Špatná komunikace je ve zdravotnictví jedinou příčinou každého desátého incidentu, který přímo ohrožuje bezpečí pacientů, a podílí se na většině situací, kdy jsou pacienti ohroženi chybou ze stany zdravotnického personálu. Dokládá to nová studie publikovaná v žurnálu Annals of Internal Medicine.
Souhrnná studie zahrnovala celkem 46 výzkumů publikovaných mezi lety 2013 až 2024, sledujících více než 67 tisíc pacientů napříč Evropou, Severní a Jižní Amerikou, Asií a Austrálií. „Zjištění jsou alarmující. Špatná komunikace byla jedinou příčinou incidentů ohrožujících bezpečí pacientů v jednom z deseti případů a přispěla ke těmto incidentům v jednom ze čtyř případů.
„Jeden ze spoluautorů studie, profesor Jeremy Howick, který se podílel na této analýze a který vede Centre for Excellence in Empathic Healthcare na University of Leicester, upozornil, že údaje nelze vnímat jen jako systémová čísla. „Toto nejsou jen statistiky, ale tyto údaje představují skutečné lidi poškozené poškozeni těmito chybami, kterým bylo možné předejít,“ zdůrazňuje ve svém článku pro magazín The Conversation.
Ohrožení pacientů i smrt
Ke konkrétním zdokumentovaným případům, kdy špatná komunikace znamenala ohrožení pacientů, patří například situace, kdy lékař omylem zastavil přívod infuse s lékem proti srdeční arytmii, když se snažil ztišit pípající pumpu. Avšak lékař o tom neřekl přítomné sestře a srdeční tep pacienta nebezpečně zrychlil.
V druhém případě sestra lékaři nesdělila, že pacient po operaci měl bolesti v podbřišku a nízkou hladinu červených krvinek, což ukazovalo na přítomnost vnitřního krvácení. Pacient později v důsledku vnitřního krvácení zemřel, přestože bylo možné jeho smrti předejít odpovídající komunikaci mezi personálem.
Celosvětový problém
„Tato zjištění potvrzují to, co mnozí zdravotníci už dlouho tuší. Špatná komunikace přímo ohrožuje bezpečí pacientů. Zvláštně znepokojivé je, že se tyto chyby objevují v různých zdravotnických systémech po celém světě,“ dodává profesor Howick. Jen ve Spojeném království v důsledku chyb ze strany zdravotnického říká podle studie publikované v žurnálu BMJ Quality and Safety zemře ročně 1 700 pacientů. Národní zdravotní služba pak musí v důsledku 237 milionů chyb ze strany zdravotnického personál, ke kterým ročně dojde, vynaložit další náklady ve výši 98 milionů liber každý rok.
Celosvětově pak údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2019 ročně dochází k 2,6 milionům úmrtí v důsledků chyb zdravotnického personálu. Skutečná čísla však mohou být vyšší, protože ne všechny chyby zdravotnického personálu jsou zaznamenány a hlášeny. Podle WHO by čtyřem pětinám těchto chyb by bylo možné předejít a právě komunikace je pak zásadní nástroj k tomu, jak zvýšit bezpečí pacientů.
Mohlo by vás zajímat
Komunikační trénink jako standard
Nová studie je důležitá v tom, že vůbec poprvé jasně ukazuje, že špatná komunikace není jen poměrně běžným problémem zdravotnických zařízení, ale znamená přímé ohrožení bezpečí pacientů. „Neadekvátní komunikace nejen vede k tomu, že se lidé neurčitým způsobem cítí špatně, ale způsobuje skutečnou škodu. Nedorozumění vede k nebezpečným a závažným chybám skrze špatnou diagnózu, chybnou léčbu a potenciálně život ohrožujícím komplikacím,“ varoval Howick.
Proto by podle něj neměly být komunikační tréninky pro zdravotnický personál vnímány jako něco navíc, ale naopak jako standardní součást práce. „Když zdravotníci absolvují školení, aby se naučili komunikovat se svými pacienty s vyšší mírou empatie, jejich empatické chování se zlepšuje a tím se zlepší i výsledky pacientů,“ dodal.
Autorka je externí spolupracovnicí redakce. Je zaměstnána na Ministerstvu zdravotnictví ČR v odboru ochrany veřejného zdraví.