Praha od ledna zavede nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který počítá se zákazem poskytování elektrokoloběžek. V pondělí to schválili radní města. Důvodem zákazu je dlouholetá kritika vozítek ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Podle nich parkující koloběžky překážejí v ulicích a jejich uživatelé především z řad turistů nebezpečnou jízdou po chodnících ohrožují chodce. Ředitel poskytovatele koloběžek Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr uvedl, že firmu rozhodnutí mrzí a v Praze se zaměří na sdílená elektrokola.

Nový systém regulace připravuje město od loňska. Bude založen na smlouvách mezi městskou Technickou správou komunikací (TSK) a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na k tomu určených místech. Sdílené elektrokoloběžky tuto možnost nezískají, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování. TSK je podle schváleného materiálu v případě neoprávněného parkování v ulicích odstraní.

Sdílené elektrokoloběžky mají vysokou nehodovost

Poskytovatelé povolených dopravních prostředků budou městu platit za využívání míst pro parkování poplatek 25 korun měsíčně za každé kolo či elektrokolo. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) materiál radním předložil již letos v červnu, nepodpořili jej však jeho koaliční partneři ze Spolu a STAN. V září pak zastupitelé radě uložili, aby zavedení systému schválila v říjnu s platností od ledna.

„Rozhodnutí nás nepřekvapilo, ale přesto nás mrzí – zvláště když vidíme, že v jiných světových metropolích, kde město s provozovateli bikesharingu umí vést konstruktivní dialog, mohou koloběžky velice dobře fungovat a sloužit občanům,“ uvedl ředitel Lime Petr.

Firma podle něj v metropoli od roku 2021 provozuje kromě koloběžek i elektrokola. „Tento segment sdílené mikromobility se nám dlouhodobě osvědčuje i v dalších evropských městech. Plánujeme do něj dále investovat i v Praze,“ řekl ředitel. Dodal, že firma se chce zaměřit na jednání s městem o nastavení pravidel pro bikesharing.

Soukromoprávní postup, který město zvolilo, podle dřívějších Hřibových vyjádření ve společném stanovisku doporučila ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu. Sdílené elektrokoloběžky mají podle předloženého materiálu řadu negativních dopadů, jako je vysoká nehodovost, porušování dopravních předpisů či narušování veřejného pořádku.

Mohlo by vás zajímat

Praha 1 chce konec všech elektrokoloběžek

Město chce podle dokumentu podporovat sdílenou mobilitu Pražanů, ale elektrokoloběžky nejsou často využívány jako dopravní prostředek, ale spíše zdroj zábavy na místech, které nejsou určeny k provozu jakéhokoli dopravního prostředku, jako jsou parky či chodníky. Zvolený postup se nemá dotknout soukromě vlastněných koloběžek Pražanů.

Radní Michal Hroza (TOP 09) po pondělním jednání rady dodal, že k řešení elektrokoloběžek vyzvali vedení města i zástupci pražské záchranky. „V určitou hodinu po zavření hospod se záchranná služba věnuje z velké míry nehodám a zraněním, která si přivodí lidé právě na těch koloběžkách,“ řekl.

Elektrokoloběžky dlouhodobě kritizuje radnice Prahy 1. K tomuto a dalším tématům ohledně turistického ruchu uspořádala souběžně s uplynulými sněmovními volbami místní referendum. V tom obyvatelé první městské části podpořili snahy o omezení, ale zároveň i úplný zákaz elektrických koloběžek v centru. Praha 1 také v srpnu umístila značky zakazující vjezd elektrickým koloběžkám do Nerudovy ulice.

Radní Prahy 1 totiž bojují proti všem elektrokoloběžkám. „Lidem je asi jedno, zda je na chodníku někdo přejede vlastní nebo půjčenou koloběžkou,“ řekl Zdravotnickému deníku radní pro zdravotnictví Prahy 1 Michal Müller (ODS).