Sociální sítě jsou plné rádoby lékařů a zaručených rad – a pacienti to mohou odnést na zdraví. Česká lékařská komora (ČLK) proto přichází s etickým kodexem pro medicínské influencery. Dokument má nastavit jasná pravidla, kdo a jak může na internetu mluvit o medicíně.
V době, kdy stále více lidí hledá informace o zdraví na internetu, narůstá i riziko, že narazí na zavádějící, nepravdivé či dokonce nebezpečné rady. Autoři těchto dezinformací se přitom často vydávají za lékaře, aniž by jimi skutečně byli. Výsledkem je ohrožení pacientů i narušení důvěry veřejnosti ve zdravotnické profese. Proti těmto podvodníkům přitom často nemá účinné prostředky ani policie.
Reakce lékařské komory: Etický kodex pro influencery
Na tuto výzvu nyní reaguje Česká lékařská komora. Na návrh jejího prezidenta Milana Kubka schválilo představenstvo komory 18. července Doporučení č. 1/2025 – Etický kodex pro medicínské influencery. Účinnosti nabude 28. července 2025 a má stanovit jasná pravidla pro odborníky, kteří vystupují na sociálních sítích.
„Mezi základní pravidla, kterými se poskytovatelé medicínských rad musí řídit, patří: odbornost, pravdivost, aktuálnost, komerční nezávislost, ale také ochrana osobních údajů a respektování pravidla, že prostřednictvím těchto platforem není možno léčit konkrétní pacienty,“ popisuje prezident ČLK Milan Kubek.
Kdo může mluvit jako lékař?
Jedním ze základních pilířů kodexu je pravdivá sebeprezentace. Každý, kdo se na sítích prezentuje jako lékař, musí tento titul skutečně mít. V opačném případě – například u studentů medicíny nebo jiných zdravotnických profesí – musí být jejich status jednoznačně označen a nesmí budit dojem, že jde o plně kvalifikovaného lékaře.
Obsah založený na vědě a etice
Sdílený obsah má být odborně ověřený, aktuální a podložený vědeckými daty. Influencer by měl přispívat k osvětě veřejnosti i ke vzdělávání kolegů. Důležitým závazkem je i boj proti dezinformacím. Kodex ukládá, že autor „nebude propagovat ani vychvalovat žádné léčebné postupy, metody či produkty, které nejsou vědecky ověřené.“

Transparentnost jako základ důvěry
V případě střetu zájmů musí autor na tuto skutečnost otevřeně upozornit. „Zároveň vždy transparentně uvedu, pokud je můj příspěvek sponzorovaný nebo vznikl ve spolupráci s nějakým komerčním subjektem,“ stanovuje kodex. Cílem je zachovat důvěryhodnost a zabránit skryté reklamě.
Odpovědný influencer má také povinnost své příspěvky průběžně aktualizovat. Pokud se ukáže, že dříve zveřejněná informace byla chybná nebo zastaralá, měl by ji opravit. Informace mají být opatřeny datem a odkazy na důvěryhodné zdroje.
Žádné online ordinace
Kodex jasně vymezuje hranici mezi osvětou a lékařskou péčí. Individuální lékařské rady nemají na sociálních sítích místo. „Online komunikace nenahrazuje řádné lékařské vyšetření,“ připomíná dokument. Pokud pacient projeví zájem o konzultaci, influencer by ho měl odkázat na lékaře – případně sám nabídnout péči, pokud k tomu má oprávnění. Součástí kodexu je i důsledná ochrana soukromí pacientů.
Kompletní znění etického kodexu je k dispozici na oficiálním webu ČLK.