Na konferenci vystoupil i tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.

Mluvčí Jakob: Zásadním úspěchem je nastavení jednotné vládní komunikace

Co ho při nástupu na ministerstvo překvapilo a jak silný tlak zažíval při pandemii covidu, popsal na konferenci Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob. Ocenil také, jak se v době, kdy se současná vláda potýkala s covidovou pandemií, podařilo nastavit jednotnou vládní komunikaci a popsal, jak se zrodil nápad angažovat do úspěšné očkovací kampaně herce Petra Čtvrtníčka. Jakob mluvil i o současných snahách o zpestření mediální komunikace ze strany ministerstva.

„Když jsem nastupoval na pozici mluvčího ministerstva zdravotnictví, říkal jsem si, že mě už nic zásadně nepřekvapí, že jsem zažil v podstatě všechno,“ řekl na konferenci Jakob, který v minulosti působil jako poradce Jana Kasala, mluvčí KDU-ČSL, kde zažil čtyři předsedy, vedoucí komunikace ministerstva financí i mluvčí poslaneckého klubu TOP 09. „Ale i když jsem zažil tvoření i pády vlád, světovou hospodářskou krizi a spoustu dalších intenzivních a napjatých situací, kdy novináři volali mimořádně intenzivně, nástup na ministerstvo mě překvapil,“ uvedl Jakob.

Zleva: Místopředseda Národní sportovní agentury Roman Brandýs, předseda České společnosti pro aterosklerózu Michal Vrablík a vedoucí dramaturgyně pořadů Události, komentáře a Interview ČT 24 České televize Martina Riebauerová.

Intenzita novinářských dotazů v době pandemie covidu, která při Jakobově nástupu stále panovala, byla podle mluvčího tak silná, že „člověk téměř nemohl jít na záchod“. V té době ve funkci mluvčího ministerstva vyřizoval více než 150 hovorů denně. „Volalo mi více než sto novinářů denně. A to nejen z centrálních, ale i z regionálních médií. Dva až tři televizní štáby byly v budově ministerstva téměř permanentně,“ popsal Jakob.

V té době si s kolegy dal za cíl nastavit jednotnou komunikaci jednotlivých členů vlády. „V minulosti bývala nejednota poměrně dramatická a ministři dvou resortů často nemluvili jedním jazykem. Disharmonie byly výrazné a myslím, že to bylo i na úkor věcného řešení situace. A my jsme si s mluvčím vlády a mluvčími ostatních ministerstev dali za cíl jednotnou vládní komunikaci,“ řekl Jakob, který je hrdý na to, že se tento cíl podařilo splnit a považuje to za jeden ze svých největších profesních úspěchů.

Promlouvá ředitel pro strategii komunikační agentury Remmark David Palivec, naslouchá mu jednatel společnosti Porta Medica Jakub Král.

Čtvrtníček byl jednoznačná volba

Po tomto dramatickém období, které trvalo čtyři nebo pět měsíců, v nichž Jakob se svým resortem zažili varianty covidu delta a omikron, se vláda rozhodla, že chce vytvořit očkovací kampaň. „Ta se stala po několik dalších měsíců hlavní náplní mé práce, nebylo to úplně jednoduché technicky ani finančně,“ navázal ve svých vzpomínkách na covidové období Jakob.

Když v rámci přípravy kampaně přemýšlel, kdo by měl být její hlavní tváří, měl brzy jasno. „Trochu jsem se znal s Petrem Čtvrtníček a vzhledem k tomu, že jsem věděl, že ještě než se začalo vakcinovat, tak mu umřel jeho tatínek, protože se ještě nestihl naočkovat, a potom málem umřel i sám Petr Čtvrtníček, který bojoval o život v Motole, kde ho zachránili, tak jsem velice stál o to, aby tou tváří kampaně byl právě on,“ vysvětlil Jakob, proč padla volba na známého herce. „Nebylo úplně lehké ho přemluvit, ale nakonec si dal říct,“ doplnil mluvčí ministerstva.

Kuloární diskuse na konferenci Komunikace ve zdravotnictví. Zleva: Martin Hollý z Centra duševní rehabilitace v Berouně a náměstek ředitele VZP Ivan Duškov.

Petra Čtvrtníčka si Ondřej Jakob podle svých slov velice váží za to, že se do kampaně vložil a jak spolupráci pojal. „Byl to jeho příběh, který vyprávěl: Naočkujte se, je to nejlepší cesta. Málem jsem umřel, táta mi umřel,“ uvedl Jakob. A pokračoval: „Klip, který vznikl, je podle mého názoru velmi povedený a z řad odborníků jsem na něj zpětně nezaregistroval žádnou kritiku – ani na jeho obsah, ani na jeho načasování. Považuji to za malý zázrak.“

Po spuštění kampaně se Čtvrtníček stal terčem antivaxerů a musel čelit i sprostým výhrůžkám. „I poté s námi ale zadarmo a ve volném čase objížděl akce v rámci kampaně, aniž bychom se na tom původně domluvili. Toho si vážím mimořádně,“ řekl Jakob a dodal, že Čtvrtníček dokonce pro kampaň namluvil i spot v ukrajinštině.

Ondřej Jakob v kuloární diskusi na na konferenci Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví.

Tiskové oddělení s širším záběrem

Ondřej Jakob ve svém vystoupení také připomněl, že tiskové oddělení ministerstva zdravotnictví slouží do jisté míry i jako mluvčí a tiskový servis pro Ústav zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) a pro hygieny. „Hygienická služba má jednotlivé mluvčí v krajích, ale na centrální úrovni ne,“ vysvětlil Jakob. Dodal, že si myslí, že takové uspořádání dobré není a že by pro „nějakou jednotlivou linku“ měla pozice centrálního mluvčího vzniknout. „Jestli bude schválena novela zákona o hygienické službě a určité restrukturalizaci a větším propojením se Státním zdravotním ústavem, tak by měla existovat i osoba, která tu komunikaci povede,“ řekl tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví.

Jakob také zmínil, že se v rámci své činnosti na ministerstvu snaží mediálně co nejvíce zapojovat náměstky a výrazné úředníky resortu, medializovat to, že ministr Vlastimil Válek (TOP 09) navštívil přes sto zdravotnických zařízení v různých regionech, nebo podporovat akce, které lidem zprostředkovávají preventivní vyšetření.

Vedoucí pořadu Střepiny na TV Nova Bára Divišová na konferenci Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví.

A zmínil i novinku, kterou ministerstvo zavedlo. „Snažíme se zapojit jednotlivé odborné společnosti Jana Evangelisty Purkyně, které nově zasedají na ministerstvu. Výbory společností zasedají na ministerstvu zhruba jednou za měsíc, z čehož se pak snažíme dělat nějakou prezentaci, minimálně tiskovou zprávu,“ uzavřel Ondřej Jakob.

Jakub Němec

Foto: Radek Čepelák

Poděkování za podporu konference patří Všeobecné zdravotní pojišťovně, Národní sportovní agentuře, holdingu AKESO, firmám Alk, Novo Nordisk, Remmark, Tiscali, Noe’s a EUC.

Konferenci zahájil vydavatel Zdravotnického deníku Ivo Hartmann.
Publikum konference Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví.
Moderátorka CNN Prima NEWS Pavlína Wolfová.