Ilustrační foto: Freepik

Předmět o komunikaci s pacienty má za sebou první semestr

Péče orientovaná na člověka. Tak se jmenuje nový předmět vyučovaný na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Přináší inovativní přístup ke vzdělávání budoucí generace lékařů tím, že se zaměřuje na rozvoj komunikačních dovedností a zdůrazňuje lidský aspekt lékařské profese. Za sebou má nyní první semestr a na podzim se do něj studenti mohou znovu přihlásit. Ministerstvo zdravotnictví, s jehož přispěním předmět vznikl, o tom dnes informovalo na svých internetových stránkách.

„Naším cílem bylo poskytnout studentům pohled na nemoc z perspektivy pacientů. Zatímco odborné znalosti lze získat z učebnic a odborných seminářů, pochopení, jak se s nemocí žije, přichází přímo od lidí, kteří s ní denně bojují,“ vysvětluje proděkan 3. lékařské fakulty David Marx. Obsah seminářů je podle resortu navržen tak, aby kombinoval teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a zdůraznil klíčový význam péče orientované na člověka v kontextu moderního zdravotnictví. Jedním z hlavních pilířů této péče je spolupráce mezi zdravotníky a pacienty, a to i prostřednictvím pacientských organizací. Tato interakce má lékařům a zdravotníkům umožnit získat hlubší porozumění potřebám pacientů, což v konečném důsledku povede k poskytování kvalitnější péče.

Předmět má za sebou první semestr, během kterého měli studenti příležitost diskutovat přímo s pacienty s různými druhy onemocnění. Kazuistiky prezentované lektory z pacientských organizací, které se věnují například duševním, vzácným i onkologickým onemocněním nebo poruchám či vadou sluchu, pak poskytly studentům konkrétní příklady života s nemocí. Na kazuistiky pacientů navázal nemocniční ombudsman, který zprostředkoval pohled prostředníka mezi pacienty, jejich blízkými a zdravotníky. Semestr uzavřely prakticky laděné semináře s mediátorkou, v průběhu kterých si studenti osvojili komunikační dovednosti a způsoby řešení konfliktů.

„Na začátku byli studenti trochu nesmělí, možná i díky netradičnímu uspořádání učebny, ale s postupným předkládáním konkrétních příkladů z praxe se začali aktivněji zapojovat. Srovnávali jsme, jak se liší komunikace s rodiči, s teenagerem a s dospělým pacientem, a diskutovali jsme o tom, jaké drobnosti mohou motivovat pacienty k pozitivnímu přístupu k léčbě. Celkově považuji tento předmět za velmi prospěšný pro všechny zúčastněné strany,“ netajila své nadšení ředitelka pacientské organizace Popálky, pomáhající popáleným lidem, Jana Lacinová.

Předmět se údajně pochvalují i sami studenti. „Po setkání s pacientkou s Alzheimerovou nemocí jsem si uvědomil, jak velký přínos pacientské organizace mohou mít ve zdravotnictví, hlavně u nemoci duševních a těch, kde velkou roli hraje duševní zdraví pacientů,“ řekl například jeden ze studentů, Dumitru Dutceac. „Cítím opravdu velký přínos tohoto předmětu nejen pro mou budoucí kariéru lékařky, ale i pro můj osobní život. Jsem přesvědčena, že by podobnou edukací měl projít každý zdravotník, protože to může mít přímý vliv na zlidštění celého zdravotnického systému,“ doplnila jej studentka Magdaléna Šrutová.

První semestr tak podle ministerstva splnil očekávání. „Ministerstvo, fakulta i lektoři jsou pevně odhodláni přispět k posunu zdravotnictví směrem k větší empatii a lidskosti. Vzdělávání nové generace lékařů je jedním z klíčových kroků na této cestě,“ shrnula Šárka Liolia z ministerstva, která vznik kurzu koordinovala. V rámci těchto snah resort podniká i další aktivity, jako je například vydání „komunikačních desater“, propojování pacientských organizací a odborných lékařských společností nebo metodické vedení nemocničních ombudsmanů.

Předmět Péče orientovaná na člověka se znovu objeví v nabídce v podzimním semestru 2024 pro studenty všech lékařských fakult Univerzity Karlovy oboru medicíny i nelékařských oborů.

TZ, -red-