Ilustrační foto: Freepik

Opakované sledování fotek jídla nás nasycuje, potvrdila studie

Internet je plný fotek jídla, většinou vystavených s jediným cílem – aby v nás vzbudili chuť jíst. Dánští vědci ale přišli se zajímavým zjištěním. Pokud sledujeme fotky stejného pokrmu opakovaně, může to v našem mozku vyvolat pravý opak, tedy pocit sytosti. A my se po takovém opakovaném prohlížení fotografií jídla reálně méně najíme, případně nezačneme jíst vůbec. Podle výzkumníků není nereálná ani představa, že by se toto zjištění dalo přetavit do dietní metody, třeba s pomocí speciální aplikace.

Experimenty, které v rámci své studie prováděli výzkumníci z univerzity v dánském Aarhusu odhalily, že člověk může získat pocit sytosti, vidí-li stejný obrázek jídla na internetu mnohokrát po sobě. „Když účastníci experimentů viděli stejný obrázek jídla třicetkrát, cítili se nasycenější. Když jsme potom účastníkům nabízeli jídlo, ti, kterým byl obrázek ukázán mnohokrát, si vybrali menší porci než ti, kteří obrázek viděli pouze třikrát,“ popsal zajímavé výsledky experimentu Tjark Andersen z Katedry potravinářství Aarhuské univerzity.

A vysvětlil, že ač se mohou jevit výsledky experimentu jako překvapivé, mají logické vysvětlení. „To, jak přemýšlíme o jídle, má velký vliv na náš apetit. Naše chuť k jídlu je s naším kognitivním vnímáním spojena těsněji, než si většina z nás myslí. Jak přemýšlíme o jídle je proto velmi důležité,“ uvedl.

Máte na něco chuť? Potlačte ji s pomocí aplikace

Vědci zkoumající činnost mozku výzkumu mozku vysvětlují takové vnímání teorií takzvané ukotvené kognice. Pokud si například představíme, že se zakusujeme do jablka, stimulují se v našem mozku stejné oblasti, jako kdybychom se do jablka skutečně zakousli. „Dostaneme fyziologickou odpověď na něco, na co jsme jen mysleli. A právě proto se můžeme cítit zasyceni, aniž bychom cokoli jedli,“ uvedl Andersen.

Zjištění, že se můžeme cítit sytí, když se díváme na obrázky jídla, není novým zjištěním, v minulosti to již naznačili jiné výzkumy. Výzkumníci z Aarhuské univerzity ovšem jako první zjistili, zda má vliv intenzita opakování a jaký je počet potřebných opakování vizuálního vjemu. V průběhu experimentů, kterých se zúčastnilo více než tisíc lidí, výzkumníci například ukazovali účastníkům fotky bonbónů – jedné skupině třikrát a druhé třicetkrát. A výsledek byl jasný – více shlédnutí fotografie se projevilo větším pocitem nasycení.

Podle výzkumníků není nereálná představa, že by byly jejich poznatky využity jako jedna z metod kontroly chuti k jídlu u lidí, kteří potřebují zhubnout. Nadváha a obezita je ostatně velkým celosvětovým zdravotním problémem, podle WHO jedním z vůbec nejzásadnějších. „Představte si, že by byla vyvinuta aplikace fungující na základě vyhledávání v Googlu. A představte, že byste dostali chuť na pizzu. Otevřete aplikaci, vyberte si pizzu a zobrazí se spousta vám fotek pizzy, zatímco vy si představujete, jak ji jíte. Tímto způsobem byste mohli získat pocit sytosti a nebo byste prostě jen přestali mít chuť na pizzu,“ glosoval možnosti využití poznatků svého týmu Tjark Andersen.

-jkn-