Nadměrné pití zůstává v Česku jednou z nejčastějších příčin úmrtí a jeho následky ročně stojí stát desítky miliard korun. Alkohol je přitom široce dostupný, a to i mladistvým, a tolerovaný. Jak z tohoto začarovaného kruhu ven, řešili odborníci na semináři Společně pro zdravější Česko ve Sněmovně.
Češi patří mezi největší konzumenty alkoholu na světě. Ročně si v tuzemsku nadměrné pití vyžádá kolem 7 tisíc životů, státní kasu stojí podle různých odhadů 40 až 60 miliard korun. Konzumace alkoholu jde navíc ruku v ruce s drobnou kriminalitou, domácím a sexuálním násilím, vážnými dopravními nehodami i s častým předávkováním dětí, nezřídka smrtelným. Přesto zůstává většinou společnosti pití tolerováno, ne-li přímo podporováno, a jeho prevence ve veřejné debatě téměř opomíjená.
Otázka překračující hranice politických stran
„Nejde ale o téma jednoduché. Kdykoli a kdekoli ho totiž otevřete, narazíte na hradbu mlčení, nebo dokonce neochoty se tomuto tématu věnovat,“ uvedla poslankyně Renáta Zajíčková (ODS), která nad odborným seminářem převzala záštitu. „Přesto musím říci, že se nám v tomto volebním období řada věcí podařila. Byť pomalými krůčky, věci doplňujeme, nastavujeme a snažíme se měnit prostředí, v němž závislosti vznikají,“ dodala Zajíčková. Připomněla, že se pod zákony upravující oblast závislostí „podepisují poslanci napříč politickým spektrem“, což podle ní dává naději, že kýžené změny, kterých se nepodaří dosáhnout v tomto volebním období, se podaří dotáhnout v období příštím.
„Všichni vidíme, kam až došla naše tolerance k alkoholu ve společnosti. Pokud nám záleží na budoucnosti mladé generace, musíme si přiznat, že reklama na alkohol pouze normalizuje problém, který později zaplatíme ze zdravotního a sociálního systému. Je zarážející, že jsme ochotni investovat miliardy do následků, ale váháme s regulací příčin. Vyšší daň podle obsahu alkoholu, omezení reklamy a návrat prostředků do školní prevence – to je minimum, které musíme udělat, pokud to myslíme vážně,“ míní Zajíčková.
Obrat ve veřejném vnímání
Jak na semináři upozornil předseda správní rady think tanku Racionální politiky závislostí Jindřich Vobořil, když se v roli Národního protidrogového koordinátora před patnácti lety začal věnovat tématu regulace alkoholu, byly reakce téměř výhradně negativní. „A to ze všech stran, jak od politiků, tak od veřejnosti, snad s výjimkou médií, ta byla poměrně otevřená se o tomto tématu bavit. Ty reakce byly negativní natolik, že jsem dostával SMS a e-maily s velmi výhružným obsahem a přáními smrti,“ popsal Vobořil.
V průběhu let ale sledoval zajímavý obrat. „A to až do té míry, že o posledních Vánocích mě na nákupech zastavilo snad dvacet lidí – všechno to byli muži kolem 40 let – a poděkovali mi, jak ‚tlačím‘ na oblast alkoholu. Velmi mě to překvapilo,“ popsal Vobořil.
Vobořil dlouhodobě prosazuje přístup harm reduction, tedy minimalizace škod spíše než vynucování úplné abstinence. „Místo ideologie potřebujeme důkazy a funkční opatření, která reálně pomáhají lidem vyhýbat se rizikům. V rámci prevence musíme pracovat s lidmi ve smyslu moderované konzumace a zajistit síť pomoci pro ty, kteří mají problém. Regulace by měla spíše směřovat na podporu méně rizikových produktů než na plošné restrikce,“ vysvětlil Vobořil.
Mohlo by vás zajímat
Neviditelná tvář politiky
Ten také zmínil, že považuje za klíčové, aby v politice působil někdo, jako byl národní protidrogový koordinátor (Vobořil tuto funkci loni opustil, načež byla zrušena – pozn. red.). „Je potřeba silná postava spojující politiku a vědu a chráněná napříč politickým spektrem, která bude prosazovat pro politiky obtížná témata,“ řekl Vobořil. Dodal, že sám už nemá aspiraci v takové roli působit.
