V pití alkoholu patří Češi k celosvětové špičce, úspěch v této statistice ale nenaplňuje radostí zdravotníky ani ekonomy. Recept na potřebné změny každopádně musí najít především politici. Svůj názor na to, které regulace jsou efektivní, popsali Zdravotnickému deníku experti dvou tuzemských největších stran – místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Petr Fifka z ODS a kandidát hnutí ANO na ministra zdravotnictví Adam Vojtěch.

Jak se stavíte k regulaci reklamy na alkohol? Jak konkrétně by podle vás měla být pravidla zpřísněna?

Fifka: Dovedu si představit například omezení vysílacího času v televizi od určité hodiny nebo širší povinné doprovodné texty upozorňující na rizika pití alkoholu.

Vojtěch: Jsem jednoznačně pro zpřísnění současného stavu tak, aby reklama necílila na děti a mladistvé. Jsem tedy pro časové omezení – možnost vysílání reklamy pouze v pozdních večerních hodinách a rovněž pro změnu obsahu – aby v ní nevystupovali živé bytosti, veselí lidé a podobně.

Jak se stavíte k návrhu na určení výše daně podle výše obsahu alkoholu v nápoji – čím více procent, tím vyšší zdanění?

Fifka: To mi nedává žádný smysl, pokud má být daň chápána jako regulační prvek, musí být pro všechen alkohol stejná.

Vojtěch: Diskuzi o takovémto daňovém režimu jsem otevřen, na druhou stranu je třeba stále zdůrazňovat, že jakékoli množství alkoholu je škodlivé a neexistuje bezpečná hranice jeho konzumace.

Jaké další restrikce nebo preventivní opatření mohou podle vás dnešní situaci zlepšit?

Fifka: Nevěřím v restrikce, jsem pro širokou osvětu. Klíčová je komunikace – ve školách, ve sdělovacích prostředcích a na sociálních sítích. Moderní komunikace zaměřená na děti a mládež.

Vojtěch: Na základě zkušenosti z Finska si dokážu představit regulaci doby prodeje alkoholu mimo restaurace, kdy by jej nebylo možné prodávat v obchodech po 21. hodině. K diskuzi je i varování na etiketách alkoholických nápojů. Regulace samozřejmě není jediným potřebným krokem, důležité je také kontinuálně pracovat na osvětě veřejnosti.

Mohlo by vás zajímat

Jak podle vás ideálně komunikovat tuto oblast směrem k laické veřejnosti?

Fifka: To sdělení by mělo znít: Pití alkoholu už není cool. A komunikační kanály, kterými jej sdělovat veřejnosti, jsem vyjmenoval ve své předchozí odpovědi.

Vojtěch: Je nutné opakovat, že jakékoli množství alkoholu je pro zdraví člověka škodlivé. Důležité je rovněž zdůrazňovat, že alkohol je karcinogen, který způsobuje celou řadu onkologických onemocnění, například rakovinu prsu. Obávám se, že tyto informace stále většina lidí nemá.

Jak se stavíte ke zdanění tichého vína?

Fifka: Z pohledu zdravotnictví a řešení následků konzumace alkoholu je alkohol jen jeden. Není důvod, proč by jeho jednotlivé formy měly mít daňové výjimky.

Vojtěch: Osobně zdanění tichého vína podporuji.

Loni byla poté, co z ní odešel Jindřich Vobořil, zrušena funkce národního protidrogového koordinátora. Měla by podle vás být obnovena, třeba i pod jiným názvem?

Fifka: Ne, neměla. Řešení zdravotních rizik konzumace alkoholu, včetně koordinace osvěty, by mohl převzít Státní zdravotní ústav. Myslím, že by si proto zasloužil i více prostředků ze státního rozpočtu, třeba alokací části vybraných spotřebních daní z alkoholu.

Vojtěch: Nemám dostatečný vhled do toho, jak je agenda v této oblasti nyní pokryta. Důležité samozřejmě je, aby do dané problematiky byly zainteresovány všechny relevantní resorty.

V rámci rozhovorů s politiky na téma regulace alkoholu jste se ve Zdravotnickém deníku již mohli seznámit s názory Toma Philippa (KDU-ČSL), Michaely Šebelové (STAN) a představitelů Pirátů. O své stanovisko se s námi podělili také experti Michal Miovský, Ján Praško a Benjamin Petruželka.