Elektronická žádanka by již příští rok měla začít vrhat světlo na vyžádaná vyšetření. Jenže očekávání jsou možná větší, než jaká zpočátku zvládne naplnit. Jak zaznělo na sjezdu Sdružení ambulantních specialistů, nebudou v ní výsledky vyšetření – a navíc zatím nebude povinná.
Novinka by pro lékaře neměla znamenat žádné náklady – jen se s ní musí naučit pracovat. „Máme slíbené školení. Kdo bude chtít, může se distančně připojit, aby se to naučil. A máme také slíbené, že si to nevyžádá žádné finance navíc. Pokud někdo nebude mít program, bude existovat systém, do kterého se půjde napojit,“ přibližuje předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko.
Systém by měl vypadat tak, že lékař elektronicky vypíše žádanku, která pak putuje do úložiště. Pacient dostane identifikační kód žádanky buď vytištěný, nebo v SMS či e-mailu. Už tedy nebude třeba papírová žádanka. Do systému eŽádanky se pak lidé mohou hlásit prostřednictvím Národního portálu elektronického zdravotnictví nebo aplikace EZKarta.
Budoucí vláda chce povinnou eŽádanku
Elektronická žádanka by měla zjednodušit žádosti o vyšetření a omezit duplicity. I když ale systém ztransparentní, má svoje limity. Předně bude zatím pouze na dobrovolné bázi. Dobrou zprávou ovšem je, že návrh programového prohlášení budoucí vlády plánuje zavést její povinnost.
Rozjezd eŽádanky také zřejmě bude pozvolný. V prvním pololetí příštího roku se pilotně otestují jen některé typy žádanek.
Mohlo by vás zajímat
„Ve druhém pololetí by pak měly přijít i eŽádanky na komplement, tedy laboratorní vyšetření. Pokud bychom se bavili o rozšíření, přichází v úvahu až od roku 2027. Byla jsem ovšem trochu rozčarovaná z toho, že eŽádanka znamená toliko přenos od vystavujícího do úložiště. Všichni lékaři jsme očekávali, že tam budou i výsledky,“ popisuje zdravotní ředitelka Oborové zdravotní pojišťovny Jitka Vojtová, která má za Svaz zdravotních pojišťoven na starosti telemedicínu.
Šampaňské v roce 2027?
Podle předsedkyně zdravotní sekce Svazu zdravotních pojišťoven a zdravotní ředitelky České průmyslové zdravotní pojišťovny Renaty Knorové přitom pojišťovny zpočátku k technologickému řešení eŽádanky nebyly přizvány. Po červnovém kongresu ambulantních specialistů v Mikulově, kde měl k problematice přednášku ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví Petr Foltýn, se ale plátcům péče povedlo dostat se blíže.
„Budu fandit, aby to fungovalo. Všem by nám to pomohlo. Jestli to bude v roce 2027, bouchneme šampaňské. Ale trochu se bojím, že zůstaneme u vody,“ je skeptická Knorová.
Černé na bílém
A co si například zdravotní pojišťovny od eŽádanky slibují? „Často jsou spory mezi lékaři a námi o to, jaká je výše indukovaných laboratorních služeb. Nevíme, kde je pravda. Víme jen, kolik nám je toho vykazováno. Pak to bude černé na bílém a já budu vědět, že si pan Topec 10. prosince objednal magnetickou rezonanci, nikoliv dalších 10 vyšetření. Dnes jsme slepí. Vidíme extrémy, ale nevidíme na jednotlivce,“ popisuje Knorová.
eŽádanka by mohla podat pomocnou ruku i v další oblasti. „Často se potkáváme s tím, že se pacient objedná, ale nepřijde,“ poukazuje Jojko. Podle něj by proto velmi pomohl systém, do kterého by šlo notorické nedocházeče nahlásit. „Je to jedna z příčin, byť ne ta hlavní, proč máme dlouhé čekací lhůty. Počet lidí, kteří toto opakovaně dělají, je vysoký,“ dodává Jojko.
Světlo na konci tunelu
Podle Vojtové by přitom eŽádanka měla mít (byť ne v prvotní fázi) funkcionalitu evidující vícenásobná objednání. Lékař tak uvidí, že se pacient již objednal k jinému poskytovateli. „Budeme hledat cesty, jak tomu zamezit. Mělo by nám to umožnit identifikovat pacienty, kteří bezdůvodně ruší termíny. A také lékaře, kteří by si vybírali jen část spektra pacientů. eŽádanka je světlo na konci tunelu,“ poukazuje Vojtová.
K tomu, aby pojišťovny mohly potenciál eŽádanky naplno využít, by ovšem – vedle zavedení povinnosti – potřebovaly ještě jednu věc. „Dokud to v našem systému veřejného zdravotního pojištění nebude tak, že pacient bez žádanky zaplatí poplatek, abychom regulovali přístup ke zdravotní službě, nepůjdeme správnou cestou. eŽádanky by měly být stejně jako eRecepty povinné. A pokud si chce pacient chodit po systému, jak chce, má si to zaplatit,“ dodává ředitelka zdravotnického úseku Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Zdeňka Salcman Kučerová.
