Kandidát na ministra zdravotnictví Adam Vojtěch podpoří novelu zákona o regulaci reklamy, kterou nestihla schválit předchozí Poslanecká sněmovna. Úprava, kterou předložilo ministerstvo průmyslu a obchodu, ale na jejíž přípravě silně participovalo ministerstvo zdravotnictví, má umožnit lepší předávání informací o lécích a zdravotnických prostředcích pacientům.
„Pokud jsou tu podněty z terénu a proběhla debata, byla by škoda jen kvůli konci volebního období zákon znovu nesebrat a nedat zpět na stůl. Může to být jeden z prvních zákonů, který podpořím. Regulace reklamy u zdravotnických prostředků i léků je zastaralá. Neodpovídá současné době,“ řekl na konferenci Zdravotnické prostředky 2025 Adam Vojtěch.
O tom, že zákon o regulaci reklamy neodpovídá v oblasti léků a zdravotnických prostředků současnosti, se hovoří už několik let. Když ale nakonec ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) novelu připravilo, týkala se navzdory předchozímu příslibu pouze náhražek mateřského mléka. Ministerstvo zdravotnictví tak v rámci připomínkového řízení přišlo se změnami, po kterých terén tolik volal. MPO se na ně nejprve příliš netvářilo, nakonec ale kývlo. A novelu pak letos v únoru schválila vláda. Jenže od té doby ale bylo ticho po pěšině a úprava tak spadla pod stůl.
Naštěstí to ale vypadá, že ne definitivně. „Bude to jedna z prvních věcí, se kterou půjdeme za budoucím panem ministrem. Ačkoliv byl způsob přípravy, který probíhal v meziresortním připomínkovém řízení, trochu nešťastný, je to správný směr. Osobně bych viděla jako velmi užitečné, pokud by se nám to podařilo prosadit co nejdříve. Za nás je to velká priorita,“ podtrhává vedoucí oddělení zdravotnických prostředků a cenové a úhradové regulace ministerstva zdravotnictví Daniela Rrahmaniová.
Mohlo by vás zajímat
Zákaz jen některých typů reklamy
Co přesně novela obsahuje? „Nově se navrhuje upravit možnost za stanovených podmínek šířit informace nelékařským zdravotnickým pracovníkům, dalším osobám s náležitými odbornými znalostmi a pacientům. Reklama na prostředky vůči široké veřejnosti tak nebude zakázána a priori. Avšak budou regulovány (zakázány) některé její formy, například reklama formou poskytování vzorku prostředku či formou poskytování informací pro pacienty, nebudou-li splňovat zákonem stanovené podmínky. Rovněž se doplňuje odpovědnost šiřitelů za šíření těch typů reklamy na humánní léčivé přípravky a prostředky, jejichž protiprávnost mohou rozpoznat i osoby bez odborného vzdělání,“ stojí v předkládací zprávě.
Pokud by se ovšem podle Rrahmaniové ukázalo, že se některé body novelizace nepovedlo napsat vhodně, bude možnost vychytat mouchy při chystané novelizaci zákona o zdravotnických prostředcích. Pro ni ministerstvo v tuto chvíli sbírá podněty z terénu.
Pacienti nejsou nesvéprávní
A proč změnu potřebujeme? „Současná podoba zákona vychází z období, kdy hlavní obava byla, aby chudák spotřebitel nedostal od někoho, komu bezmezně důvěřuje, informace o produktu, který si pak slepě koupí. V mezičase ale proběhla pandemie covidu a fenomén dezinformací. A do toho přichází AI chat. V tomto kontextu jsem přesvědčen, že je naprosto správné, aby se originálním zdrojům umožnilo šířit informace. Spotřebitelé nejsou nesvéprávní. Pokud informace nedostanou z ověřených zdrojů, najdou si je ve zdrojích nezaručených. Validita bude řádově nižší,“ konstatuje partner advokátní kanceláře Porta Medica Legal Jakub Král.
Podle Rrahmaniové sice nebylo leitmotivem stávajícího znění zákona, že by byl pacient nesvéprávný, nicméně v oblasti zdravotnických prostředků odráželo dobu, v níž vznikalo, tedy rok 2019.
„Snažili jsme se chránit pacienta a ošetřit, jaký typ informací se k němu dostává. Dezinformační a nesprávná informační scéna se ale zatím rozbujela. Našla si tak široký dosah, který tu v době, kdy jsme to psali, nebyl,“ doplňuje Rrahmaniová.
Mohli jste přehlédnout: Genetická analýza ukáže, která onemocnění vám hrozí. A také jak jim předejít
