Ilustrační foto: Pixabay

Kladivo na rezistentní bakterie. Roche vyvíjí novou třídu antibiotik

Skupina výzkumníků z farmaceutické firmy Roche minulý týden oznámila průlomový objev v oblasti nových antibiotik, díky kterým lze účinně bojovat proti obtížně léčitelným infekcím způsobeným odolnými bakteriemi. Zatím ještě experimentální látka zosurabalpin se ukázala účinná proti bakteriím Acinetobacter baumannii, které si vyvinuly rezistenci vůči mnoha běžným antibiotikům a představují tak potenciálně vážné ohrožení zdraví. Jak daleko výzkum nového antibiotika pokročil? A bude v dohledné době dostupné i českým pacientům? Nejen na to Zdravotnickému deníku odpověděl ředitel komunikace české pobočky firmy Roche Jiří Pešina.

Odolnost bakterií vůči antibiotikům je jednou z největších výzev pro současné a budoucí zdravotnictví, protože kromě toho, že omezuje účinnost léčby, také zvyšuje náklady na zdravotní péči. Vývoj nových druhů antibiotik je proto klíčový a důraz na něj klade například i návrh revize farmaceutické legislativy Evropské komise, kolem něhož se již téměř rok vede čilá debata.

V čem se objev nového antibiotika liší od těch dosavadních? „Současná antibiotika působí tak, že inhibují (zpomalují – pozn. red.) syntézu buněčné stěny, bílkovin nebo nukleových kyselin či narušují funkci cytoplazmatické membrány. Potenciální nová třída antibiotik je zaměřena na inhibici lipopolysacharidového transportéru uvnitř gramnegativní bakterie, jako je Acinetobacter baumannii,“ vysvětlil Pešina.

Upozornil však, že testovaná molekula, zaměřená na bakterii Acinetobacter baumannii, je v současné době teprve v první fázi klinického hodnocení a studie, jejímž účelem je posoudit bezpečnost a snášenlivost různých dávek potenciálního léčiva, se dosud zúčastnilo 64 zdravých dobrovolníků. „Testována molekula má však před sebou ještě dlouhou a nejistou cestu složitých klinických testů, které budou zkoumat její účinnost a bezpečnost,“ uvedl Pešina.

Zatím tak nelze hovořit ani o možné dostupnosti léků pro pacienty. „Experimentální látka musí projít třemi fázemi klinického hodnocení. Pokud se prokáže, že se jedná o účinnou a bezpečnou látku, začne proces registrace. Až poté bude moci být podána pacientům s život ohrožujícím infekčním onemocněním,“ doplnil ředitel komunikace společnosti Roche.

Vědci z Roche ve spolupráci s kolegy z Harvard Medical School pracují na řešení problému s bakteriální rezistencí Acinetobacter baumannii a dalších takzvaných gramnegativních bakterií již devět let. „Výsledkem jejich práce jsou nyní molekuly, které poprvé po více než padesáti letech nabízejí potenciální novou třídu antibiotik,“ zdůrazňuje Pešina. Zda však budou úspěšné, to ukážou až další fáze klinického testování.

-fk-