Ilustrační foto: Pxfuel

Slovenský systém eZdraví připravuje další novinky, třeba elektronickou neschopenku

Systém eZdraví byl spuštěn do ostrého provozu 1. ledna 2018. Navzdory počáteční nedůvěře ze strany lékařů se například funkcionalita eRecept stala poměrně rychle velmi oblíbenou zejména proto, že užitek z ní mají všichni lékaři, kterým se nemnoží v čekárnách lidé. Těží z ní i pacienti, kteří nemusí chodit k lékařům „jen“ pro recept, a spokojené jsou i lékárny, jež jsou v systému připojené úplně všechny do té poslední. Jenže eZdraví není jen eRecept. Víc nám o systému prozradila Veronika Daničová, ředitelka Sekce marketingu a komunikace Národního centra zdravotnických informací (NCZI).

Jak se systém eZdraví osvědčil?

Význam elektronizace zdravotnictví se výrazně ukázal v období pandemie Covid-19, kdy se kromě eReceptu začala využívat ve větším rozsahu také telemedicína. Systém eZdraví je rozhodně neoddělitelnou součástí moderní medicíny, kterou budeme nadále rozvíjet i v letošním roce Aktuálně je v systému eZdraví zapojeno 18 625 pracovišť poskytujících zdravotní péči, 125 nemocnic a 2 122 lékáren. Lékařů, kteří jej využívají, je 19 506. Samozřejmě každý den přibývají další. Ještě jedno číslo – od 1. ledna 2018 bylo vystaveno téměř 247 milionů eReceptů.

Stále je ale normální, že lékaři píšou zprávy pro pacienty (a pro jejich všeobecné lékaře) na papír. Proč, když eZdraví nabízí zdravotnickou dokumentaci v elektronické podobě? Podobné je to také s poukazy na vyšetření, které lékaři dávají pacientům v papírové podobě. Posláním eZdraví je využít informační a komunikační technologie na to, abychom uměli zajistit ty správné informace ve správný čas na správném místě pro všechny, kdo je potřebují. Poté, co se systém eZdraví zavedl do praxe, jsme se ocitli v tzv. přechodném období – tedy lékaři, kromě zapisování zdravotní dokumentace do systému eZdraví prostřednictvím svého ambulantního nebo nemocničního informačního systému, vystavili pacientovi, který je zvyklý na „papír od lékaře“, i papírovou zdravotní dokumentaci. Jinými slovy řečeno, to, že lékař vytiskne lékařskou zprávu pacientovi na papír neznamená, že ji nezapisuje do systému eZdraví. Přechodné období mělo trvat do konce roku 2021, ale prodloužilo se o rok. Je pravda, že někteří lékaři v seniorském věku mají přirozeně menší tendenci využívat nové technologie, ale postupně sami zjišťují, že jim šetří čas a jsou efektivnější při výkonu jejich ambulantní praxe. Možná je potřeba brát v úvahu také zaběhnuté zvyky ze strany pacientů, hlavně v seniorském věku.

Můžete vyhodnotit efektivitu využívání systému eZdraví? Co by se mělo zlepšit?

Systém eZdraví je živý, neustále se vyvíjející projekt. To znamená, že existující funkcionality se vylepšují a zavádějí se nové. V současnosti je to elektronizace hlášení o narození dítěte a příspěvku při narození, které vejdou v platnost 1. dubna 2022 a ušetří mnoho času a energie rodičům, kteří se místo běhání po úřadech budou moci věnovat naplno dítěti, které jim obrátilo svět vzhůru nohama. Od 1. června 2022 se spustí elektronická pracovní neschopenka (ePN), která ušetří miliony papírů, hodiny vypisování a běhání po úřadech. A rozběhli jsme také jednání se zdravotní pojišťovnou o upgradu eObjednávání a pracujeme i na eLaboratoři. Stále se však dá mnoho věcí zlepšovat, „eMaličkostí“, které nám ulehčí život, není nikdy dost. Proto se plánuje například také podstatný rozvoj systému eLab či eObjednávání.

Máte informaci, kolik pacientů využívá eZdraví – tedy kromě toho, že si jdou vyzvednout předepsaný eRecept?

