Herečka šíří nesmysly o zdraví. Mužská věda a medicína prý brání ženské touze po poznání. Ve skutečnosti je to jen výhodný byznys

Goop Lab funguje jako televizní evangelizace nového náboženství, která otevírá lidem peněženky. Paltrowová se stala hlavní kněžkou a zároveň i královnou „vaginálního průmyslu“. Foto: Wikipedia , koláž ZD

Čím víc ezoterických nesmyslů, tím víc elektrizující ženské svobody, a současně více finančního zisku, tak lze shrnout ekonomický úspěch impéria Goop, za nímž stojí americká herečka Gwyneth Paltrowová. Vedle life-stylových webových stránek i vlastního časopisu provozuje prosperující e-shop, organizuje „wellness summity“ a získala prostor v „dokumentární“ sérii televizního kanálu Netflix. Za byznysem v hodnotě 250 milionů amerických dolarů stojí však jen líbivé fráze „o osobním rozvoji“ a propagaci pseudovědeckých či vyloženě šarlatánských „terapií“ a údajně magických předmětů, včetně „energizujících vaginálních vajíček“ či „vaginální napářky“. Je snad Gwyneth Paltrowová symbolem ženské touhy po poznání, kterému nepřející „mužská věda“ brání, anebo jen chytře využívá popularity ezoteriky všeho druhu?

 

Značné zdravotní riziko, tak zhodnotil novou „dokumentární“ sérii placeného televizního kanálu Netflix, Simon Stevens, generální ředitel britské National Health Service (NHS). Podle něj série Goop Lab natáčená mimo jiné v kalifornském sídle společnosti, jejíž hodnota je odhadována na 250 milionů amerických dolarů „šíří dezinformace“ a prezentuje „pochybné wellness produkty a pofidérní praktiky“. „Goop přišel s novým televizním seriálem, v němž Gwyneth Paltrowová a její tým zkouší vampíří obličejové masky, podporuje ‚terapeutku práce s tělem‘, která tvrdí, že vyléčí jak akutní psychické trauma, tak jeho následky, tím, že posouvá své ruce dva palce nad tělem svého klienta. Tato značka vnucuje ostatním odpuzovač upírů, tvrdí, že používat chemický opalovací krém je špatný nápad, a propaguje ‚střevní očistu‘ a domácí kávové klystýry, přestože mají značná zdravotní rizika,“ citoval Stevense britský zpravodajský portál BBC News. Podle něj je právě společnost Goop, se všemi svými propagačními kanály, včetně nového seriálu, příkladem toho, jak se snadno se šíří dezinformace týkající se lidského zdraví, a jak snadno jsou dostupné. „Zatímco termín „fake news“ přiměje většinu lidí uvažovat o politice, lidsky přirozené obavy o jejich vlastní zdraví a zejména obavy o zdraví jejich nejbližších, vytváří přirozeně úrodnou půdu pro nejrůznější šarlatány, pomatence a podvodníky,“ dodal.

Sama společnost Netflix se brání tím, že zmiňovaná série Good Lab „byla navržena tak, aby přinášela zábavu, nikoliv lékařské rady“. Mluvčí společnosti Goop pak vše vysvětlila tím, že „je transparentní, že když se zabýváme nově objevenými tématy, tak mohou být nepodporována vědou či být v rané fázi výzkumu“.  Ve skutečnosti ale zakrývá fakt, že to poslední, o co by se společnost Goop starala, by byly vědecké důkazy nejen o prospěšnosti, ale zejména bezpečnosti „alternativních“ metod, které propaguje a z nichž má slušný zisk. Právě tato firma úspěšně prodává „energetizující vaginální vajíčka“, doporučuje „vaginální napářku“ či „energetický exorcismus“. V nabídce eshopu nechybí ani tarotové karty, různé aromalampy, lahve na pití s „energetickými krystaly“ či nejnovější prodejní hit svíčka s vůní vaginy.

Jen povídačky, věda nikde

Série Goop Lab přitahovala velkou pozornost ještě před svým odvysíláním. Bylo jisté, že se na obrazovkách objeví další z dlouhé řady nejrůznějších „alternativních“ diagnostických i léčebných metod obalených jako „zdravý životní styl“ či „osobní růst“. Průvodkyní je sama herečka, která sdílí své osobní zkušenosti. Například ukazuje „energetický exorcismus“, který sama podstoupila poté, co se rozhodla „léčit trauma“ spojené s akutním císařským řezem, jenž postoupila. Tato terapie má být postavena na práci s „energetickým polem“ okolo člověka a odkazuje se na kvantovou fyziku. Podle profesora fyziky Philipa Moriarty, který působí na Nottingham University, se však jedná o „úplné a naprosté nesmysly“. V případě reiki, tedy „energetického léčení“, navíc chybí jakékoliv spolehlivé důkazy o tom, že by účinnost této metody byla vyšší než pouhé placebo. „Existuje několik studií tohoto typu léčby a některé z nich ukazují, že tento přístup může být prospěšný pro celou řadu stavů. Většina těchto studií je však chybná. Například mnoho z těchto nespolehlivých studií srovnává pacienty, kteří prošli terapií reiki, a ty, kteří nebyli léčeni vůbec nijak. Jakýkoliv pozitivní výsledek je pravděpodobně způsoben placebo efektem, anebo pozorností, které se pacientům dostane, nikoliv reiki samotným,“ shrnuje Good Thinking Society, britská skeptická společnost. Závěr pro reiki je podle ní jednoznačný. „Kritická analýza existujících důkazů neprokazuje, že by reiki bylo efektivní.“ Podrobněji jsme o této metodě a jejích rizicích psali v loňském roce.