„Politika má nejen viditelnou, ale i neviditelnou tvář. Není roztříštěna jen politickými uskupeními a frakcemi a názory politiků, ale i tlakem jednotlivých industriálních lobby v osobních jednání s politiky,“ poznamenal Vobořil. Pro silnou postavu na pomezí politiky a vědy, jakou byl ještě v minulosti národní protidrogový koordinátor, by podle něj bylo jednodušší než pro politiky otevírat diskuse o nutnosti opatření, podpory prevence a omezení škod způsobených alkoholem.
Výzva politikům, aby konali
Stát, jehož ekonomické náklady spojené s konzumací alkoholu jsou odhadovány na 40 až 60 miliard korun ročně, by měl podle Dagmar Dzúrové z think tanku Ministr zdraví hrát v boji s nadměrným užíváním alkoholu zásadní roli, přijmout účinné regulační a preventivní nástroje.
To zaznělo i jako apel ve výzvě (více zde) adresované premiéru Petru Fialovi (ODS), řadě ministerstev i Radě vlády pro veřejné zdraví, na niž seminář ve Sněmovně navazoval. K výzvě k ochraně veřejného zdraví a omezení dostupnosti alkoholu, kterou iniciovaly think tanky Ministr zdraví a Racionální politiky závislostí společně s českým zastoupením WHO, se již připojilo 48 signatářů a stále přibývají další.
Zvýšit cenu nejlevnějšího alkoholu
„Touto výzvou chceme jasně připomenout, že zdraví obyvatel musí patřit mezi klíčové priority veřejné politiky. Alkohol je v Česku extrémně dostupný, levný a intenzivně propagovaný. Vytváříme tím prostředí, které nahrává nadměrné konzumaci a znesnadňuje prevenci. Nestačí apelovat pouze na jednotlivce, je nutné změnit systém, který považuje pití za normu a nepití za výjimku,“ upozornila ředitelka think tanku Ministr zdraví Kateřina Hellebrandová.
K dostupnosti alkoholu mladistvým Vobořil dodal, že problém s nedodržováním zákazu prodeje není ani tak v hospodách nebo v malých večerkách, ale ve velkých supermarketových řetězcích.
Podle Michaela Fanty z Centra ekonomických a tržních analýz by efektivní regulací bylo zvýšit cenu u nejlevnějšího alkoholu – včetně stanovení minimální ceny, pod kterou nesmí cena alkoholu klesnout. Nastavení spotřební daně tak, aby reflektovala procento alkoholu obsažené v alkoholickém nápoji, je strategie, která se podle něj osvědčila i v zahraničí. „Abychom se ale vyhnuli nezamýšleným důsledkům regulace, musíme sáhnout i k dalším opatřením – zákazu reklamy, restrikcím dostupnosti, zvyšování cen a prevenci a screeningu,“ řekl Fanta. A dodal: „Prevence musí být samostatným pilířem, ne pouhým doplňkem regulatorního rámce.“
Jako oprava střechy, než začne pršet
O reklamě na alkohol jako fenoménu, který hraje důležitou roli ve spotřebě alkoholu, na semináři mluvila prezidentka mezinárodní neziskové organizace Movendi International Kristína Šperková. „Reklama na alkohol vede k zvýšené konzumaci alkoholu, tedy ke škodám. Je čím dál více personalizovaná a alkoholové společnosti nemají zábrany svoje produkty propagovat dětem nebo lidem s problémy s alkoholem. Přes marketing je alkohol dostupnější nejen fyzicky, ale i v našich hlavách. Je v zájmu každého politika, kterému jde o zdraví občanů, aby reklama na alkohol byla zakázaná. Je to výborné řešení, které podporuje velká část populace,“ uvedla Šperková s tím, že se opírá o zahraniční zkušenosti s regulací reklamy na alkohol.
„Investice do prevence závislostí je jako oprava střechy předtím, než začne pršet. I když se na první pohled může zdát, že náklady na opravu jsou vysoké, v dlouhodobém horizontu se mnohonásobně vrátí,“ uzavřela předsedkyně Asociace poskytovatelů adiktologických služeb Helena Gherasim.