DSA nyní létá v Hradci Králové, Liberci a Ústí nad Labem, nově jí přibudou základny v Českých Budějovicích, Jihlavě a Brně. ATE k současné základně v Olomouci přibude Ostrava. Foto: Wikipedie

Leteckou záchrannou službu zajistí DSA a ATE

Vrtulníky pro leteckou záchrannou službu bude v letech 2021 až 2028 zajišťovat v šesti krajích společnost DSA a ve dvou Air Transport Europe (ATE). Informovalo o tom včera ministerstvo zdravotnictví. Za provoz soukromníkům resort zaplatí zhruba 3,8 miliardy korun. Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) rozhodla o vítězích tendru cena. Po jednom stanovišti zůstane policii a armádě.

 

Zakázka byla rozdělena do čtyř dílčích po dvou stanovištích. „Bylo vícero zájemců, ale tito nabídli nejlepší cenu, a tím pádem uspěli. Pokud to dobře půjde, budeme mít dobře zajištěnou leteckou záchranku zkušenými provozovateli za velmi dobrých i cenových podmínek,“ řekl ministr. Více podrobností před uzavřením smluv sdělovat nechtěl.

DSA nyní létá v Hradci Králové, Liberci a Ústí nad Labem, nově jí přibudou základny v Českých Budějovicích, Jihlavě a Brně. ATE k současné základně v Olomouci přibude Ostrava. V Plzni a v jihočeské Bechyni leteckou záchrannou službu v současné době provozuje armáda, v Praze a v Brně policie. Od roku 2021 zůstane armádě jen Plzeň a policii Praha.

Z pěti na šest by se měl od příštího roku zvýšit počet stanovišť, kde je posádka v pohotovosti nepřetržitě. Ostatní v Jihlavě, Liberci, Ústí nad Labem a Olomouci budou fungovat jen mezi 07:00 a 20:00. Každý provozovatel by měl mít podle zadávací dokumentace na starosti jednu základnu s nepřetržitým provozem a jednu základnu s denním provozem.

Kraji požadované nové základny ve Zlínském a Karlovarském kraji nevzniknou. Neuspěl ani Liberecký kraj s požadavkem, aby na jeho základně sloužila jako dosud posádka pro speciální záchranné akce. V případě potřeby přiletí z Prahy, Ústí nad Labem nebo Hradce Králové.

Tendr ministerstvo vypsalo loni v říjnu, v současné době běží podle ministerstva lhůta pro odvolání neúspěšných účastníků. Až po jejím skončení bude moci resort podepsat s úspěšnými smlouvy.

Podle ministra Vojtěcha přibude základen s provozem 24 hodin denně. Zároveň vznikla metodika pro fungování stanovišť. „Metodiku jsme vydali z toho důvodu, že v ČR jsou vrtulníky provozovány několika různými provozovateli a bylo tedy nezbytné vytvořit jednotná pravidla pro všechny. Jsem přesvědčený o tom, že to povede ke zvýšení kvality a bezpečnosti této služby,“ dodal ministr.

Současné roční náklady na osm základen provozovaných soukromníky odhaduje ministerstvo na 363 milionů korun, zhruba 45 milionů na jedno stanoviště. Armáda podle dřívějších informací provozuje své základny za 60 milionů korun na rok, policie za 58 milionů korun

Podle ministerstva zdravotnictví připadá v ČR na jedno stanoviště letecké záchranné služby 1,055.000 obyvatel, v Rakousku 343.000 obyvatel a v Polsku 2,226.000 lidí. Záchranářský vrtulník vzlétá k pacientovi asi ve třech procentech nejzávažnějších případů. Jde například o vážné dopravní nehody, zástavy srdce, popáleniny nebo úrazy v nepřístupném horském terénu. Menší část práce leteckých záchranářů tvoří převozy pacientů mezi nemocnicemi.

Provozovatelé stanovišť Letecké záchranné služby:

Stanoviště do konce roku 2020 od 1. 1. 2021
Praha policie policie
Jihomoravský kraj policie DSA
Královehradecký DSA DSA
Jihočeský armáda (Bechyně) DSA (České Budějovice)
Ústecký DSA DSA
Liberecký DSA DSA
Vysočina HAT DSA
Moravskoslezský HAT ATE
Olomoucký ATE ATE
Plzeňský armáda armáda

zdroj: MZČR

* v Karlovarském a Zlínském kraji základna není

-čtk-