Prezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. Foto: Radek Čepelák

Systémově je to špatně, ale dohodu pokryje VZP, komentuje navýšení platů lékařů prezident Svazu zdravotních pojišťoven Friedrich

Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny se nebrání dohodě vlády s lékaři o navýšení platů a mezd, protože nepůjde z jejich rezerv, ale z VZP. Prezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich sice vnímá, že „to je systémově špatně“, ale současně vidí jádro problému jinde, a sice v zasahování státu do celého systému prostřednictvím úhradové vyhlášky. Také zdůrazňuje, že si neumí představit, že by stát měl zákonem garantovat výši mezd zaměstnancům v nestátních organizacích

Proč Svaz zdravotních pojišťoven souhlasil se způsobem, jakým budou doručeny peníze na platy a mzdy lékařům?  Tedy, že se jednak použijí úhradové dodatky a jednak, že VZP zatáhne chybějící tři miliardy?

Dohodu bude uzavírat vláda České republiky s Českou lékařskou komorou a odborovými organizacemi. Svaz zdravotních pojišťoven vůbec není stranou, která by se na ní podílela. Byli jsme samozřejmě přizváni k jednání, ale nacházíme se v situaci, kdy se ani procedurálně, ani finančně nebylo možné podílet se na dalším navýšení o tři miliardy korun. Ředitel VZP Kabátek vzal řešení na sebe. Do jisté míry se tak kompenzují důsledky současného přerozdělovacího mechanismu. Nebyli jsme v situaci, kdybychom tomu měli nějak zásadně bránit, protože to nebyly naše peníze. K jednání jsme se dostali až v závěru, protože dohoda byla učiněná u premiéra, kde byl pouze pan ředitel VZP. Teprve v pondělí odpoledne jsme šli na jednání k ministrovi, tam jsme se dozvěděli, co se vlastně dohodlo a pak už jsme mohli být jenom svědky toho, jestli to odborářům bude nebo nebude stačit.

Takže to bude tak, že dodatky uzavře jenom VZP na rozdělení necelých tří miliard a na zbytek peněz dodatky nejsou třeba, protože ty jsou zajištěny v úhradové vyhlášce?

Přesně tak. Úvaha byla taková, že zdroje ve výši 6,8 miliardy korun jsou součástí úhradové vyhlášky, a další tři miliardy, které navýšilo jednání, zaplatí ze svých zdrojů VZP.

A ve zdravotnických zařízeních, řekněme na severu Moravy, kde mohou být i dominantním smluvním partnerem zaměstnanecké pojišťovny, tam je to stejné?

Bude to dodatek mezi VZP a nemocnicí. Proměnnou je pouze počet úvazků lékaře v nemocnici, žádné podíly na péči jednotlivých pojišťoven se tam v úvahu neberou.

Je tento postup bezproblémový z hlediska zákonů, které regulují zdravotní pojištění?

Těžko tady budeme provádět právní posouzení dohody, kterou dělala vláda a odbory. Předpokládám, že na to má vláda své specialisty. Faktem je, že systémově je to špatně. Pojišťovny mají platit za poskytnutou zdravotní péči a tyto úhrady v sobě obsahují už i kalkulaci nákladů na všechno ostatní. Nárůst byl pro rok 2024 podle zdravotně pojistných plánů pro celou lůžkovou péči 23 miliard a pro péči akutní lůžkovou zhruba 13 miliard korun. Jak s těmi 13 miliardami nemocnice naloží, už není naše věc, ale myslím, že z této částky bylo možné mzdy rozumně navýšit. Došlo zkrátka k dohodě mezi premiérem a lékaři a ředitel VZP Kabátek se rozhodl, že tuto dohodu pokryje způsobem, který jsme tu před chvílí popsali.

Nebojíte se, že toto je precedens, že tlak bude pokračovat a použije se znovu stejný způsob nalití peněz, protože ani současná dohoda přesčasy neřeší?

Běžný zaměstnanec nemocnice, nelékař, bude mít valorizaci kolem 5 procent, k takovému navýšení by tak jako tak došlo. U lékařů je navýšení výraznější. Podstatně vyšší je u lékařů s nejvyšší kvalifikací. Je to prostě otázka dohody mezi dvěma stranami.

Připadá mi, že jako zdravotní pojišťovny se vzdáváte své role, že ustupujete tlaku státu.

Svazové pojišťovny nevydají kvůli dohodě premiéra s lékaři žádné prostředky nad rámec zdravotně-pojistných plánů. Jestli chcete dovodit, že pojišťovny ustupují ze své role, tak musím říci, že celý problém je někde úplně jinde. Problém je v kompetenci ministerstva zdravotnictví stanovovat úhradovou vyhláškou v podstatě jakékoliv ceny, úhrady a podmínky úhrad, s odkazem na obecný veřejný zájem. Kdyby ministr další tři miliardy rozpustil do systému úhradovou vyhláškou, nikdo by to zřejmě z právního pohledu nezpochybnil, ale důsledek by byl stejný. Jádro problému je, že státní ingerence do celého systému se dneska odehrává především prostřednictvím úhradové vyhlášky, kde se rozhoduje o celém finančním toku oněch dnes už 500 miliard korun. Nemůžete popřít, že bychom tohle často a důrazně už neříkali a neříkáme.

To netvrdím, ale přituhuje. Má vzniknout zákon o odměňování ve zdravotnictví, čili další direktivní určování, co se má dít s penězi veřejného zdravotního pojištění. Vnímáte to tak?

Já si neumím představit, že by stát mohl zavést ingerenci do platu zaměstnanců v nestátních organizacích, ale abychom byli poctiví, tady ani ta vláda, pokud je mi známo nikdy nic takového neslíbila.

Je to jeden ze slibů ministra zdravotnictví rebelujícím lékařům…

Na jednání bylo řečeno, že se zákonná povinnost bude jenom týkat zaměstnanců, kteří jsou hrazeni podle zákona o platu.

Řekl bych, že lékaři vnímají tento slib ministra tak, že zákon bude platit pro celé zdravotnictví.

Je jasné, že takto je postaven požadavek odborářů, ale o zákonné garanci řeč nebyla.

Tomáš Cikrt