Neděle, 5. prosince, 2021

Prevence rakoviny? Malé dávky aspirinu. Vědci už zjistili, jak přesně fungují

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Aspirin je dnes osvědčenou první pomocí při nachlazení či bolestech. Jeho použití by se ovšem mohlo rozšířit – ukazuje se totiž, že má preventivní účinky u kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. Vědcům z Oregonu se přitom nyní podařilo zjistit, jakým mechanismem lék před onkologickými chorobami ochraňuje. Výsledky publikovali v časopise AJP-Cell Physiology.

Rakovinou každoročně onemocní 80 tisíc Čechů, celkem se jich s tímto onemocněním léčí už půl milionu. Jde o druhou nejčastější příčinu smrti, která v roce 2015 stála za 27 procenty úmrtí u mužů a 22 procenty u žen. K radám, které bývají doporučovány v rámci prevence onkologických chorob, patří tradičně nekouřit, vyhýbat se alkoholu, hýbat se a jíst hodně ovoce a zeleniny. Jak ale ukazuje nová studie, mohl by se tento seznam rozšířit ještě o užívání malé dávky aspirinu.

Myšlenka to ovšem není zcela nová. V září 2015 United States Preventive Services Task Force doporučila denní užívání malé dávky aspirinu, která by měla fungovat jako prevence kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny tlustého střeva. Nový výzkum k tomu ale navíc vysvětluje, jakým způsobem může malá dávka aspirinu bránit rakovinným buňkám, aby se rychle množily a metastazovaly.

„Přínos aspirinu může být dán vlivem na krevní destičky, spíše než že by cílil přímo na nádorové buňky samotné,“ říká jeden z autorů Owen McCarty, profesor na Department of Biomedical Engineering při Oregon Health and Science University, která se spolu s Oregon State University na výzkumu podílela.

Krevní destičky ve zdravém organizmu pomáhají tvořit sraženiny, které v případě potřeby zastavují krvácení. Zároveň se ovšem zdá, že destičky zvyšují hladinu proteinu c-MYC, který pak zřejmě podporuje nádorové buňky a pomáhá jim se šířit. Funkcí tohoto proteinu v organizmu za normálních okolností je regulovat expresi více než 15 procent všech genů v lidském těle – kontroluje například buněčný cyklus života a smrti, syntézu bílkovin či buněčný metabolismus. Jenže u mnoha druhů nádorů, jako je rakovina tlustého střeva, slinivky, plic, prsu či prostaty, je hladina tohoto proteinu zvýšená. V rámci nové studie ale vědci přišli na to, že aspirin snižuje schopnost krevních destiček zvyšovat hladinu c-MYC proteinu.

Nízká dávka má na destičky stejný efekt jako vysoká

„Naše práce přichází s tím, že protinádorový účinek aspirinu může být následující: při průniku do krve interagují cirkulující nádorové buňky s destičkami, které podporují přežití těchto buněk aktivací onkoproteinů, jako je c-MYC. Inhibice destiček aspirinovou terapií omezuje signalizaci mezi destičkami a nádorovými buňkami, což nepřímo redukuje růst nádorových buněk,“ vysvětluje Owen McCarty.

„Rané nádorové buňky žijí v hodně nepřátelském prostředí, kde je imunitní systém pravidelně napadá a zkouší je eliminovat. Krevní destičky mohou mít u těchto raných nádorových buněk ochrannou roli a podporovat metastazi. Jak se zdá, inhibice aspirinem do tohoto procesu zasahuje a bílkovina c-MYC může část tohoto mechanismu vysvětlovat,“ dodává spoluautor studie Craig Williams, profesor na OSU/OHSU College of Pharmacy.

Studie jako vůbec první ukazuje schopnost destiček regulovat expresi bílkoviny c-MYC u rakovinných buněk. Výzkumníci přitom poukazují na to, že skoro třetina pacientů s rakovinou tlustého střeva a 42 procent lidí s rakovinou slinivky měli zvýšenou expresi onkoproteinu c-MYC. Dodávají také, že účinek aspirinu na destičky je stejný jak u vysokých, tak nízkých dávek.

Autoři studie zároveň podtrhují potřebu konzultace s lékařem i u malých dávek aspirinu, a to kvůli zvažování přínosů a rizik. Nízké dávkování ovšem minimalizuje riziko krvácení, které je nežádoucí komplikací každé protidestičkové léčby. „Protože se předpokládá, že k interakci destiček a nádorových buněk dochází brzy, mohou protidestičkové dávky aspirinu sloužit jako bezpečné a účinné opatření pro pacienty v riziku rakoviny,“ uzavírají autoři.