Navýšenou úhradu by měli dostat ti, kdo dokážou doložit poskytování kvalitní péče, navrhuje Grémium managerů agentur domácí péče. Konkrétně by se mohlo jednat o oblast hojení ran, management bolesti a péče o pacienty s permanentním močovým katetrem.
„Prioritou pro grémium byla podpora kvality poskytované péče a promítnutí nárůstu nákladů předchozích let do úhrady. Zásadním požadavkem byla úhrada materiálových výkonů na úrovni reálných nákladů, ve kterých jsou výkony kalkulovány – základní hodnota bodu za tyto výkony pod 1 Kč je neakceptovatelná. Ve výši alokovaných zdrojů na úhradu domácí zdravotní péče v roce 2026 je přitom nezbytné zohlednit plánovaný a předpokládaný nárůst objemu této péče, a to i v souvislosti s plánovanými legislativními změnami,“ načrtává požadavky v rámci dohodovacího řízení předsedkyně Grémia managerů agentur domácí péče Lucie Jursíková Brožková.
Alokované zdroje podle ní musí pokrýt nejen adekvátní meziroční nárůst úhrad za stejný objem péče pro individuální smluvní poskytovatele, ale i úhradu vyššího objemu vykazované péče kvůli nárůstu poptávky u stávajících i nových poskytovatelů vstupujících do sítě.
Jednání o úhradách nekončí
Grémium je přitom v dohodovacím řízení druhou největší z 10 skupin poskytovatelů v segmentu domácí péče, v němž je zastoupeno celkem 327 zdravotnických zařízení. Tou největší s 90 hlasy je Charita ČR, z jejíchž řad pochází i koordinátorka celého segmentu v letošním dohodovacím řízení Ludmila Kučerová. Grémium má 89 hlasů, Česká asociace sester 54, Asociace domácí péče 37, Fórum mobilních hospiců 22; ostatní uskupení mají pod deset hlasů.
Zdravotní pojišťovny letos domácí péči nabídly pokles úhrady o 4 procenta a dohodovací řízení v přípravné fázi tak v tomto segmentu skončilo nedohodou. Jednání ovšem nekončí – před sebou máme ještě závěrečnou fázi, a tak mají pojišťovny s plátci ještě pár týdnů prostor, než na konci června dostane ministerstvo zdravotnictví definitivní výsledek.
3 oblasti měření kvality
„V kontextu růstu vstupních nákladů, tlaku na navyšování mezd a nepromítnutí inflace minulých let do úhrady se jeví návrh jako neakceptovatelný. Nicméně rádi bychom se zdravotními pojišťovnami probrali možnosti navýšení úhrad pro poskytovatele, kteří splní bonifikace za kvalitu poskytované péče. Grémiu je zřejmé, že, i v kontextu současné finanční situace, není možné plošné navyšování úhrad. Rádi bychom proto diferencovali poskytovatele, kteří poskytují skutečně kvalitní zdravotní péči a jsou ochotni to doložit, ideálně na výsledcích,“ načrtává Jursíková Brožková.
Téma kvality je přitom podle ní diskutováno v segmentu domácí péče posledních několik let. Letos Grémium managerů agentur domácí péče navrhlo 3 oblasti, kde ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami hledá možnosti, jak definovat kvalitní péči a odměnit poskytovatele za výsledek. Jedná se o téma péče o pacienty s permanentním močovým katetrem, hojení ran a management bolesti.
Mohlo by vás zajímat
Zařadíme do domácí péče praktické sestry?
Oblastí, kterou segment domácí péče aktuálně řeší mimo dohodovací řízení, je nedostatek zdravotnického personálu. „V současnosti probíhají v pracovní skupině při ministerstvu zdravotnictví diskuse o zavedení praktických sester do agentur domácí péče, které by mohly zajistit část péče o méně náročné pacienty. Věříme, že pokud dospějeme k dohodě ohledně podmínek, praktická sestra by mohla být zavedena od příštího roku,“ doufá Lucie Jursíková Brožková.
Personální posílení segmentu bude o to důležitější vzhledem k tomu, že se péče posouvá z nemocnic do ambulancí a terénu. Zároveň ale populace stárne a lidí, kteří budou služby domácí péče potřebovat, bude dlouhodobě přibývat.
„Segment čeká mnoho výzev, ať už to jsou kompetence sester, péče o pacienty po jednodenní péči nebo hrozící nedostatek personálu,“ dodává Jursíková Brožková.