Má být medicína jen pro ty, kdo si ji mohou dovolit? Článek Zdravotnického deníku o sociálních a ekonomických bariérách při studiu medicíny vyvolal na sociálních sítích ostrou diskuzi. Lidé, často zdravotníci, se podělili o vlastní zkušenosti a názory, které se značně rozcházely.

Někteří popsali, jak bez finanční podpory rodiny a stabilního zázemí nelze studium zvládnout. Jiní naopak zdůraznili, že rozhodující je motivace, pracovitost a odhodlání, nikoliv výše příjmu rodičů.

Peníze na zabávu, nikoli na živobytí

S tím, že cestu k medicíně a studium samotné mají jednodušší lidé z lépe situovaných rodin, souhlasila Jitka Jakešová. Upozornila na to, že při studiu si medici příliš nevydělají, protože se stále učí. „Rodiče musí být inteligentní, chápat důležitost vzdělání a s tím spojenou finanční nákladnost. Musí na to mít a chtít děti 6 let podporovat – vím, o čem mluvím – máme doma 2 mediky,“ popsala.

Radka Vyoral Krakovská je přesvědčená, že je dost mediků, kteří práci při studiu zvládají. „Někdo rád o víkendu paří, někdo pracuje, to má každý jinak,“ napsala. Bára Pšenicová s ní ovšem coby bývalá „pracující“ medička nesouhlasí. „Měla jsem dvě brigády, a když to šlo, brala směny. Přesto to jsou tak peníze na přilepšenou, nějakou zábavu či menší cestování. Není to stabilní příjem ve výši na placení nájmu a podobně. Na medicíně rozhodně nepůjdete do práce na půl úvazku, jak je běžné na jiných vysokých školách,“ poznamenala.

„Ať medicína zůstane exkluzivním povoláním.“

Emoce vyvolal komentář Aleše Przecechtela: „Klidně ať to (studium medicíny, pozn. red.) zůstane exkluzivním povoláním pro lidi z lepší společnosti.“ Okamžitě na něj reagovala dětská sestra Iveta Gráfová: „Co si představujete pod pojmem ‚lidé z lepší společnosti‘? Kdo jsou ti lepšolidé? Medicína je velmi náročné studium a poté i práce. Je pro velmi chytré, zručné, zodpovědné a pracovité. Ne pro nějakého troubu z bohaté famílie.“

Kriticky se vyjádřil i Martin Novotný, podle kterého přesně kvůli takovému přístupu česká věda zaostává. „O možnosti studovat rozhodují víc socioekonomické poměry než nadání, a stát pak přichází o spoustu velmi nadaných dětí, které v budoucnu skončí v průměrné práci jen kvůli tomu, že se narodily do ‚horší‘ rodiny a neměly přístup ke vzdělání,“ míní.

Vzdělání neznačí inteligenci, ohradila se medička

Diskuzi podobně rozvířila i Káča Bartošová, která napsala: „Geny jsou dané. Inteligentní děti tedy obvykle zplodí inteligentní rodiče. A inteligentní rodiče obvykle vydělávají víc než ti méně inteligentní. Nízkopříjmoví rodiče obvykle nejsou žádní myslitelé, tudíž obvykle nezplodí elitu národa.“

Vysoká škola není vše a neprokazuje, že jste lepší, je přesvědčená jedna z diskutujících a zároveň studentka medicíny. Ilustrační foto: www.freepik.com

Proti tomu se postavila řada komentujících. Například Tatiana Laurová, která coby medička posuzování inteligence jen dle vzdělání označila za sprosté. „Mamka je doktorka a táta řezník a absolutně to není pravda, že je hloupý jen s výučním listem. Vysoká není vše a neprokazuje, že jste lepší,“ ohradila se.

Podobně reagovala také další studentka medicíny Kristýna Puffer. I když podle ní geny mají výrazný vliv, výraznou roli hraje tvrdá práce: „Člověk, jenž se rozhodne vymanit z prostředí, odkud pochází, školu může úspěšně vystudovat a být kvalitním lékařem. Jistě se i na této už tak trnité cestě může setkat s větším množstvím výzev a možná to takovému člověku půjde pomaleji, nicméně si nemyslím, že je nutno lidi škatulkovat.“

Mohlo by vás zajímat

Střet dvou přístupů

Z celé diskuze byl zřejmý střet dvou přístupů. Jedna část diskutujících zdůrazňovala, že rozhodující pro úspěšné absolvování medicíny nejsou peníze, ale vnitřní motivace a rodinná podpora – byť třeba jen morální. Jak uvedla Milena Pospíšilová, zná lékařky, které vyšly z těžkých rodinných poměrů, a přesto uspěly. Podle ní záleží na tom, zda student opravdu chce léčit a má doma podporu – ne na tom, kolik mají rodiče na účtu. „Peníze jsou důležité, ale až na druhém místě,“ uvedla.

Jiní ale upozorňovali, že podobné výpovědi mohou znít povzbudivě, nereflektují však realitu většiny studentů – zejména těch bez zázemí. Barbora Plurová připomněla, že zdravotnické obory mají o prázdninách povinné bezplatné praxe, což studentům znemožňuje přivydělat si na další semestry. Helena Konupková však kriticky dodala, že požadavek na větší podporu znevýhodněných může vést až k deformaci rovného přístupu: „Buď na to mám, nebo ne. Být lékařem není nárok.“