Dodání vakcíny za dostupnou cenu do celého světa farmaceutickému byznysu prospěje na desetiletí dopředu. Foto: Pixabay

Velké farmaceutické firmy mají šanci zlepšit svou imidž. Díky vakcíně proti koronaviru

Je to vůbec poprvé v historii, kdy celý svět sledoval doslova v přímém přenosu vývoj nějaké vakcíny. Díky médiím, sociálním sítím a internetu vůbec jsme takřka denně četli o pokroku ve vývoji očkovací látky proti koronaviru tu u jedné, tu u jiné farmaceutické firmy. Účinná vakcína může ochránit před zdravotními komplikacemi či smrtí miliony lidí, ale také zamezit ještě větším hospodářským škodám (a potažmo ještě většímu počtu obětí na životech), než jaké jsme doposud zaznamenali.

 

Vakcína má však také nezanedbatelný potenciál výrazně zlepšit reputaci velkých farmaceutických firem, které se, bůhví proč, netěší kdovíjaké oblibě. A ukazuje se, že i v tomto ohledu se náhled společnosti pozvolna mění. Vyplývá to z několika průzkumů, na které odkazuje britský list The Guardian (nutno podotknout, že tohle se netýká velmi specifické situace v České republice, kde je podpora vakcinace proti covidu-19 velice nízká – pozn. redakce)

„Farmaceutické společnosti mají důvěru veřejnosti tradičně srovnatelnou s důvěrou v poskytovatele širokopásmového připojení,“ uvedl pro Guardian Alex Davies, odborník na vztahy s veřejností ve zdravotnictví v poradenské společnosti Hanover Communications, která provádí řadu výzkumů právě pro farmaceutické společnosti.

Proč nás nikdo nemá rád?

Pandemie koronaviru poněkud nečekaně poskytla farmaceutickému sektoru příležitost nejen „zachránit svět“, ale i zapracovat na tom, jak ho vnímá veřejnost. Například britská společnost AstraZeneca se zavázala, že svou vakcínu, kterou vyvinula ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou, bude poskytovat prakticky na neziskovém základě zejména v ekonomicky málo rozvinutých zemích. Tedy za cenu, která uhradí náklady na vývoj a distribuci očkovací látky.

Podle Alexe Daviese je pro lidi pracující pro velké farmaceutické společnosti dlouhodobě frustrující, jaký mají veřejný obraz. Mnoho z nich totiž dříve pracovalo jako lékaři, a tak mají motivaci zlepšovat životy lidí. „Pranic se jim nelíbila skutečnost, že zatímco firmy jako Netflix jsou milované pro výrobu televizních pořadů, farmaceutické společnosti vyrábějí léky zachraňující život, ale nikdo je nemá rád,“ dodal.

Existují však známky toho, že se důvěra veřejnosti ve farmaceutický byznys zvyšuje. Nedávný průzkum Global Pharma Study poradenské společnosti Group Caliber ukázal, že více než 68 procent lidí farmaceutickým společnostem věří. Ještě před dvěma lety to bylo necelých 65 procent.

Jiný průzkum, který provedla společnost MHP Communications na vzorku více než dvou tisíc dospělých Britů, zase ukázal, že 72 procent lidí je ochotno poskytnout své osobní údaje farmaceutickým firmám. Případně jim nesejde, že farmaceutické firmy tato data budou mít k dispozici. Každý čtvrtý pak uvedl, že od vypuknutí koronavirové pandemie je ke sdílení svých dat s farmaceutickými společnostmi ochotnější.

Cenová politika u koronavirové vakcíny pomůže celému sektoru

„Naše vysvětlení je takové, že si veřejnost zřejmě uvědomuje, že farmaceutický průmysl hraje důležitou úlohu při řešení koronavirové pandemie,“ uvedla pro Guardian Rachel Rowsonová, vedoucí sekce zdravotnických inovací ve společnosti MHP Communications.

Podle Richarda Torbetta, výkonného ředitele Asociace britského farmaceutického průmyslu je vývoj vakcíny proti koronaviru pro pověst farmafirem jednoznačně přínosný. „Myslím, že příběh o koronaviru za posledních několik měsíců je neuvěřitelnou vzpruhou pro hrdost všech, kteří v tomto odvětví pracují. Dalo by se říci, že všechny společnosti na chvíli složily zbraně a místo soupeření se vrhly na hledání řešení pro brzké ukončení koronavirové pandemie,“ uvedl pro The Guardian.

Za příklad, jak efektivně zlepšit reputaci celého sektoru, uvedl Alex Davies společnost AstraZeneca. „To, co udělala, je pozoruhodné, a je také pozoruhodné, že vakcínu vyvinuli za tak krátkou dobu. Nic však nebude mít tak pozitivní dopad na vnímání sektoru jako celku, jako dodání vakcíny za dostupnou cenu do celého světa. Myslím, že to celém byznysu prospěje na desetiletí dopředu,“ řekl Guardianu. A mohou k tomu přispět i další výrobci vakcíny proti koronaviru, jelikož i Pfizer a BioNTech naznačují, že by jejich očkovací látka měla být cenově široce dostupná.

Petr Musil