Nic závažného se nestalo, říká ministerstvo, byla ohrožena péče namítá lékárnická komora. Na výpadek dostupnosti centrálního úložiště, stejně jako na celý eRecept se obě strany dívají z jiných úhlů pohledu.

Centrální úložiště eReceptů bylo včera hodinu mimo provoz

Datové úložiště e-receptů bylo dnes dopoledne mimo provoz. Podle ministerstva zdravotnictví trval výpadek hodinu, podle lékárníků byl delší. Mluvčí Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Hana Šindelářová ČTK sdělila, že systém nebyl zcela zablokován a někteří lékaři výpadek ani nezaznamenali. Elektronické recepty musí lékaři vystavovat od ledna, zatím ale nedostávají pokuty ani za klasické papírové. Za první dva měsíce je v systému přes devět milionů eReceptů.

 

„Lékaři v takovéto situaci mohou předepisovat listinné recepty a pacienti se tak bez problémů dostanou ke svým lékům,“ uvedla v reakci na výpadek mluvčí ministerstva Gabriela Štěpanyová. „Během tohoto krátkého výpadku nebyla významně ohrožena zdravotní péče poskytovaná pacientům. Nedošlo k totálnímu zablokování, někteří lékaři a lékárníci tak problém vůbec nezaznamenali,“ sdělila mluvčí SÚKL Šindelářová.

„Problém s dostupností Centrálního úložiště elektronických receptů byl způsoben výpadky infrastrukturních služeb, které centrální úložiště používá,“ doplnila Šindelářová. Ústav podle ní přijal opatření, aby se problém v budoucnu neopakoval.

Česká lékárnická komora (ČLnK) žádá od ministerstva vysvětlení a nápravu. Od SÚKL, který systém spravuje, očekává lepší komunikaci. „Není možné, abychom nebyli informováni o problému, kvůli kterému je ohrožena zdravotní péče. Nikdo nám nezvedal telefony a komunikace byla navázána víceméně až po odstranění závady,“ uvedl v tiskové zprávě prezident komory Lubomír Chudoba. Podle něj je třeba mít k dispozici funkční záložní řešení, o kterém chce s ministerstvem jednat.

SÚKL ale popírá, že by o technickém problému informoval nedostatečně. S lékárníky a lékaři podle mluvčí ústav komunikoval, spojil se také s největšími zdravotnickými zařízeními a informaci o výpadku umístil na web eReceptů. „Operátoři vyřídili drtivou většinu příchozích hovorů. V případě několika málo hovorů, které se ve špičce nepodařilo vyřídit, pak kontaktovali volající zpět,“ uvedla.

Elektronicky se eviduje asi 80 procent všech receptů, ostatní byly vydány klasickou papírovou formou. Zatímco v lednu lékaři poslali pacientům 17.000 zpráv SMS s elektronickým receptem, v únoru jich bylo čtyřikrát víc. Lékárníci upozornili, že v případě výpadku systému nemohou ze SMS zjistit, jaké léky dostal pacient předepsané.

Lékařů a zubařů je do systému zapojeno přes 46.000, alespoň jeden elektronický recept předepsalo ke konci února 30.000 z nich. Někteří lékaři kritizovali to, že systém reaguje pomalu a prodlužuje jim práci. Podle ministerstva je průměrná odezva centrálního úložiště v řádu jednotek sekund.

-čtk-