Kvůli zisku riskujeme zdraví pacientů i to svoje, stěžují si kanadští lékárníci

Kanadští lékárníci jsou tlačeni k maximálnímu tempu. To zvyšuje riziko chyb - včetně toho, že vydají pacientovi jiný lék, než má ve skutečnosti předepsaný. Foto: Pharmacy Info Canada

Neupozorní na možné interakce s dalšími pacientovými léky, vydají odlišnou velikost balení nebo dokonce zcela jiný lék – a to vše kvůli únavě z tlaku na zisk, k němuž nutí kanadské lékárníky lékárenské společnosti. V týdnu na to upozornit pořad Marketplace na kanálu CBC News.

 

Debbie McDonaldová vyzvedla v lékárně přípravek na akné pro svého syna Kevina. Ten si ale všiml, že tabletky vypadají jinak, než mají, a protože se doslechl o zprávě Marketplace, vyhledal si lék na internetu. Zjistil, že zatímco na obalu je správně napsáno jméno požadovaného léku na akné Accutane, uvnitř byl ve skutečnosti přípravek na vysoký tlak Accupril.

„Díky bohu, že jsem tenhle lék na vysoký tlak znala. Být to někdo jiný, možná si řekne, že je to zřejmě to samé,“ říká Debbie McDonaldová s tím, že raději ani nepřemýšlí o tom, co se mohlo stát, pokud by si její syn přípravek vzal. Studuje totiž letectví na Univerzitě Fraser Valley, přičemž často létá sám – a lék Accupril může způsobovat závratě a únavu.

Nejde zdaleka o ojedinělý případ. Na problém upozorňují také sami lékárníci, kteří kvůli plnění zadaných kvót stojí často bez jakéhokoliv odpočinku za tárou a zvyšují tak riziko, že udělají chybu. Mnozí také zřejmě neprovádějí kontroly nebezpečných lékových interakcí, které jsou v Kanadě vyžadovány.

„Stále slyšíme, že máme dělat více za méně. Je to noční můra každého lékárníka,“ řekl jeden z lékárníků, který si přál zůstat v anonymitě.

Každý rok vydá 38 tisíc kanadských lékárníků přes půl miliardy léků na recept. Neexistují ovšem žádné statistiky, jak často dochází k chybám, a objevuje se pouze několik povinných hlášení ohledně pochybení.

Někteří lékárníci přitom přiznávají, že existují firemní kvóty zahrnující mimo jiné počet receptů a hodinové množství práce, které je potřeba splnit na množství vydaných předpisů. Mají také tlačit na služby, jako je očkování proti chřipce či lékařské kontroly, které lékárnám zvyšují tržbu.

„Všechno se točí kolem transakcí. Kolik jich můžu udělat za hodinu? Jak je udělat co nejrychleji? Všechno honem, honem. Nakonec z toho začnete být frustrovaní,“ podotýká další lékárník.

Pokud někteří stanovené cíle nenaplní, může přijít na řadu firemní kontrola, změna stavu personálu a ovlivnění práce – jinak řečeno, hrozí ještě menší podpora za lékárenskou tárou. „V pomalejším tempu můžete být skvělý lékárník, ale každý má svůj kritický bod. Když ho budete tlačit stále výš, jednou zkrátka dosáhne hranice,“ uvádí lékárník. „Uvědomuji si, že dělám chyby. Co mě ale děsí víc, jsou chyby, o nichž nevím,“ dodává s tím, že kvůli rychlému tempu někdy funguje jako autopilot.

Kanadská asociace lékárenských firem se ovšem k problému příliš nehlásí a moc se k němu nechce vyjadřovat. „Zdraví a bezpečnost pacientů je naše priorita. Lékárenství v Kanadě každý den těžce pracuje, aby si zasloužilo důvěru pacientů a podporovalo jejich zdraví,“ reaguje asociace.

-mk-