Vyšší zdanění alkoholu, přísnější regulace reklamy a štědřejší financování prevence i léčby. Takový je recept na omezení nadměrného pití Čechů podle Benjamina Petruželky, adiktologa z Centra veřejného zdraví se zaměřením na alkohol Kliniky adiktologie 1. LF UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Politici ale podle něj často jednají populisticky a upřednostňují zájmy průmyslu před ochranou zdraví populace.
Češi patří mezi největší konzumenty alkoholu na světě a následky toho silně zatěžují tuzemské zdravotnictví – finančně i kapacitně. Jaké legislativní změny by podle vás pomohly dnešní situaci zlepšit a nadměrné pití Čechů snížit?
V tomto ohledu bychom měli využít doporučení WHO, které jsme zpracovali pro Českou republiku. Rád bych zmínil zejména snížení dostupnosti alkoholu zkrácením doby prodeje a omezením množství, nebo zavedení státního monopolu na jeho prodej – tak jako v severských zemích. Klíčové jsou i prosazení zákazu nebo obsáhlého omezení reklamy, sponzorství a propagace alkoholu a také zvýšení jeho ceny prostřednictvím spotřebních daní a cenových politik. Ani jeden z těchto zákazů není příliš nákladný a má přitom jasné dopady na množství spotřebovaného alkoholu.
Jaký máte názor na možnost diferencovat výši daně podle výše obsahu alkoholu v nápoji?
Zdanění alkoholu není dostatečné. Danit podle obsahu alkoholu je určitě možné, samozřejmě je otázka, jak by to šlo smysluplně zorganizovat v tuzemských podmínkách – to by bylo třeba prozkoumat.
A jak se stavíte ke zdanění tichého vína?
Tiché víno by se určitě mělo zdanit. Alkohol je zdraví škodlivý v jakékoliv podobě, ať už se jedná o pivo nebo víno. Nezdanění tichého vína ani nepodporuje jeho malé tuzemské producenty, naopak činí přístupnějším nejméně kvalitní nápoje z vinných hroznů.
Jak lze podle vás efektivně regulovat reklamu na alkohol?
Nejefektivnější regulací je úplný zákaz reklamy na alkohol, případně velmi silná regulace jejího umístění. V současné podobě je zákon takřka nevymahatelný a smysluplnou regulaci neumožňuje. Pozornost by měla být věnována zejména on-line prostředí, kde se bude v budoucnosti šířit většina reklamy.
Jaké další restrikce nebo preventivní opatření mohou dnešní situaci zlepšit?
Je třeba určitě podporovat dostupnost prevence, screeningu, krátkých intervencí a léčby. To znamená směřovat do této oblasti zejména finanční prostředky, kterých je – ve srovnání s velikostí daného problému – opravdu málo.
Cítíte ze strany politiků vůli legislativně měnit oblast alkoholu a jeho zdanění a regulovat reklamy na něj?
Dlouhodobě podporu ze strany většiny politiků necítím. Politici se chovají populisticky, nebo jsou ovlivněni alkoholovým průmyslem. V této oblasti nám chybí upřednostnění veřejného zdraví nad zájmy jednotlivců.
Nakolik podle vás bude zachováno současné směřování a legislativní kontinuita v této oblasti v následujícím volebním období, pokud se vládnoucí strany změní?
V oblasti alkoholu k žádným zásadním legislativním změnám nedochází již delší dobu. A v tomto duchu se obávám, že se legislativní kontinuita nezmění, a nadále nebudeme činit důležitá opatření – a tím pádem budeme stále zaostávat za vývojem. Nárůst problémů spojených s alkoholem můžeme pozorovat zejména v generaci lidí, kteří vyrostli před rokem 1989.
Jak lze ideálně tuto oblast komunikovat směrem k laické veřejnosti?
Důležité je předkládat odborné pohledy a podložit je i politickými rozhodnutími. Například zákaz kouření v restauracích byl nakonec – ač se zdálo, že veřejné mínění není tomuto opatření jednoznačně nakloněno – v naší společnosti přijat.