Přes 200 podnětů k tomu, jak pacientům usnadnit život – takový je výsledek fungování Pacientské rady Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) za 10 let její existence. K možnosti komunikovat s pacienty přímo a řešit to, co je nejvíce trápí, se přitom před dvěma lety rozhodly připojit i svazové zdravotní pojišťovny. Pacientská rada VZP se tak stala modelem spolupráce, který v Česku nemá obdoby.
Navýšení finančních prostředků na lék pro pacienty s Parkinsonovou chorobou a podnět k rozšíření spektra lékařů, kteří mohou předepisovat rehabilitační pomůcky pro nemocné s poruchami dýchání – to byl výsledek vůbec prvních setkání Pacientské rady VZP, která byla založena před celými 10 lety. Od té doby se na platformě řešily více než dvě stovky podnětů.
„Pacientská rada se věnuje široké škále témat: od zavádění nových léčebných postupů a moderních léků až po prevenci, využívání prostředků z fondu prevence a návrhy na nové příspěvky. Dlouhodobě se zabývá také sítí poskytovatelů zdravotních služeb a zaváděním zdravotnických pomůcek. Svou činností přispívá k rozvoji těchto oblastí a posiluje informovanost pacientských organizací, potažmo pacientů. Je důležitým mostem mezi pacienty a VZP a zkušenosti zástupců pacientů poskytují pojišťovně realistický obraz situace v praxi,“ vysvětluje náměstek VZP Jan Bodnár.
Složení podle řešených problémů

Pacientskou radu VZP koordinuje předsedkyně Koalice pro zdraví Jana Petrenko, která stála za zrodem prapůvodní pacientské rady, jež fungovala na ministerstvu zdravotnictví za exministra Tomáše Julínka. Na rozdíl od ní ovšem nemá Pacientská rada VZP pevné složení – na každé zasedání, které se koná podle potřeby, dorazí jen zástupci organizací, které mají nějaký problém k řešení. Program se dává dohromady předem a na zasedání tak přijdou lidé, kteří mají k diskutovaným problémům co říci.
„Na každé jednání je přizván zástupce organizace, která podala podnět. Rada návrhy projedná a tlumočí je VZP. Pojišťovna nemusí být schopna vyhovět okamžitě všem požadavkům, vždy ale poskytne vysvětlení a v případě potřeby zahájí kroky vedoucí k úpravám procesů, vyhlášek či legislativy,“ přibližuje fungování rady Bodnár.
Od zdravotních prostředků po preskripční omezení
Pacientská rada se tak věnuje velmi konkrétním podnětům od dostupnosti zdravotnických prostředků nebo léčiv přes principy fungování systému českého zdravotnictví po vymezení odborností oprávněných k předepisování konkrétní léčby. V řadě případů pak setkání vedou k jednání s odbornými společnostmi o indikačních kritériích a úhradě konkrétních léčiv.
„Organizace navrhují Pacientské radě VZP i odstraňování nedostatků při péči o pacienty. Například v roce 2023 vznesla Asociace osob po získaném poškození mozku z.s. požadavek na zvláštní platbu lékařům při péči o pacienty, kteří mohou mít a často mají řečové poruchy. Toto zvýhodnění již bylo realizováno, ale samotní pacienti o něm ještě nevěděli a díky Pacientské radě se to změnilo,“ poukazuje Bodnár.
Mohlo by vás zajímat
Na posledním zasedání rady, které proběhlo v lednu, se řešily například edukační pobyty a lyžařské kurzy pro malé diabetiky, výpadky některých léků, odmítání pacientů ve vysoce specializovaných centrech či úhrada kompenzačních pomůcek pořízených v zahraničí. A i když pojišťovna ne vždy může pacientům vyhovět, na zasedání rady jim vysvětlí, proč to v některých případech není možné – třeba proto, že to znemožňuje legislativa.
„Pacientské organizace dříve neměly možnost se setkávat se zástupci pojišťoven. V případě VZP to ale již deset let neplatí. Oceňuji její pozitivní přístup k řešení problémů či vyjasnění otázek, které na straně pacientů přirozeně vznikají. Během dekády přišly stovky podnětů, na pravidelných jednáních se některé podařilo vyřešit hned, na jiných se musí pracovat delší dobu, než se najde konsenzus na obou stranách,“ říká Jana Petrenko.
Zapojily se i svazové pojišťovny
Úspěšnost konceptu potvrzuje i to, že se k němu přede dvěma roky přidaly i svazové zdravotní pojišťovny. „O pozitivní názorové pluralitě svědčí rovněž účast kolegů z ostatních zdravotních pojišťoven přímo na zasedání rady. Řešení jednotlivých témat na pacientské radě má tedy potenciální dopad do praxe všech pojišťoven,“ popisuje Jan Bodnár.
Rada se schází minimálně dvakrát do roka, další setkání proběhne v říjnu. Kromě témat od pacientských organizací bude věnováno také implementaci novely zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
„Během deseti let existence se Pacientská rada VZP stala nejen formálním fórem, ale i praktickým nástrojem pro řešení reálných problémů pacientů. Díky otevřené komunikaci se daří odstraňovat bariéry mezi klienty a zdravotní pojišťovnou a zrychlovat vyřizování. Tento model spolupráce, který jinde v Česku nemá obdoby, tak představuje funkční příklad dialogu mezi pacienty a institucí, jež zajišťuje jejich zdravotní péči,“ uzavírá Bodnár.