Od roku 2026 už žádné papírování. Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví chystá systém, který kompletně zdigitalizuje vzdělávání zdravotníků. A protože jde o zlomovou změnu, spustil nyní informační portál, který budoucí uživatele s novinkou seznámí.
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (IPVZ) od ledna spustí Systém Administrace pro vzdělávání zdravotníků, který má zdigitalizovat a zjednodušit organizaci specializačního a nástavbového vzdělávání. Nyní proto zprovoznil portál, kde bude až do spuštění projektu informovat o všech novinkách.
Systém Administrace má veškeré procesy související s postgraduálním vzděláváním převést do digitální podoby. Fungovat má jako Informační systém veřejné správy (ISVS) a bude obsahovat čtyři hlavní moduly:
- akreditace,
- účastník vzdělávání,
- evaluace,
- statistiky a reporting.
Novinka by měla přinést zrychlení vstupu absolventů do specializačního procesu, digitální správu akreditací, přehledné sledování vzdělávacího procesu nebo elektronický logbook, tzv. eIndex. Provede tak účastníka od zařazení do oboru po závěrečnou zkoušku. V systému také bude zveřejňován seznam zkušebních komisí, termíny a místa konání zkoušek.
Desítky tisíc uživatelů
Systém je určen pro lékaře, zubní lékaře, farmaceuty, zdravotníky z nelékařských profesí, ministerstvo zdravotnictví, IPVZ, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, zdravotnická zařízení a lékařské fakulty. Bude v něm zajištěna dostatečná kapacita pro desítky tisíc uživatelů s tisíci souběžných přístupů, automatická komunikace včetně zasílání notifikací i pokročilé zabezpečení dat podle legislativních požadavků.
Informační portál již nyní obsahuje harmonogram projektu včetně plánu testování a školení uživatelů, znalostní databázi, často kladené dotazy, možnost přihlásit se k odběru newsletteru s novinkami nebo kontakty na realizační tým.
Vyhláška je v procesu přípravy
Ministerstvo zdravotnictví už také připravilo novelu vyhlášky, která Systému Administrace vytváří legislativní zázemí. Zároveň zkracuje některé lhůty a odstraňuje zbytečnou byrokracii. Podle návrhu by tak mělo být povinné přihlášky ke zkoušce podávat elektronicky právě prostřednictvím Systému Administrace. Do něj by měly směřovat také potvrzení správnosti údajů uvedených v přihlášce ke zkoušce, informace o započtení odborné praxe či omluva uchazeče ze zkoušky. V systému budou k dispozici zkušební okruhy i doporučená literatura.
Vyhláška již prošla meziresortním připomínkovým řízením, ministerstvo tuto chvíli vypořádává připomínky.