Firma DSA čeká na zveřejnění podmínek tendru na záchranku, vládu ale nechápe

Firma DSA bude usilovat i o stanoviště, která dnes drží Alfa-Helicopter, která oznámila, že končí. DSA dokonce na svých stránkách oznamuje, že vypisuje konkurz na pilota. Foto: DSA

 

Společnost DSA, čeká na zveřejnění podmínek tendru na provozování letecké záchranné služby. Firma však nechápe záměr, aby od roku 2020 převzala provozování letecké záchranné služby od soukromníků armáda a policie. ČTK to včera řekl místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček. Vláda v pondělí schválila, že maximální nepřekročitelná nabídková cena pro tendr na provoz šesti základen letecké záchranné služby bude činit téměř 1,639 miliardy korun s DPH (1,354 miliardy bez DPH). O podrobnostech hlasování ve vládě informoval Zdravotnický deník.

 

Tendr by měl být vyhlášen na čtyři roky. „Jedna věc je cena, ale my vůbec nevíme, jaké budou podmínky. Předpokládáme, že se přihlásíme, protože to budujeme přes 20 let, nechceme skončit a zvažujeme, že se možná přihlásíme do všech stanic,“ řekl dnes Tuček. Firma podle něj uvažuje o tom, že by ke svým čtyřem základnám usilovala také o Jihlavu a Olomouc, kde leteckou záchrannou službu dosud zajišťuje končící společnost Alfa-Helicopter.

Tuček dnes řekl, že nerozumí argumentům vládních partnerů, kteří se shodli na tom, že by do budoucna měl vrtulníky provozovat kvůli nižším nákladům pouze stát. „My to celé nechápeme, původně byl vyhlášený tendr na osm stanic na osm let s cenou 3,7 miliardy. Ta cena byla napadená, že je vysoká a já nevím co ještě. Teď se to změnilo za 1,35 miliardy na šest stanic na čtyři roky a že je to úspora. Přitom když si to spočítáte na jednotlivou stanici a rok, je to naprosto stejná cena,“ řekl Tuček.

Nesouhlasí ani s tím, že by leteckou záchrannou službu měla provozovat pouze policie či armáda. „Podle zákona to dělat nesmí, je to komerční věc, letecká doprava,“ řekl Tuček. Podle něj navíc armáda a policie přiznávají, že nemají dostatečně vycvičené piloty ani dostatek strojů. „V případě, že začnou létat záchrannou službu, tak nebudou moci zajišťovat obranu a ochranu, takže je to ohrožení nás všech obyvatel,“ řekl Tuček.

Armáda i policie podle něj zajišťují leteckou záchrannou službu dráž než soukromníci. „Policie to nyní zajišťuje na stanici a bod zhruba o 20 procent dráž než my a nemají v tom započtené vrtulníky a výcvik posádek. Armáda to létá 2,5krát dráž než my,“ řekl Tuček.

Podle smluv z roku 2008 korun až do konce letošního roku létají soukromé vrtulníky pro pacienty z osmi základen. Jde o základny Ostrava, Olomouc, Brno, Jihlava, Liberec, České Budějovice, Hradec Králové a Ústí nad Labem. Stát za to za celé období zaplatí 3,128 miliardy korun. V Praze a Plzni obstarávají službu ministerstva vnitra a obrany. Od 1. ledna 2017 budou po nové dohodě ministerstev vnitra a obrany zajišťovat leteckou záchrannou službu i v Českých Budějovicích a Brně. Z osmi soukromých stanovišť v tendru tak dvě ubudou.

Němeček má do srpna vypracovat a vládě předložit analýzu možností zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2020. Pracovat by na ní měli experti ministerstev zdravotnictví, obrany, vnitra, financí, Úřadu vlády a Asociace krajů.

-čtk, red-