Celá série dává dohromady úlomky faktů, například o otužování či o kontrolovaném využití psychedelik při léčbě psychických onemocnění, a míchá je zcela libovolně. Například vysílá svůj tým na Jamajku, kde jeho členové konzumují výluh s psychedelickými houbami s cílem zmírnit úzkostné stavy a „léčit“ traumatické zážitky. I když se objevují studie, že právě kontrolované podávání psychedelik může mít pozitivní dopad u některých duševních onemocnění, jak upozorňuje BBC News „použití takto silných psychedelik mimo kontrolované prostředí a bez řádné lékařské kvalifikace není zdravotníky doporučováno“. Goop Lab ale dělá pravý opak, doporučuje halucinogeny takřka libovolně.

Moudrost lůna, kterou ničí patriarchát

Podle profesora Edzarda Ernsta, který britské University of Exeter založil pracoviště specializující se na zkoumání „celostní a alternativní medicíny“ a současně patří k největším světovým odborníkům na tuto problematiku, je celá série postavená na jednoduchém modelu. Dva „odborníci“ a několik udržovaných žen středního věku, kteří se společně zálibně zajímají třeba o jasnovidectví, užívání psychedelik, terapii chladem či třeba ženskou sexualitu. „Za normálních okolností by se dalo očekávat, že dva experti přijdou s různou perspektivou, nebudou v určitých otázkách spolu souhlasit a budou diskutovat. Ne tak tady. Jeden ‚expert‘ je hroznější než druhý a oba se navzájem podporují ve vytváření co největšího nesmyslu (s výjimkou epizody o sexu),“ píše profesor Ernst na svém blogu. Zapojení „experti“ tak spolehlivě přepisují přírodní zákony a doslova vyhazují z oken medicínské poznání. „Věda je jen jedním způsobem poznání, intuice je tím dalším, vysvětlují tito experti. Přesto takřka v každé větě zásobují publikum svou ‚vědou‘. Při bližším zkoumání se tato jejich ‚věda‘ ukáže jen jako směs frází a té nejhorší pseudovědy,“ popisuje s tím, že pro každého vzdělanějšího a informovanějšího diváka toto musí být zřejmé, ale pro laické publikum mohou prezentované názory působit velmi přesvědčivě. Podle něj je zcela na místě se nahlas ozvat a upozornit na zveřejněné nesmysly, i když miliony lidí budou pořadem kladně osloveny. „Tím bohužel ještě vzroste škoda, kterou zavádějící informace způsobují, nejen ohledně zdravotní péče, ale i poklesu racionality ve společnosti,“ upozorňuje profesor Ernst s tím, že za vhodnou reakci považuje také zesměšnění. „Mám dojem, že toto by mohl být nejlepší způsob, jak dosáhnout pokroku v prevenci poškození veřejnosti,“ je přesvědčený expert na „alternativní medicínu“.

Na obranu společnosti Goop, série Goop Lab i samotné Gwyneth Paltrowové se postavily ve svém článku pro deník The New York Times spisovatelky a ženské aktivistky Elisa Albertová a Jennifer Blocková. Podle nich přece není nic špatného na tom, když skupina dospělých žen hledá sebepoznání, životní vitalitu a emoční svobodu. „V celé historii byly ženy zesměšňovány, ponižovány a vražděny kvůli tomu, že měly znalosti, které štvaly autority (církve a později medicíny) a vadily jim. Kritika Goop je založena, alespoň částečně, na tomto strachu, nevědomosti a nenávisti k věcem, které nevidíme, nemůžeme se jich dotknout, ověřit je či kvantifikovat,“ píší autorky s tím, že se jedná o symbol toho, jak se společnost bojí „ženského intuitivního poznávání“ a zároveň síly, kterou ženy získávají skrze znalosti. „Jinými slovy je to klasická patriarchální devalvace,“ dodávají s tím, že medicínu, včetně gynekologie, ovládli právě muži. Současně obě ženy hájí to, že lidé mají mít právo zvolit si cokoliv, co jim přináší lepší pocit, bez ohledu na to, zda k dané metodě jsou dvojité zaslepené randomizované studie. Posmívat se Goop tak podle nich znamená současně se vysmívat ženské touze po poznání a pokračovat v patriarchálním útlaku žen samotných, s čímž má podle nich medicína dlouhé zkušenosti.

