližně 90 miliard korun). Entyvio se používá pro léčbu Crohnovy choroby nebo ulcerózní kolitidy.

  1. Skyrizi: 228,9 milionu dolarů (5,23 miliardy korun)

Na čtvrtém místě co do výdajů na reklamu se opět umístil lék, který na trh dodává americká farmaceutická skupina AbbVie. A rovněž jde o imunologický lék, podobně jako Rinvoq. Skyrizi se používá pro léčbu plakové psoriázy, aktivní psoriatické artritidy u dospělých nebo středně těžké až těžké aktivní Crohnovy choroby, rovněž u dospělých osob. Za tento lék společnost AbbVie utrží ročně více než pět miliard dolarů (bezmála 119 miliard korun), což je dvakrát více než za Rinvoq, avšak při výrazně nižších nákladech na reklamu.

  1. Nurtec ODT: 185,6 milionu dolarů (4,24 miliardy korun)

Původním dodavatelem tohoto léku je americká biofarmaceutická společnost Biohaven. Jenže ta je od loňského října součástí nepoměrně větší farmaceutické skupiny, a to Pfizeru. Nurtec ODT se používá pro léčbu migrény, jedná se o lék, který na trhu dominuje. Pfizer věří, že Nurtec ODT se bude do pěti let podílet na celkových počtech předepsaných léků na migrénu z přibližně 40 procent. Jeho tržní podíl v současné době přitom činí jen asi pět procent.

  1. Ozempic: 180,2 milionu dolarů (4,12 miliardy korun)

Šestici reklamně nejnákladnějších léků uzavírá Ozempic, jehož výrobcem je v posledních měsících proslavená dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk. Ozempic je původně přípravek pro léčbu diabetu, ukázalo se však, že je poměrně dobře účinný také jako látka pro redukci tělesné hmotnosti. Právě léky na obezitu představují v posledních měsících rychle rostoucí segment, což se mimo jiné vyznačuje také dramatickým nárůstem tržní hodnoty právě společnosti Novo Nordisk. Ta se v minulých dnech na krátko stala nejhodnotnější veřejně obchodovanou společností Evropy. Její tržní kapitalizace dosahuje kolem 334 miliard dolarů. Hodnota akcií Novo Nordisk za poslední rok vzrostla téměř o 70 procent.

Zdeňka Musilová