Chytré brýle a hodinky jsou jen začátek. V budoucnu chytré oblečení spojí tělo s technologiemi. Foto: Tech and Innovation Daily

Oblečení propojující tělo s technologií čeká růst o deset tisíc procent

Chytré oblečení by z nás jednoho dne mohlo udělat supermany. Hned zítra to sice nebude, oděvy založené na bionických a biometrických technologiích se ale začínají postupně prosazovat.

 

Pracovat jako osobní klimatizace, nabíjet telefon v kapse nebo třeba měnit barvu – to všechno už inteligentní oblečení umí, byť ne tak dokonale jak by si vývojáři představovali. Inteligentní oblečení propojené s pokročilými technologiemi patří mezi dynamičtěji se rozvíjející oblasti výzkumu a vývoje. Stále výraznější roli přitom hraje oblečení zaměřené na sledování zdravotního stavu svého majitele a také na rozvoj jeho fyzického potenciálu.

Cvičení s technologií

Například společnost Ralph Lauren představila technologické tričko vyrobené z vodivých stříbrných vláken. Oblečení díky nim umožňuje přenos informací jako je tepová frekvence nebo mělkost dechu přímo do chytrého telefonu cvičícího.

Biometrické tričko od Ralpha Laurena pomáhá při cvičení, umí ale i další věci. Foto: Ralph Lauren
Biometrické tričko od Ralpha Laurena pomáhá při cvičení, umí ale i další věci. Foto: Ralph Lauren

Polo Tech Shirt za vás sice nezačne cvičit lépe, ale poskytne vám pomocí reproduktoru rady, jak vylepšit svůj výkon. Tričko zvládne upozornit na vychýlení se z optimální tepové frekvence nebo na pomalé tempo možná i lépe než trenér. Sada oblečení vznikla ve spolupráci s kanadskou firmou OMsignal, která biometrická trička se senzory představila již dříve v tomto roce. Cena startuje na 200 dolarech a můžete si je předobjednat již nyní. V Ralph Lauren chtěli vytvořit něco, co by si lidé oblékli sami o sobě a technologické vychytávky přidat jen jako bonus. To se jim s černým, upnutým trikem rozhodně povedlo. Už není potřeba na sebe něco složitě přichytávat nebo na něco myslet. Stačí si jen obléct promyšlené funkční triko. V plánu jsou dokonce sportovní šaty s nositelnou elektronikou. Jakou bude mít technologie právě u nich funkci, není jasné, společnost si od celé řady očividně dost slibuje. Marketingový manažer značky David Lauren je stran přijetí chytrého oblečení věhlasné značky veřejností velmi optimistický a považuje Polo Tech za „průlomový produkt.“

Mimochodem – Polo Tech Shirt vychází vstříc i lidem, kteří dávají přednost sportování u televize. Technologie dokáže v reálném čase nasimulovat pocity, které právě zažívá sledovaný hráč na hřišti. Jinak řečeno – pokud se řekněme oblíbený fotbalista zpotí, inteligentní triko přidá na teplotě. A pokud hráč dejme tomu dostane do žeber, ucítí ránu i člověk oblečený v chytrém tričku.

Žvýkající armádní elektrárny

Vcelku logicky projevuje o inteligentní oblečení armáda. Ponechme stranou bionické technologie, které umožňují násobit sílu svalů a usnadňují tak vojákům nosit těžké vybavení. Zajímavým směrem se totiž ubírá vývoj technologie, která by umožnila samotné lidské tělo používat jako zdroj elektrické energie.

Vojáci by žvýkáním mohli vyrábět energii potřebnou pro provoz svých helem. Foto: Nrc.com
Vojáci by žvýkáním mohli vyrábět energii potřebnou pro provoz svých helem. Foto: Nrc.com

Vědci v laboratoři montrealské École de Technologie Supérieure provedli jednoduchý pokus, kterým naznačili jak vyřešit potřebu dobíjení baterií – prozatím v energeticky nenáročném přístroji, konkrétně v naslouchátku. Funkční experiment využívá piezoelektrický jev, tedy schopnost některých materiálů vyrábět elektrický proud při stlačení či natažení. Prototyp svým výkonem stačil pokrýt jen dvacetinu toho, co by bylo třeba k nabití baterie pro naslouchací přístroj. Na druhou stranu je celá technologie teprve v plenkách. Abychom byli spravedliví, onu dvacetinu potřebného výkonu vyrobil jeden z experimentátorů pouhými deseti sekundami žvýkání žvýkačky.

„Nejúčinnější se ukázala dolní čelist s bradou. Díky jejím pohybům při mluvení a žvýkání je možné získávat spoustu energie“ uvedl inženýr Aidin Delnavaz. Výkon piezopásky je podle něj možné jednoduše zvýšit multiplikací. „Při dvaceti vrstvách se dostaneme na tloušťku pásky šest milimetrů a výkon 200 mikrowattů, což dodá dost energie pro inteligentní přístroj na zesílení zvuku nebo ochranu sluchu,“ uvažuje Delnavaz.

Vědci už předem počítají se zájmem armády, která by s využitím jejich technologie mohla proměnit svoje vojáky pověstné permanentním žvýkáním ve svého druhu elektrárny. Vojáci by si například žvýkáním mohli nabíjet svoje multifunkční informatické helmy.

Je tu ale i jiná možnost – celá technologie by mohla například dodávat energii pro kochleární implantáty.

Jasná řeč čísel

Všechno je prozatím hudba budoucnosti. To ale ani v nejmenším neznamená, že by trh s „nositelnou elektronikou“ byl nějak zanedbatelný, byť ho zatím táhnou především fitness zařízení. Respektovaná analytická společnost Gartner zveřejnila odhad vývoje trhu nositelné elektroniky pro fitness. Očekává, že v roce 2014 se v tomto segmentu prodá 70 milionů kusů zařízení a v roce 2015 tento údaj mírně poklesne.

Na vině mají být chytré hodinky, které pokrývají velkou část funkcí fitness zařízení a nabízejí toho více. Pokles však má být jen dočasný. Již v roce 2016 Gartner očekává prodej 91,3 milionu jednotek fitness elektroniky, a to díky nástupu nových technologií a poklesu cen.

„Zákazníci budou moci integrovat data z většiny nositelné elektroniky v rámci jednoho účtu, kde budou data analyzována příslušnou platformou a který poskytne uživatelům užitečné informace,“ uvedla Angela McIntyreová, ředitelka výzkumu v Gartneru.

Iniciativy technologických firem jako je Qualcomm, Apple (o jeho zdravotní aplikaci HealthKit jsme psali ZDE), Googlu (Google Fit), Samsungu (S.A.M.I.), Microsoftu, Nike, Intelu a dalších společností mají pomoci vytvořit infrastrukturu potřebnou pro další rozvoj celého segmentu.

Budoucnost ale podle analýzy Gartneru patří jednoznačně chytrému oblečení. To se má postarat o silný růst segmentu v roce 2016, kdy se má počet prodaných jednotek více než zdvojnásobit.

Skutečný nástup chytrého oblečení však Gartner očekává již v příštím roce. Zatímco letos se má prodat 100 tisíc kusů chytrého oblečení, v roce 2015 to bude přes deset milionů. To znamená růst o hezkých deset tisíc procent.

Ondřej Fér