Vaginu lze úspěšně zpeněžit

Série Goop Lab i samotný růst společnosti Goop, která se stala doslova gigantem v oblasti wellness a šarlatánství, ukazuje na obrovskou ekonomickou sílu tohoto odvětví. I když série výslovně nezmiňuje jednotlivé produkty, jenž společnost prodává, podle gynekoložky Jen Gunterové, asi nejhlasitější kritičky praktik firmy a používaných pseudovědeckých tvrzení, doslova otevírá peněženky diváků a divaček. Vytváří tak pomyslné nové náboženství s Gwyneth Paltrowovou jako hlavní kněžkou včele, píše gynekoložka ve svém komentáři pro STAT news. „Vidím Goop Lab jako televizní evangelizaci, která přináší poselství k většímu publiku a možná otevře další peněženky. Zbývá jen čekat, zda tato série přinese další konvertity a zda jim na jejich cestě neublíží,“ popisuje lékařka a autorka publikace The Vagina Bible, v níž vysvětluje časté mýty panující kolem ženského zdraví. Opakovaně upozorňuje na to, že ženská vagina nepotřebuje žádnou detoxikaci, pojídaní placenty je pitomost a stejně tak je nesmysl pokoušet se o „vaginální napářku“. „Nyní žijeme v post-faktické době, což je velmi nebezpečné zejména pro ženy. Mnoho mladých žen a mužů se neuvědomuje, že se vracíme zpátky. Musíme si ověřovat informace, které se k nám dostávají a nepřijmout všechno hned. To, co se rozhodnete udělat s fakty, je vaše věc, ale osobně se mě velmi dotýká, když vidím, že lidé dělají špatná rozhodnutí kvůli tomu, že uvěřili špatným informacím,“ uvedla lékařka v rozhovoru pro kanadský zpravodajský portál iPolitics.ca. Její podrobnější portrét jsme publikovali v loňském roce. Mimochodem, právě tato lékařka dlouhodobě pracuje na tom, aby ženy měly dostupné kvalitní informace o své vlastní sexualitě, reprodukčních orgánech i jejich funkcích, protože jen tak se dokáží dobře rozhodovat, když půjde o jejich zdraví. Ona sama však narazila na problémy s propagací své knihy The Vagina Bible.

Gwyneth Paltrowová se podle britského deníku The Guardian stala doslova královnou „vaginálního průmyslu“, tedy nejrůznějších wellness procedur a produktů určených k údajnému zlepšení „ženství“. A nejde jen o svíčku s vůní vaginy za 75 amerických dolarů, která ve skutečnosti voní po bergamotu, geraniu a cedru, ale třeba o prodej „vaginálních energetických vajíček“, tedy kousku porézního kamene určeného ke vkládání do vaginy. „Nefritová vajíčka mohou pomoci kultivovat ženskou sexuální energii, vyčistit dráhy tchi v těle, posílit ženskost a obnovit naši životní sílu, pokud mám vyjmenovat jen některé výhody. Jedná se o holistickou kombinaci, kdy jedna vlastnost posiluje druhou. Nefrit také odebírá negativní energii,“ tvrdila už v roce 2017 osobní přítelkyně herečky „terapeutka, guru a léčitelka“ Shiva Roseová s tím, že s „energetickými vajíčky“ seznamovala „intuitivně“. Děloha a pochva jsou podle ní místa, kde se během života ukládá „negativní energie“ a kousek nefritu má být způsobem, jak „svatyni“ znovu očistit. Podrobněji jsme o dopadech vkládání kamene do ženské vaginy i možných zdravotnících rizicích psali zde.

Dnes jsou právě tato „energetická vajíčka“ symbolem nezpochybnitelného ekonomického úspěchu společnosti Goop. Gwyneth Paltrowová tak šikovně dokázala prodat vlastní vaginu. „Milujete jí nebo nenávidíte, ale musíte uznat, že je geniální… …je jí úplně jedno, zda píšeme rozhořčené články o tom, jak šíří nebezpečnou pseudovědu. Ví, že každá reklama je reklama. Sama prohlásila, vím, že můžu zpeněžit všechny ty překvapené pohledy,“ píše The Guardian. A když jde o vaginu a vulvu, tedy vnější viditelnou část ženského genitálu, dokázala společnost Goop získat ze zájmu veřejnosti a ochoty žen platit třeba za „vulva tričko“ maximum. Jak upozorňuje americký zpravodajský portál Vox.com, v tomto ohledu je série Goop Lab revoluční, protože ukazuje velké množství různých ženských genitálií a zároveň popisuje, že je zcela v pořádku, že tato část těla vypadá velmi různě. „Ve scéně, která ukazuje vulvy mnoha tvarů a velikostí získáváme skutečně edukativní pohled na ženskou anatomii. Jsou to vulvy skutečných žen, ne jen ty růžové zobrazené v pornografii. Podstatou je, že v tomto existuje mnoho variant a žádná jedna ideální forma,“ píše Vox.com. Gwyneth Paltrowová se tak veze na vlně zájmu žen o jejich vlastní anatomii a sexualitu a je jí, jak píše The Guardian, fuk, zda tak vydělá peníze „hanby a studu“. Vaginální ekonomika běží dál a roste.

Ludmila Hamplová