Senátor a přední český kardiochirurg Jan Pirk vytáhl do boje proti internetovým podvodníkům, kteří lidem pod záminkou „zázračných léků“ prodávají neúčinné přípravky a falešné naděje. Na úterním briefingu představil projekt Lékošmejdi.cz – novou platformu, která má pacienty naučit rozpoznávat klamavou reklamu, odhalit manipulaci a bránit se šmejdům, kteří parazitují na lidském strachu o zdraví.
Nový web, který vznikl ve spolupráci s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou (VZP) a Asociací inovativního farmaceutického průmysl (AIFP), reaguje na stále častější případy, kdy lidé naletí neexistujícím nebo neúčinným přípravkům, zaplatí tisíce korun a někdy i ohrozí své zdraví. Podle autorů projektu je český internet zaplaven stovkami až tisíci stránek, které využívají zoufalství nemocných a zneužívají jména a fotografie skutečných lékařů, aby získaly důvěru zákazníků.
„Mé jméno bývá brutálně zneužíváno. Mnohokrát jsem byl na policii kvůli tomu, že lékošmejdi ukradli moji fotografii, doplnili ji smyšlenou citací a lákali přes mé jméno lidi ke koupi ,zázračných léků‘,“ řekl na briefingu senátor Pirk. Podvodné reklamy měly mít původ nejprve na Panenských ostrovech a později v Rusku. Přímý boj s původci těchto nepoctivých nabídek je tak prakticky nemožný.
I proto se senátor spolu s odbornými partnery rozhodl pro osvětovou internetovou inicitativu. „Nejlepším řešením je posilovat prevenci, tedy vědomí lidí, na které podvodníci cílí, a snažit se, aby byli proti zneužití odolnější,“ míní Pirk.
Mohlo by vás zajímat
„Naše snaha je, abychom to ve spolupráci se 140 nemocnicemi dostali do všech čekáren a lékáren, a přesvědčit národ, že nemají vyhazovat tisíce korun za úplné nesmysly,” dodal.
Kdy máte zbystřit?
Na webu si mohou návštěvníci udělat test, kterým si ověří, jak moc nebo málo umí odolat klamavé reklamě na léky. Zjistí rovněž, jaké techniky lékošmejdi používají, jak fungují falešné recenze a nadšené komentáře, které vyvolávají pocit, že je lék účinný. Jak uvádějí autoři iniciativy, s klamavými reklamami se může setkat prakticky kdokoliv.
Proto uvádějí několik základních rad, které napoví, že na nabídce není něco v pořádku:
- chybějící informace o provozovateli,
- nejasné obchodní podmínky,
- varování od odborných institucí,
- podezřelé recenze a fiktivní zkušenosti,
- falešná lékařská doporučení,
- nereálné sliby,
- chybějící registrace výrobku,
- podezřelý původ a doprava,
- chybějící možnost konzultace,
- zanikající weby a proměnlivé názvy.
Zkušenosti s podvodníky
Jak na briefingu zmínil senátor Pirk, sám se v minulosti stal obětí podvodu, kdy falešní distributoři léků na internetu zneužili jeho fotografii a jméno k propagaci podvodného „přípravku na čištění cév“.
Podvodná reklama tvrdila, že doporučoval očistné kúry slibující zázračné pročištění cév, což však nebyla pravda. Lékař se od inzerátu důrazně distancoval a upozornil, že klamavá reklama poškozovala jeho pověst i dobré jméno Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM), coby jeho pracoviště, a uváděla pacienty v omyl. Kvůli ochraně své osobnosti podnikl právní kroky.