Každý pacient využívá systém eZdraví, i když o tom v první chvíli ani neví. Nedá se dívat na přínos pro pacienta pouze optikou eReceptu. Je potřeba myslet také na to, že díky systému eZdraví má pacient okamžitý přístup ke svým zdravotním záznamům v elektronické zdravotní knížce. Do elektronické zdravotní knížky se pacient dostane prostřednictvím Národního portálu zdraví. Podmínkou pro přístup je občanský průkaz s elektronickým čipem (eID), který má aktivovaný elektronický podpis.

Přístup zdravotnického pracovníka vymezuje slovenská legislativa. Údaje se do elektronické zdravotní knížky dostávají automaticky z informačních systémů poskytovatelů zdravotní péče (lékáren, ambulancí, laboratoří, nemocnic…) a z informačních systémů zdravotních pojišťoven. Údaje si může pacient ve vybrané části elektronické zdravotní knížky zadat i sám. Občan sám zadává tzv. osobní záznamy. Součástí elektronické zdravotní knížky jsou i údaje, které nahradily klasický očkovací průkaz.

Pacienti využívají i eVyšetření, které z části nahrazuje papírovou zdravotní kartu pacienta. Jednotlivá vyšetření je možné realizovat „bez papíru“. Lékař po nebo v průběhu vyšetření vytváří záznam, který je od roku 2018 elektronickou součástí systému eZdraví. Takže pacient si může kdykoli přečíst či disponovat záznamem odborného vyšetření, propouštěcí zprávou, popisem zobrazovacího vyšetření, například RTG, CT nebo MR vyšetření.

Neměla by se zlepšit a zvýšit informovanost pacientů?

Jsme si jistí, že s dalším rozšiřováním funkcionalit bude aktivních uživatelů systému eZdraví přibývat, zároveň však myslíme i na jejich aktivní vzdělávání a seznamování se s novinkami, které jim ulehčí život. Tomu přizpůsobujeme i komunikaci na NCZI, kterou měníme na proklientskou, protože klient – pacient nebo lékař – se stal naší prioritou. Určitě jste zaregistrovali zvýšení kvantity i kvality informovanosti na sociálních sítích, intenzivně jsme zapojili do naší komunikace Facebook a Instagram, pracujeme i na zapojení LinkedIn. Začali jsme ve zvýšené míře využívat grafiku a nezbytné informace přinášíme ve slovenské a anglické jazykové mutaci, což v dnešní situaci považujeme za samozřejmost. Rozběhli jsme projekt externího newsletteru pro laickou veřejnost a zavedli pravidelnou periodicitu externího newsletteru pro odbornou veřejnost. Poskytovatelé zdravotní péče, lékaři i zdravotničtí pracovníci teď od nás dostávají na pravidelné bázi aktuální informace o tom, co v NCZI děláme, co připravujeme. Právě pro naše eProjekty v letošním roce připravujeme i speciální komunikační a informační kampaně.

Změnilo se něco v systému eZdraví po 1. lednu 2022, kdy předepisování léků přešlo na specialisty?

Poslední novelizace zákona o lécích a zdravotnických pomůckách měla na systém eZdraví minimální dopad. Identifikovali jsme potřebu zavedení dvou nových rolí ve službě eRecept, a to „prověřující“ a „prověřený“ lékař. Tato otázka byla vyřešena souběžně s přijetím novely, tedy 1. ledna 2022.

Ve službě eRecept je vytvořená položka, kterou mohou vyplnit lékaři při předepisování léků na základě pověření, aby bylo prokazatelné, který lékař je předepsáním léku, dietetické potraviny nebo zdravotnické pomůcky pověřil. Změny vyplývající z uvedené novely jsou předmětem definování kompetencí a procesů při předepisování léků, ne toku dat v systému eZdraví. Systém eZdraví prochází pravidelně změnami, jejichž cílem je všeobecný i odborný přínos při poskytování zdravotní péče.

Jak je zajištěna ochrana dat před zneužitím?

Pro projekt eZdraví byla vykonána všechna potřebná opatření, aby byl zajištěn nejvyšší stupeň ochrany informací o pacientech. Jedním z opatření je i šifrování v Národním zdravotnickém informačním systému (NZIS). Přístup k datům je výlučně elektronickým průkazem zdravotnického pracovníka (ePZP). Klinická a demografická data jsou striktně oddělena a uložena v separátních databázích. Ani NCZI jako správce a provozovatel neumí dešifrovat záznamy uložené v NZIS. Kromě tohoto bezpečnostního konceptu má NZIS implementovanou celou sadu bezpečnostních mechanizmů na ochranu osobních údajů.

Jozef Brezovský