Ještě před rokem byla nejhodnotnější firmou Evropy, dnes jí patří až sedmá příčka. Dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk v posledním roce čelí řadě nepříjemností, které se projevily meziročním propadem její hodnoty o více než 40 % a vyvrcholily změnou na nejvyšším postu. Novo Nordisk totiž zatím ztrácí v boji o ovládnutí globálního trhu s léky proti obezitě, popisuje britský list Financial Times.
Prakticky během jediného obchodního dne dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk ztratila více než 60 miliard dolarů ze své tržní hodnoty. Celá jedna pětina firmy jako by se ztratila jako pára nad hrncem.
Pomyslný černý den pro Novo Nordisk přišel koncem července, když investoři zareagovali na takzvaný profit warning, který dánský výrobce léků na diabetes a obezitu vydal jen o den dříve. Ačkoli Novo Nordisk své hospodářské výsledky za druhý letošní kvartál zveřejní až pozítří (6. srpna), předběžná čísla a aktualizace celoročního výhledu byla investory vnímána negativně.
Rosteme, ale pomaleji
Přitom předběžně oznámené výsledky za první pololetí roku 2025 jako katastrofa nevyznívají. Tržby Novo Nordisku se za prvních šest měsíců letošního roku meziročně zvýšily o 18 procent a provozní zisk o 29 procent. Jen pro srovnání, tržby americké společnosti Johnson & Johnson meziročně stouply o šest procent, čistý zisk pak o procent osmnáct.
Jenže investory více zajímá budoucnost. A tu musela společnost Novo Nordisk poněkud překreslit. Zatímco ještě začátkem května Novo Nordisk očekával letošní celoroční růst tržeb v rozmezí 13 až 21 procent, nyní je očekávání 8 až 14 procent. V případě provozního zisku došlo rovněž ke zhoršení výhledu z původního růstu o 16 až 24 procent na 10 až 16 procent.
„Snížený výhled růstu tržeb za celý rok 2025 jde na vrub nižšímu než očekávanému růstu prodejů ve druhém pololetí. To souvisí s nižším růstem prodejů léků Wegovy, než jaký byl předpokládán na americkém trhu, stejně jako s nižším růstem prodejů léku Ozempic i léku Wegovy na některých zahraničních trzích,“ stojí v oznámení firmy z konce července.
Mohlo by vás zajímat
Za poměrně vágním konstatováním Novo Nordisk ale stojí poněkud složitější realita, které dánský farmaceutický gigant nepochybně vědom, ale o které logicky nechce otevřeně hovořit.
Eli Lilly Novo Nordisk přestřílela
Realitu naopak celkem jasně pojmenovává britský list Financial Times i odborníci, které renomované médium oslovilo. „Někteří ve farmaceutickém sektoru jsou přesvědčeni, že hlavní příčina neutěšeného vývoje Novo Nordisku je jednoduchá: Americký rival Eli Lilly přišel na trh s lepším produktem,“ uvádí Financial Times.
V praxi to znamená, že léky proti obezitě, které na trh dodává společnost Eli Lilly, zatím přinášejí o něco lepší výsledky, co se snížení tělesné hmotnosti týče, a to navíc s méně závažnými nežádoucími vedlejšími účinky. To lze pozorovat jak u produktu Mounjaro, tak Zepbound, píše Financial Times.
„Nemůžete se domnívat, že nějakým kouzlem zcela změníte svůj produkt,“ uvedl Gareth Powell, šéf investičního fondu Polar Capital zaměřeného na farmaceutický sektor, a zároveň investor jak do Novo Nordisku, tak do Eli Lilly.
Tim Opler z investiční skupiny Stifel, která se rovněž zaměřuje na investice do zdravotnictví, je přesvědčený, že ačkoli Eli Lilly dnes stojí v pozici lídra, je to právě ona, kdo může zase o svůj post přijít. „Eli Lilly pracovala dvojnásobně rychleji na tom, aby své léky komercializovala. Lilly prostě Novo přestřílela,“ řekl Opler listu Financial Times.
Nový šéf si věří
Jen den poté, co Novo Nordisk oficiálně oznámí své výsledky za druhý letošní kvartál, odstoupí dosavadní výkonný ředitel Lars Fruergaard Jørgensen a ve funkci jej nahradí Maziar Mike Doustdar. Přestože někteří experti tvrdí, že Jørgensen bývá za jistý útlum Novo Nordisku viněn neprávem, svou odpovědnost za vývoj společnosti nepochybně má. A možná právě změna na nejvyšším manažerském post může firmě prospět.
Nastupující výkonný ředitel Doustdar je ostatně přesvědčen, že Novo Nordisk možná prohrál bitvu, ale válku o obezitologický trh ještě ztracenou nemá. „Je to trh s více než jednou miliardou pacientů a silně neuspokojenou poptávkou. Myslím, že jsme na něm dobře ukotveni, zejména když pomyslím na naše produkční a vědecké kapacity nebo na to, jak dobře je naše značka na trhu zavedená,“ řekl listu Financial Times Maziar Mike Doustdar. Jak se novému šéfovi Novo Nordisku bude dařit, ukáží nejbližší měsíce. A ještě dříve akciové trhy.