Logopedie může být pro rodiče předškoláků velkým strašákem. Často mohou tápat, zda jejich potomek tuto odbornou pomoc skutečně potřebuje. Zdravotnický deník radí, jak možné potíže s řečí u dětí poznat.

Vývoj řeči je jedním z klíčových milníků v raném dětství, úzce spojený s kognitivním, psychomotorickým i sociálním rozvojem dítěte. Včasná diagnostika a podpora může pomoci předcházet dalším komplikacím v učení či komunikaci.

Kdy vyhledat odborníka?

Podle Asociace klinických logopedů České republiky (AKL ČR) je zahájení péče u jednotlivých poruch individuální. „Pokud lze předpokládat poruchu řeči kvůli onemocnění nebo vadě (např. rozštěpy, poruchy sluchu), zahajuje se logopedické péče většinou ihned po zjištění vady, paralelně s péčí lékařskou,“ informuje. Návštěvu logopeda může doporučit také pediatr nebo vyučující v mateřské škole.

Co dělat, pokud máte jako rodič podezření, že vývoj řeči neprobíhá u dítěte tak, jak by měl? Vodítkem může být následující tabulka:

VěkVarovné signály
před 2. rokem– při potížích s příjmem potravy (obtíže při polykání- dítě neumí kousat, jí jen kašovitou stravu, zakašlává se u jídla, jí velmi málo druhů jídel apod.
3 roky– dítě netvoří dvou slovná spojení, řeč je hodně nesrozumitelná, dítě nerozumí, slovní zásoba je malá nebo se vyskytují jen onomatopoické zvuky – „haf, haf, papá, au, jé” (může se jednat o opožděný vývoj řeči, vývojovou dysfázii apod.)
– dítě zadrhává, neumí K,H,G,CH..
4 roky– dítě užívá nesprávný slovosled, objevují se výrazné dysgramatismy (často zaměňuje osoby, rody, nepoužívá – jsem, se, předložky, skloňuje s chybami), málo a obtížně se vyjadřuje, nerozumí řeči, nechápe význam vět
– dítě vyslovuje některé hlásky nesprávně (laterální sigmatismus, interdentální sigmatismus- šlape si na jazyk, velární R- ráčkování,..)
– dítě nevyslovuje správně L, dítě neměkčí (neumí Ď,Ť,Ň, Bě, Pě,.. )
– dítě zadrhává v řeči
4-5 let– dítě neměkčí, nevyslovuje L,R,Č,Š,Ž, nebo je vyslovuje nesprávně
po 5. rocepři izolovaných vadách výslovnosti R, Ř nebo nepřesné výslovnosti sykavek C,S,Z a samozřejmě i všech ostatních hlásek, které by už mělo dítě umět

„Je dobré, pokud dítě do nástupu do 1. třídy zvládne správnou výslovnost všech hlásek. Proto je nutné někdy začít s logopedickou terapií dříve (při mnohočetné patlavosti kolem 4. roku), aby si dítě stihlo vyvozené hlásky do řeči zafixovat. Pokud dítě nezvládá sykavky a těžší hlásky – a je jich někdy až 10 – (Č,Š,Ž,C,S,Z,L,R,Ř..) vyžaduje terapie delší čas,“ upozorňuje klinická logopedka Gabriela Solná z AKL ČR. Terapii lze podle ní zahájit i u starších dětí, pokud se u nich problémy objeví.

Co vzít s sebou na logopedii?

Na AKL ČR lze najít mapu logopedických pracovišť, případně vyhledat vhodné místo podle kraje. K návštěvě klinického logopeda je třeba žádanka od dětského lékaře (pokud nevyužíváte placenou službu soukromého logopeda). Web Předškolní poradna pak kromě kartičky pojištěnce doporučuje vzít si s sebou „deníček děťátka“.

Terapii je možné zahájit i u starších dětí. Předejde se tak jejich zbytečným znevýhodněním při přijímacích pohovorech třeba na vysokou školu, říká klinická logopedka Gabriela Solná. Ilustrační foto: www.freepik.com

„Logoped bude zjišťovat anamnézu dítěte (jak zdravotní – například komplikace při porodu, zdravotní stav dítěte, které mohou mít vliv na vývoj řeči, osobní i rodinnou – zda dítě žije v úplně rodině, například traumatický rozvod rodičů může mít vliv na vývoj řeči dítěte). Pokud takový deníček nemáte, zkuste před návštěvou logopeda zavzpomínat na základní milníky ve vývoji dítěte (kdy začalo chodit, mluvit atp.),“ radí portál.