Noste špunty do uší, apelují vědci na hudebníky. Jsou v dvakrát vyšším riziku tinnitu než běžná populace

Častý pobyt v hlučném prostředí ohrožuje hudebníkům sluch a dle nové studie zvyšuje riziko tinnitu. Foto: PxHere

Pískání a hučení v uších, které může pacienta připravit nejen o práci a o sluch, ale v důsledku způsobených útrap i o život – to je riziko, kterému se vystavují všichni, kdo pracují v hlasitém provozu, a to včetně hudebníků. Proto na ně odborníci apelují, aby používali špunty do uší. Jak ukázala nová studie Manchasterské univerzity publikovaná v časopise Trends in hearing, je šance, že se u muzikantů rozvine tinnitus, dvakrát větší než u lidí pracujících v klidnějším prostředí.

 

Nyní publikovaná studie analyzovala data 23 tisíc lidí z online databáze zdravotních a lifestylových záznamů UK Biobank, která obsahuje údaje o půl milionu Britů. Výzkumníci přitom srovnali výskyt problémů se sluchem a tinnitu u lidí pracujících v hlučném a v tomto ohledu rizikovém prostředí, jako jsou stavby, zemědělství či hudební průmysl, a porovnali ho s daty lidí z finančního prostředí, kde je zatížení hlukem podstatně menší.

Tinnitus je psychicky velmi náročné onemocnění, které může být pro pacienta zničující. Jde o šelest v uších, kdy pacient slyší zvonění, hučení či jiný nepříjemný zvuk, který nikdo jiný neslyší. Hudebníků, kteří tímto stavem trpí, přibývá. Patří k nim například Ozzy Osbourn, Liam a Noel Gallagher z Oasis, Chris Martin nebo Bob Dylan. V roce 2017 žena bubeníka kapely Inspiral Carpets Craiga Gilla po vyšetřování jeho smrti prohlásila, že týdny předtím, než si vzal život, trpěl nesnesitelným tinnitem.

Postižení se nevyhýbá ani muzikantům zaměřeným na klasickou hudbu. Letos tak například soud rozhodl v neprospěch Royal Opera House s tím, že nepřijala ochranné kroky, aby ochránila zdraví svých členů. Konkrétně se jednalo o případ hráče na violu Christophera Goldscheidera, který v roce 2012 utrpěl akustický šok a zůstalo mu trvalé poškození sluchu po jediné zkoušce Wagnerovy Valkýry.

„Náš výzkum ukazuje, že lidé pracující v hudebním průmyslu jsou ve značném riziku rozvoje tinnitu, což je dáno zejména vystavením hlasitému hluku. Zahrnuje to vystupující muzikanty, hudební režiséry a personál v produkci všech hudebních žánrů. Muzikanti by proto měli používat ochranu sluchu ve chvíli, kdy hluk dosáhne hranice 85 decibelů, což je ekvivalent hluku způsobeného projíždějícím kamionem,“ říká podle zprávy Manchasterské univerzity Sam Couth z univerzitního centra pro audiologii a hluchotu.

Koncert? Déle než čtvrt hodiny bez špuntů ohrožuje hudebníkům sluch

Podle expertů je délka bezpečného vystavení hluku snižována o polovinu s každým nárůstem o tři decibely. To znamená čtyři hodiny denně v prostředí o hlučnosti 88 decibelů, dvě hodiny v 91 decibelech a tak dále.

„Většina zesílených koncertů přesahuje 100 decibelů, což znamená, že by hudebníci neměli být vystaveni takové úrovni hluku déle než 15 minut bez náležité ochrany sluchu. Změny v legislativě zvýšily četnost používání sluchové ochrany a snížily množství problémů se sluchem ve stavebním průmyslu, ten hudební ale zůstal pozadu. Z předchozího výzkumu víme, že jen šest procent muzikantů konzistentně používá ochranu sluchu. Část naší práce spočívá v tom, že chceme porozumět, proč tak málo muzikantů používá ochranu sluchu, a navrhnout jiné způsoby, jak je motivovat ke změně chování. Hudebníci by měli nosit špunty do uší navržené speciálně na poslech hudby, takže kvalita zvuků zůstává vysoká, sníží se však riziko poškození sluchu,“ přibližuje Sam Couth.

Výzkumný tým také zjistil, že zdravotní faktory a životní styl (např. kouření či nedostatek cvičení) mají relativně malý vliv na tinnitus a problémy se sluchem – tím největším rizikem je rozhodně vystavení hluku. Zjištění potvrzují to, co lidé znalí průmyslu říkají ohledně dopadu pracovního místa na sluch dlouho. „Vítáme tento výzkum, který podporuje naše tvrzení ohledně rizik pro sluch hudebníků plynoucích z dlouhého pobytu v hlučném prostředí. Momentálně spolu s Britskou asociací pro tinnitus pracujeme na vyšetřování potenciálně devastujícího dopadu tinnitu u hudebníků,“ říká Joe Hastings, ředitel pro zdraví hudebníků v organizaci Help Musicians. Ta vyvinula velmi úspěšné schéma sluchového zdraví hudebníků, které od roku 2016 poskytlo preventivní podporu tisícům hudebníků.

-mk-