Zastupitelé Prahy 1 schválili vyhlášení místního referenda, v němž se obyvatelé budou moci vyjádřit k zákazu nebo výraznému omezení provozu a parkování elektrických koloběžek v centru metropole. Radnice si od případného zákazu slibuje méně chaosu a zraněných na chodnících.
V referendu se radnice nebude ptát výhradně na zákaz či omezení sdílených elektrických koloběžek, nýbrž všech, tedy i těch v soukromém vlastnictví rezidentů. „Lidem je asi jedno, zda je na chodníku někdo přejede vlastní nebo půjčenou koloběžkou,“ řekl Zdravotnickému deníku radní pro zdravotnictví Prahy 1 Michal Müller (ODS).
Výsledek nebude závazný
Podle zákona o místním referendu je k jeho platnosti nutná účast alespoň 35 procent oprávněných osob a pro závaznost rozhodnutí pro radnici nadpoloviční většina zúčastněných hlasujících s alespoň 25 procenty z celkového počtu oprávněných osob.
Přestože výsledek referenda není závazný právně, vytvoří pro zástupce městské části silný argument pro další jednání s magistrátem o legislativních úpravách, včetně vyhlášek. To vše s cílem dosáhnout reálného omezení či zákazu provozu a parkování elektrických koloběžek ve veřejném prostoru.
Dlouhodobé tažení
Městská část usiluje o regulaci či zákaz sdílených elektrokoloběžek prakticky již od roku 2018. Memoranda, pokuty či technická opatření však podle ní zatím nevedla k žádoucímu stavu.
Vedení radnice dlouhodobě argumentuje především bezpečnostními riziky. Podle statistik i zkušeností místních nemocnic jsou nehody na elektrokoloběžkách časté a následky pádů bývají vážné. Obvykle přitom souvisejí s konzumací alkoholu.
Zastánci zákazu také zdůrazňují, že koloběžky mnohdy překážejí chodcům, seniorům či rodičům s kočárky a komplikují pohyb osobám s omezenou schopností pohybu.
Mohlo by vás zajímat
První značka už stojí
V Praze 1 byla již minulý týden nainstalována nová dopravní značka zakazující vjezd elektrickým koloběžkám, s výjimkou povolení od městské části a zásobování. Je umístěna na začátku a konci Nerudovy ulice u Malostranského náměstí a u Úvozu – tedy v lokalitách, kde mělo opakovaně docházet k nehodám a kolizím mezi jezdci a chodci. Opatření vzniklo zejména kvůli nebezpečné jízdě po chodnících, která často vedla k úrazům.
„Značku osadil dopravní správní úřad magistrátu, který vykonává státní správu v přenesené působnosti. Nerozhoduje o tom zastupitelstvo nebo rada,“ vysvětlil Müller. Ulice jsou totiž rozděleny na ty, které spravuje hlavní město a které městská část. A dopravně vytíženější ulice patří zpravidla magistrátu. Až jednání po referendu ale ukážou, zda je značka první vlaštovkou regulace elektrických koloběžek v centru Prahy, nebo jen ojedinělým úkazem.
Referendum bude i o dalších tématech
Referendum je naplánováno na 3. a 4. října, tedy shodně s volbami do Poslanecké sněmovny, což má podle radnice pomoci snížit náklady a zvýšit volební účast. Celkově počítá s rozpočtem ve výši 500 tisíc korun.
Kromě koloběžek se občané budou moci vyjádřit i k problematice krátkodobého ubytování, hluku, prodeji alkoholu ve večerkách či dostupnosti veřejných toalet. Radní Müller doufá, že i přes šíři těchto témat zákaz elektrokoloběžek místní schválí.