Fyzická aktivita musí představovat skutečnou zátěž, například jízdu na rotopedu. I po 15 minutách po skončení jízdy jsou patrné změny v plasticitě mozku. Foto: archiv

Půl hodina tělocviku denně svědčí mozku a zlepšuje paměť

Je obecně známo, že pravidelná tělesná aktivita může zlepšovat kognitivní funkce a tzv. plasticitu mozku. Dosud ale bylo nejasné, jak moc je třeba cvičit a jak dlouho následný efekt vydrží. Australská studie vědců z university v Adelaide nyní ukázala, že třicetiminutové cvičení může vést k pozitivním změnám v mozku, včetně zlepšení paměti a koordinace motoriky.

 

„Ačkoliv se jednalo o malý vzorek, pomohl nám lépe porozumět celkovému obrázku vlivu cvičení na mozek. Víme, že plasticita mozku je důležitá také pro uzdravení při jeho poškození, což otevírá potenciální léčebné možnosti pro pacienty. Je nutné provést další výzkum, abychom viděli, jaké jsou dlouhodobé výhody jak pro pacienty, tak i zdravé lidi,“ uvedl ve svém prohlášení vedoucí studie docent Michael Ridding.

Spolu s kolegy zkoumal malou skupinu 20 až 30letých, které požádal, aby půl hodiny jezdili na rotopedu. Tým neurovědců pak monitoroval změny na mozku zkoumaných osob hned po ukončení cvičení a znovu o patnáct minut později. Výsledky ukázaly, že po třiceti minutách fyzické aktivity se zlepšuje plasticita mozku, čili došlo k jeho pozitivním fyzikálním, funkčním i chemickým změnám. Ty zůstaly zachovány ještě i po 15 minutách po ukončení cvičení.

„Plasticita mozku je důležitá pro učení, paměť a koordinaci motoriky. „Plastičtější“ mozek je schopen přeorganizovat sám sebe, modifikovat počet a sílu spojení mezi nervovými buňkami a různými částmi mozku,“ uvedl také docent Ridding.

Podobná studie, kterou provedli vědci z Univerzity v Illinois, zjistila, že pravidelné cvičení může prospět bílé hmotě, které se někdy říká také „metro v mozku“, protože propojuje různé části šedé hmoty mozkové. V této studii bylo hodnoceno dvacet čtyři 9 až 10letých dětí. Ty, které se nacházely v lepší fyzické kondici, měly tlustší a hutnější bílou hmotu mozkovou a tedy větší paměťovou kapacitu a vykazovaly lepší pozornost i kognitivní (poznávací) schopnosti.

-cik-