Letecká záchranka: ANO si myje ruce

Vrtulníky měly smůlu, přeletěly ministru financí přes nos. Foto: TC/Koláž ZD

 

Vláda včera schválila maximální nepřekročitelnou nabídkovou cenu pro tendr na provoz šesti základen letecké záchranné služby (LZS) na dobu čtyř let, a to ve výši 1,354 miliardy bez DPH. Návrh, který předkládal ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD), ale podle informací Zdravotnického deníku nepodpořili ministři z hnutí ANO, s výjimkou ministra dopravy Dana Ťoka. Kritiku tendr schytal zejména od ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, který zpochybnil znalce z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického (ČVUT), o jejichž expertízu se ministerstvo zdravotnictví při stanovení maximální ceny opíralo.

 

Postoj ministrů z hnutí ANO, zejména jejich předsedy a ministra financí Andreje Babiše, je v situaci, kdy je další provoz letecké záchranky v Česku ohrožen, vykutálený. Byl to ministr Babiš, kdo se postavil původnímu nastavení tendru, které by bývalo umožnilo pokračování současného funkčního modelu provozování LZS. Argumentoval vysokou cenou soukromých provozovatelů a oháněl se přitom znaleckým posudkem z Vysoké školy ekonomické (VŠE), který – jak se se nakonec ukázalo – nesplňuje kritéria znaleckého posudku, obsahuje zásadní chyby a ignoruje fakta. Tento vadný materiál, který vznikl na zakázku policie, ovšem ministr spravedlnosti Pelikán nekritizuje. Vzhledem k tomu, že problematika znalců patří do portfolia jeho ministerstva, měl by si zřejmě zjistit, proč se jejich pohled na stejnou věc, tak dramaticky liší. Neudržitelnost posudku VŠE už ale prokázaly výpočty armády a policie, které měly – podle A. Babiše – soukromníky nahradit. Armáda spočítala své náklady mnohem výše, než za jaké se létá LZS dnes a policie byla srovnatelná, i když také o něco dražší.  Ministr financí prosazoval nápad, aby leteckou záchranku zcela převzal stát. Jenže obě silové složky státu jí nejsou schopny celou provozovat hned, nemají dost strojů ani lidí. Proto byl tendr upraven, okleštěn a vypuzení soukromníků se pouze odložilo o čtyři roky. Jeden ze dvou současných privátních provozovatelů, Alfa-Helicopter, již oznámil, že za takových podmínek ukončí svoji činnost.

Tendr nabral skluz, hrozí, že se jej nepodaří dotáhnout do úspěšného konce. Jeho cena v přepočtu na jedno stanoviště a rok, je zhruba stejná jako tolik kritizovaná cena minulého tendru, podle něhož fungovala LZS úspěšně a bezchybně posledních 8 let. Vláda pouze ztratila čas, rozbila dosavadní funkční systém a neušetřila tím ani korunu (spíše se jí toto dobrodružství prodraží, pokud budou armáda a policie koupovat nové vrtulníky). Kdo je za to odpovědný? Ministři z hnutí ANO včera pro maximální cenu v tendru nehlasovali. Budou tvrdit, že za něj nenesou odpovědnost a že by všechno dělali lépe a levněji. Umyli si nad leteckou záchrankou ruce.

Svatopluk Němeček má do letošního srpna vládě předložit plán, jak dál rozvíjet LZS po ukončení doby, na kterou bude nyní vypisován tendr. Pracovat na něm budou lidé z ministerstev zdravotnictví, obrany, vnitra, financí, úřadu vlády a asociace krajů (doufejme, že přizvou i nějaké odborníky). Kvůli vzdálenější budoucnosti letecké záchranky tedy vznikla komise, ale co se stane po 1. lednu 2017, pokud by tendr zkrachoval, zůstává velkou neznámou.

-cik-