Ambulantní specialisté by příští rok měli dostat více peněz než řada dalších segmentů. Přesto má ale Sdružení ambulantních specialistů k návrhu úhradové vyhlášky řadu výhrad. Vadí jim například přísné regulace či fakt, že části ambulancí budou úhrady stagnovat.
Segment ambulantních specialistů získá v příštím roce o 4 % vyšší úhrady než letos (tedy pokud naplní bonifikační kritéria). Další 4 % pak dostane díky růstu objemu péče a novým kapacitám.
Jednotlivé odbornosti ovšem porostou rozdílně. Ministerstvo se totiž rozhodlo sjednotit hodnoty bodu, a to tak, aby si žádná nepohoršila. Ambulantním specialistům s doposud nejvyšší hodnotou tak zůstanou úhrady stejné, zatímco ti s nejnižší hodnotou porostou i o více než 6 %.

„Další růst pak vyplývá ze zachování mechanismu minimální hodnoty bodu, který navyšuje úhradu poskytovatelům s historicky nezaplacenou nadprodukcí,“ stojí v odůvodnění návrhu úhradové vyhlášky.
Bonifikace za nové pacienty
K dalším opatřením týkajícím se všech ambulantních specialistů patří:
- Snížení negativních koeficientů bonifikace, pokud poskytovatel přijde o bonifikaci mezi hodnoceným a referenčním obdobím.
- Navýšení bonifikací za vyšší poměr přijímání nových pacientů.
- Odstranění bonifikace za ordinační dobu 35 hodin týdně.
- Růstové koeficienty PURO (průměrná úhrada na unikátní rodné číslo, pozn. red.) u odborností, které významně kultivovaly své stěžejní výkony. Zároveň ale vyhláška odstraňuje bonifikace u odborností, kde se již tato kultivace propsala do referenčního období.
- Úprava růstu jednotlivých odborností změnou koeficientu navýšení, a to kladným koeficientem. Pro odbornosti s nejvyšší změnou hodnoty bodu se stanovuje nejvyšší koeficient.
Digitální platformy pro psychoterapii dostanou úhradu
Vyhláška vedle toho zavádí i některé novinky u konkrétních odborností. Pokračuje v podpoře duševního zdraví, kde všechny odbornosti porostou tempem kolem 2 až 3 %. Další růst má vyplynout z navyšování objemu péče.
Nově vyhláška přichází s úhradou telemedicínské psychoterapie. Nový výkon digitální kognitivně behaviorální terapie zlepší podle ministerstva dostupnost služby a zmenší v tomto ohledu rozdíly mezi regiony.
Mohlo by vás zajímat
„Jedná se o průlomovou telemedicínskou službu na platformovém základu,“ stojí v odůvodnění vyhlášky. U ambulantních specialistů podpoří i další telemedicínské služby například v oblasti srdečního selhání.
Jednotnou hodnotu bodu specialisté kvitují
A co na návrh říkají samotní ambulantní specialisté? Podle nich má svá pozitiva, minusy ale převažují.
„Je nutné přiznat, že návrh vyhlášky je co do objemu peněz pro náš segment lepší než to, co navrhovaly zdravotní pojišťovny na dohodovacím řízení,“ říká předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko. Pozitivně vidí také to, že:
– navrhuje se sjednocení hodnoty bodu u odborností regulovaných vzorcem,
– bonifikace mají obsahově stejný charakter, jako v minulých letech, a je v nich i požadavek shodný s tím, co ambulantní specialisté vyjednali Memorandem pro rok 2025,
– je zachována možnost medicínského zdůvodnění překročení nákladů na regulované položky (ZUM – zvlášť účtované materiály, ZULP – zvlášť účtované léčivé přípravky, léky, indukovaná péče)
– předběžná úhrada vychází opět z konečné úhrady roku 2024, nikoli z nějakého odhadu zdravotních pojišťoven, jako je tomu pro rok 2025.
„Tím ale pozitiva končí,“ konstatuje Jojko.
Stagnace pro část ambulancí se specialistům nelíbí
Ambulantní specialisté totiž tvrdí, že vyhláška stanovuje hodnotu bodu příliš nízko. „Už vyhlášky z minulých let ignorovaly nárůst našich nákladů v rámci zdražování nebo, chcete-li, kumulované inflace. A tento návrh se chová stejně. Pro část ambulancí by navržená hodnota bodu znamenala stagnaci až mírný pokles jednotkové ceny práce, což se nám nelíbí,“ poukazuje Jojko.

Podle něj vyhláška také nastavuje minimální hodnotu bodu kriticky nízko. Ruší se navíc jednotná hodnota bodu tím, že se stratifikace přesunula do koeficientu úhradového vzorce. A nízké zůstává ohodnocení signálních kódů ke klinickým vyšetřením. Ačkoli jde o stejnou práci, je úhrada podle Jojka na 62 % toho, co mají navrženo praktičtí lékaři.
„Nelíbí se nám (a protestujeme proti tomu od doby, kdy se to objevilo v návrhu vyhlášky pro rok 2025), že bonifikace koeficientu mají mít vyšší hodnotu pro ambulantní specialisty, kteří je budou plnit poprvé, než pro ty, kteří je plní opakovaně. Nesouhlasíme s malifikací, pokud dojde k výpadku jejich plnění. Obojí považujeme za demotivující a ve svém důsledku destruující systém ocenění kvality. Ministerstvu jsme to opakovali už tolikrát, že jen žasneme, že se to v návrhu vyhlášky pro rok 2026 opět objevilo,“ zdůrazňuje Jojko.
Příliš přísné regulace
Další problém jsou podle něj tvrdé regulační limity. Navíc se vypouštějí ustanovení, která dříve vedla k neuplatnění regulací. To se dělo například tehdy, pokud celkové náklady na regulované položky nepřekročily náklady referenčního období nebo výši stanovenou zdravotně pojistnými plány.
„Obojí zcela povede k tomu, že podstatně větší procento ambulantních specialistů bude obtěžováno zbytečnou administrativou v rámci nutnosti hájit navýšení svých nákladů. Během dohodovacího řízení jsme od zdravotních pojišťoven opakovaně slyšeli vyjádření, že již mají k dispozici sofistikované metody, jak poznat zbytečné výdaje na regulované položky. Nechť je tedy užijí v rámci individuálních revizí. Naprostá většina ambulantních specialistů funguje správně a změny jejich nákladů odpovídají medicínské potřebě pacientů,“ apeluje Jojko.
Ve výsledku tak podle něj návrh úhradové vyhlášky neřeší zhoršující se dostupnost péče ambulantních specialistů. „Denně zažíváme situace, kdy musíme pacienty z kapacitních důvodů odmítat. Současná podoba návrhu úhradové vyhlášky nám v tomto nijak nepomáhá, ačkoli by jistě mohla,“ dodává Jojko.