Zásilkový výdej léků na předpis může podle ředitelky Asociace provozovatelů lékárenských sítí (APLEKS) Ireny Storové znamenat nejen výzvu, ale i příležitost pro další rozvoj lékárenské péče – zejména v těch oblastech, kde je dostupnost lékáren omezená. Klíčové však je, aby byla služba vyhrazena pouze provozovatelům kamenných lékáren a zůstala zachována možnost funkční odborné konzultace s farmaceutem.

Jaký hodnotíte úvahy Ministerstva zdravotnictví zavést zásilkový výdej léků na předpis?

Zásilkový výdej je trend současné doby a reflektuje zájem ze strany pacientů. Je tedy naprosto pochopitelné, že se v tomto duchu hovoří i o výdeji léků na předpis. Nicméně v tomto případě je naprosto nezbytné myslet především na to, aby se ke správnému pacientovi dostal správný lék se správnou informací. Nedílnou součástí takové péče jsou samozřejmě lékárníci.

Vnímáte tento záměr jako ohrožení tradiční role lékáren, nebo šanci pro lepší dostupnost léčiv pro pacienty?

Případné zavedení zásilkového výdeje na léky na předpis zcela jistě přinese určité změny do současného nastavení poskytování lékárenské péče, může jít o další roli lékárny mimo tradiční rámec, ale revoluci od toho úplně neočekáváme.

Nicméně nepochybujeme o tom, že většina našich pacientů bude navštěvovat naše lékárny osobně i v případě zavedení zásilkového výdeje. Řada pacientů upřednostňuje osobní předání informací, obzvlášť, pokud se jedná o důležité informace týkající se jejich zdravotního stavu. Při výdeji na předpis často v lékárnách s pacienty řešíme i nějaké doprovodné záležitosti a to, jak související s danou léčbou, tak i s nějakými jinými zdravotními potížemi, se kterými dokážeme v lékárně pomoci. Samozřejmě tyto záležitosti by bylo také možné řešit distanční formou, ale spíše očekáváme, že za námi pacienti budou i nadále chodit osobně.

Máte obavy o kvalitu skladování a přepravy léků v rámci zásilkového výdeje – například u antibiotik nebo jiných citlivých přípravků – nebo je to řešitelný problém?

Bezpečnost a kvalita léčivých přípravků musí být v případě zásilkového výdeje bezpodmínečně zachována, garantovaná a kontrolována. Zásilkový výdej léčiv má dvě stránky – expertní a technologickou. Toto je ta technologická rovina a řešení je v dodržování pravidel správné distribuční praxe. Těmi se řídí lékárenská distribuce už dnes.

Je ale fakt, že vždycky bude existovat i kategorie léčiv, s nimiž lze nakládat jen ve zvláštním teplotním režimu, ale i to má řešení ve vhodné regulaci. V první fázi nastavení zásilkového výdeje léků na předpis se zřejmě nebude tato možnost týkat úplně všech registrovaných léků.

Myslíte si, že současný systém eReceptu by mohl být vhodnou základnou pro bezpečný online výdej léčiv, jak navrhuje Česká lékárnická komora (ČLnK) ?

Vytvoření jednotného systému dostupného pro všechny poskytovatele lékárenské péče se jeví jako přijatelné řešení, ale dokážeme si představit, že bychom tyto objednávky dokázali snadno a bezpečně spravovat i prostřednictvím námi vytvořených nástrojů.

Již jsme toto téma nakousli, ale jak by se změnil způsob poskytování farmaceutického poradenství, pokud by pacient léky nepřebíral osobně? Lze jej z procesu vyjmout?

Farmaceuty z celého procesu vyjmout rozhodně nelze. Lékárníci z našich sítí se aktivně zapojili do monitoringu lékových chyb iniciovaného ČLnK a jednoznačně se potvrdilo, že kontrola druhých očí je nezbytná. Zejména u nechronických pacientů je role lékárnické konzultace nezastupitelná. A proto je nezbytné toto v obdobné podobě zakotvit i v případě zásilkového výdeje.

Jaký dopad by zavedení zásilkového výdeje mohlo mít na ekonomiku lékáren?

Záleží na typu lékárny a jejímu přístupu ke změnám. Pro někoho to může přinést příležitost oslovit větší počet pacientů, například v případě lékáren v menších obcích, kde je jen omezené množství pacientů, kteří fyzicky do lékárny dorazí.

Co by podle Vás měl návrh zákona určitě obsahovat, aby byl pro lékárníky přijatelný a zaručil bezpečnost i kvalitu péče o pacienta?

Právě ustanovení, že služba je vyhrazena pouze provozovatelům kamenných lékáren a definovaný způsob funkční, nikoli formální odborné konzultace. Komunikaci farmaceuta s pacientem je potřeba udržet na stejné úrovni a vytvořit snadný nástroj pro pacienty, kteří se v případě jakýchkoli dotazů budou moci i zpětně obrátit na vydávající lékárnu.

Dalšími prioritami jsou kvalitní, bezpečná a kontrolovaná doprava a v neposlední řadě také bezpečné prostředí pro tvorbu objednávek (GDPR, zneužití identifikátorů apod.), tedy  jednotný státní systém nebo podmínky pro vlastní aplikace.

Mohlo by vás zajímat